Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat heb jij vandaag aan je fiets gedaan? - Pagina 15 - Forum Wereldfietser

Wat heb jij vandaag aan je fiets gedaan?

303 berichten
janenliseth schreef:
za 22 mar, 2025 12:04
Adapter gefabriceerd op frontrackje Koga Miyata Gents Touring 1977
Wat een prachtige fiets, Jan!
Ik ben wel benieuwd hoe je die adapter nu precies gemaakt hebt. Dat kan ik op de foto’s helaas niet goed zien.
Martin E. van Doornik schreef:
zo 23 mar, 2025 17:49
Ik vind het tegenwoordig niks meer aan, dat de meeste nieuwe fietsen zwart zijn. Mooie kleuren op die foto's!
Net zoals auto's en alle andere dingen die je kunt kopen.

Inderdaad een heel leuke fiets met die kleurtjes.
Huib2 schreef:
zo 23 mar, 2025 20:25
janenliseth schreef:
za 22 mar, 2025 12:04
Adapter gefabriceerd op frontrackje Koga Miyata Gents Touring 1977
Wat een prachtige fiets, Jan!
Ik ben wel benieuwd hoe je die adapter nu precies gemaakt hebt. Dat kan ik op de foto’s helaas niet goed zien.

In detail

Prototype.
Je moet van de Klickfix de bevestiging klem afzagen.
PXL_20250327_103101607.jpg
PXL_20250327_103129590.jpg
PXL_20250327_103044853.jpg
PXL_20250327_103154010.MP.jpg
Gistermiddag mijn gele Giant van de fietsenmaker in Winsum gehaald. Er is een nieuwe linker crank op gezet. Met een momentsleutel vast gedraaid. Hoop op zegen! Al dat stomme losgeraak.... De monteur heeft er een proefrit mee gemaakt en hij attendeerde mij wel erop dat de achterbladen aan vervanging toe zijn. Het grootste blad (34 t.) bewoog wat zijwaarts. Was speciaal bedoeld voor de Vršič-pas in 2016, wat uiteindelijk niet doorging. Ook gelijk een nieuwe ketting dan maar. Ga ik straks wel zelf doen.
Kosten € 20,-- en arbeidsloon: laat maar zitten.

Vandaag het achterwiel eraf gehaald. De fietsenmaker had gelijk: de cassette bewoog wat los rondom de lagering in het schroefgedeelte. Helaas is 7 speed 14-34T nergens meer te krijgen. In 2016 gekocht bij Belga in Groningen, maar de zaak bestaat nu niet meer. Online geprobeerd, maar noppes. De foto's zijn erg moeilijk te beoordelen; ik heb een schroefcassette, maar ik zie ook "opstapelbare" tandwielen. Nooit duidelijke beelden hoe de opening in de cassettes eruit zien. Dan maar 7 speed 14-28T van Shimano besteld bij Mantel. Morgen in huis. Ik ga niet de halve provincie per auto op zoek gaan.
Creatief gedaan, Jan. Subtiel is het niet. Maar het werkt blijkbaar wel.
Ik heb een vergelijkbaar vraagstuk voor hetzelfde model Koga voordragertje een tijdje geleden opgelost met een stuk aluminium staf vanaf het stuur naar het dragertje. Zag er subtieler uit, maar miste wel stabiliteit op de verticale as. Dat heb ik dan weer opgelost met twee toeclipriempjes naar het stuur.

Zie hier: https://forum.wereldfietser.nl/viewtop ... 00#p389100
Nette fiets inderdaad en die kleur rood altijd al een mooie diepe kleur gevonden.

Afbeelding

Een trapas moet vervangen worden de fietsenmaker welke hem al had onderhouden had al zaken vernieuwd. Want daar zou het probleem liggen, van het zo vervelend kraken en doortrappen. Niet dus...

Wat bleek was dat een trapas van 17,- inclusief verzendkosten het probleem is. De fietsenmaker wilde er 140,- voor hebben. Natuurlijk heb ik ook even gevloekt :oops: in tien minuten eruit, en verwacht hem in minder dan 20 minuten weer klaar te hebben.
Stuur paar cm ingekort, nieuwe handvatten erop, Bosch smartphone grip gemonteerd, stuurtashouder gemonteerd, bel vervangen door een exemplaar met kompas.
Hoe een vakantiefiets een druk stuur krijgt.
windinderugfietser schreef:
za 29 mar, 2025 09:11
Stuur paar cm ingekort, nieuwe handvatten erop, Bosch smartphone grip gemonteerd, stuurtashouder gemonteerd, bel vervangen door een exemplaar met kompas.
Hoe een vakantiefiets een druk stuur krijgt.
viewtopic.php?t=34803 :)
Prachtig topic
20250329_134209.jpg
Achtertandwielen, binnen een dag ontvangen van Mantel uit Oosterhout. Op internet heel Nederland afgezocht en maar vijf stuks!
Ga nu aan mijn gele Giant werken!
Wel belachelijk, zo'n grote doos.
za 29 mar, 2025 14:33
Ga nu aan mijn gele Giant werken!
Wel belachelijk, zo'n grote doos.
....zo'n grote Giant doos.
....zo'n grote Giant doos. :lol:

Kogellagers achteras schoongemaakt en nieuw ingevet (foto).
Samen met de achtertandwielen ook een nieuwe ketting aangebracht. Hiervan vier schakels eruit met een kettingpons om de juiste lengte te krijgen.
De achtervelg 2 millimeter naar rechts verplaatst ten opzichte van de naaf.
Remmen bijgesteld.
De fietsenmaker heeft de linker crank met een momentsleutel aangebracht: € 20,--.
Verder wat schoongemaakt.
De fiets is bijna 22 jaar oud maar zit er nog picobello uit.

@Poppink: hoe heb je het woord grote doorgestreept? Dat staat niet boven het venster met B, I, U " enz.
20250329_150920.jpg
za 29 mar, 2025 22:42
....zo'n grote Giant doos. :lol:
@Poppink: hoe heb je het woord grote doorgestreept? Dat staat niet boven het venster met B, I, U " enz.
Dat doe je zo, maar dan kan je niet lezen hoe je dat doet.
[ letter s ] woord, [ /s en nog een ].
Even testen:
[ letter s ]grote[ /s en nog een ]

:?: :?: :?:
za 29 mar, 2025 22:42
Hoe poppink z‘n bericht heeft vormgegeven kun je zien als je het bericht quote. Hij gebruikt de s tussen vierkante haken (brackets, blokhaken) om door te strepen.
za 29 mar, 2025 23:03
Even testen:

:lol: :lol: :lol:
Heel grappig om te zien wat hier gebeurd.
Leg dat maar eens uit in een paar zinnen.
Nog een keer testen:
grote

Dus de spaties eruit en alleen s en /s tussen de rechte haken.
Weer wat geleerd!
Straks een uur te kort slapen....
za 29 mar, 2025 23:03
Even testen:

Code: Selecteer alles

[s]grote[/s]
geeft als beeld
grote
do 27 mar, 2025 17:48
Helaas is 7 speed 14-34T nergens meer te krijgen.
Mocht je ooit nog de bergen in willen:

https://www.bike-discount.de/en/shimano ... heel-14-34
Ja, maar lastig om zonder iDeal iets te bestellen in Duitsland.... dan nog een hoop gedoe om te inloggen en portokosten erbij.
Ik wou z.s.m. een nieuwe pignon hebben.