Gistermiddag mijn gele Giant van de fietsenmaker in Winsum gehaald. Er is een nieuwe linker crank op gezet. Met een momentsleutel vast gedraaid. Hoop op zegen! Al dat stomme losgeraak.... De monteur heeft er een proefrit mee gemaakt en hij attendeerde mij wel erop dat de achterbladen aan vervanging toe zijn. Het grootste blad (34 t.) bewoog wat zijwaarts. Was speciaal bedoeld voor de Vršič-pas in 2016, wat uiteindelijk niet doorging. Ook gelijk een nieuwe ketting dan maar. Ga ik straks wel zelf doen.
Kosten € 20,-- en arbeidsloon: laat maar zitten.
Vandaag het achterwiel eraf gehaald. De fietsenmaker had gelijk: de cassette bewoog wat los rondom de lagering in het schroefgedeelte. Helaas is 7 speed 14-34T nergens meer te krijgen. In 2016 gekocht bij Belga in Groningen, maar de zaak bestaat nu niet meer. Online geprobeerd, maar noppes. De foto's zijn erg moeilijk te beoordelen; ik heb een schroefcassette, maar ik zie ook "opstapelbare" tandwielen. Nooit duidelijke beelden hoe de opening in de cassettes eruit zien. Dan maar 7 speed 14-28T van Shimano besteld bij Mantel. Morgen in huis. Ik ga niet de halve provincie per auto op zoek gaan.