Interessante uitkomsten, bedankt!
De uitkomsten zijn al heel bruikbaar en zinnig, lijkt me, maar kunnen nog een stukje beter.
Eerst even iets over BMS RFCC. Ik verwacht dat BMS staat voor Battery Management System. Ik heb gezocht in de literatuur waar RFCC voor zou kunnen staan. Het is waarschijnlijk de afkorting voor Rain-Flow Cycle Counting. Dat lijkt een heel vreemde term als het om batterijen gaat, maar ik kwam ergens deze uitleg tegen.
The rain-flow cycle counting (RFCC) algorithm, which has
been widely used in analyzing the accumulative aging
phenomenon of metallic material [..], mechanical systems [..],
and power electronic devices [..], also shows great
effectiveness in extracting battery aging cycles and quantifying
battery degradation [..., ..]
...
Nevertheless, the essence of RFCC is an abstract function
without any analytical mathematical expression,...
Je vermoeden dat het iets met capaciteit of -verlies te maken heeft, is waarschijnlijk juist, maar of je het zonder meer gelijk kunt stellen met capaciteit is onzeker. Ik weet er het fijne niet van.
Nu over de meetmethode en wat daar beter aan kan. De energiemeter die een uitkomst in kWh geeft met 1 cijfer achter de komma is niet erg bruikbaar voor ons doel. De Pendix accu's zijn 0,3 of 0,5 kWh en als je de achteruitgang wilt volgen moet je minstens 2 cijfers achter de komma hebben. Dat kan wel met dezelfde meter, maar dan moet je handmatig het vermogen en de tijd noteren en dan de vermogenscurve integreren. Ik begrijp dat het bij een laadtijd van 9 uur erg onpraktisch is om systematisch, bv. elk half uur, een meting te doen. Aan de hand van het opladen van mijn iPad accu zal ik laten zien wat een praktische methode is om tot kwalitatief goede uitkomst te komen.
Bij de iPad zijn de vermogens lager, ook omdat mijn Apple 5.2V - 2.4A lader maar ca. 13 W max kan leveren.
Hieronder staat de grafiek van het laden van mijn accu, die nog maar 3% over had, met de vermogens die de SilverCrest meter aangaf. Ik heb 10 meetpunten over een laadtijd van 300 min = 5 h.
In het begin heb ik vaak gemeten. Het vermogen veranderde in de eerste 90 minuten heel weinig. Dat komt omdat in die periode de accu op constante stroom wordt geladen. Ik had dus, achteraf gezien, ook minder vaak kunnen meten. Na ca. 90 min heb ik veel minder meetpunten en maar 1 meetpunten na 200 minuten. In die periode, gaat de lader over van constante-stroom naar constante-spanning en uiteindelijk naar balanceren. Door het ontbreken van meetpunten in de staart maak ik een grote fout als ik eenvoudig het oppervlak onder de curve neem als uitkomst. Bij integratie van alle meetwaarden kom ik op 39 Wh ; bij het voorlaatste meetpunt zit ik op 36 Wh. De meest aannemelijke uitkomst zal wel tussen 36 en 39 Wh liggen.
Op een Apple 'community' site zag ik dat de iPad accu 40,9 Wh is. De gemeten waarde is zinnig en bruikbaar als vergelijking. Maar de meting overschat de resterende capaciteit door de verliezen bij het laden.
De les is : neem vooral meetpunten als je ziet dat het vermogen aan het dalen is en meet niet te lang door.