Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat heb jij vandaag aan je fiets gedaan? - Pagina 14 - Forum Wereldfietser

Wat heb jij vandaag aan je fiets gedaan?

304 berichten
Dank je wel. Het ombouwen kan een rotklusje zijn. In dit achterlicht was nauwelijks ruimte om het schakelaartje er in te frutten. Ik moest een van de drie pootjes afknippen, en dan was het nog lastig. Wel verbaast het me oprecht hoe goed het daarna blijft werken. Deze tuimelschakelaartjes zijn bedoeld voor electronica die enkel binnenshuis gebruikt wordt. Toch gaat het op de fietsen hier al heel lang goed. De eerste ombouw is al van enkele jaren terug, gaat prima. Extra voordeeltje: de tuimelschakelaars zijn ook met handschoenen aan goed te bedienen.

Nog een aanrader voor batterij verlichting: de meegeleverde AA of AAA batterijen vervang ik door Eneloop oplaadbare batterijen. Ze gaan lang mee, ook in de winterkou, en hebben nauwelijks zelfontlading.

EDIT: voor de inspiratie nog even wat plaatjes van de omgebouwde achterlichten op een paar fietsen van het gezin:
Achterlicht01.jpg
De eerste ombouw
De eerste ombouw, deze zit al jaren achterop de intensief gebruikte stadsfiets van mijn wederhelft.
Achterlicht02.jpg
Schoolfiets
Tuimelschakelaar op de afgetrapte middelbare schoolfiets van onze jongste (inmiddels studerend)
Achterlicht03.jpg
Koga vakantiefietsje
Ook mijn ouwe trouwe Koga vakantiefietsje is eerder deze winter voorzien van nieuwe schakelaar.
_Peter_ schreef:
ma 03 mar, 2025 19:57
https://tyreglider.co.uk (ook in webshops in NL te vinden) als je die eenmaal gebruikt hebt wil je niet meer met ouderwetse bandenlichters werken. (maar dat is mijn mening)
Heb er wel eens naar gekeken maar ik vind het een hoop geld voor een stukkie plastic. Maar het werkt dus wel goed? En blijft je binnenband er dan niet achter hangen?
Nee, het werkt echt zo als geadverteerd, ik was ook sceptisch maar als je het filmpje op youtube bekijkt zie je hoe het werkt, en ook met lastige banden krijgt dit ding de band op de juiste plek. (en er ook af)
Of de blauwe van rehook net zo goed werkt weet ik niet die is wel iets goedkoper.
Antonius schreef:
ma 03 mar, 2025 21:16
Wel verbaast het me oprecht hoe goed het daarna blijft werken. Deze tuimelschakelaartjes zijn bedoeld voor electronica die enkel binnenshuis gebruikt wordt. Toch gaat het op de fietsen hier al heel lang goed. De eerste ombouw is al van enkele jaren terug, gaat prima.
Mocht je het absoluut weerbestendig willen maken dan kun je de schakelaar voorzien van een rubber sokje:
Screenshot 2025-03-04 093313.png
Daarmee is de schakelaar 100% waterdicht en blijft hij na de meest heftige hoosbui of wasbeurt droog van binnen.
Als hobbyist doe vrijwillig voor lagere inkomens en dergelijke fietsen maken. Maar heb ook altijd een voorraadje fietsen staan voor die doelgroep. En dat loopt wel... Vandaag dan toch maar eens een betere werkplek ingericht.

Afbeelding
Vandaag mijn zadel iets naar voren gekanteld. Heb nu mijn zomer-bib's weer aan en die hebben een andere zeem wat enigszins lijkt te schuren aan de binnenkant van de benen. Met het kantelen zit ik wat meer op de botjes zodat er minder druk op de zijkanten zit. Betekent wel de zitbotjes extra trainen dus.
Gisteren een ander setje banden gemonteerd. Het is met tubeless altijd even klooien om de band goed op de velg te leggen om 'm daarna te laten ploppen. Maar gelukt. Van G-one Speed 29x2.35 naar Thunder Burt 29x2.25. Net iets meer noppen voor een weekendje weg over de Veluwe.
Vooraan nieuwe remblokjes gemonteerd. Ik kon de remhendel voor mijn gevoel nogal ver richting stuur trekken. Wat bleek: het frictiemateriaal was voor 2/3 weggesleten.
In een moeite de remklauw goed schoon gemaakt met remmenreiniger.
Nieuwe Magura performance blokjes geplaatst ter vervanging van de standaard gemonteerde sport versie. Die zouden meer maximale remkracht hebben en beter doseerbaar zijn. Nog even afwachten wat in de praktijk daarvan merkbaar is.
Gisteren een nieuwe elektrische vouwfiets voor m'n vrouw gekocht. Een Villette voor € 785,--
20250320_141108.jpg
Vandaag ging mijn gele Giant (met van die landenvlaggetjes) naar de fietsenmaker om een nieuwe linker crank aan te laten zetten met een momentsleutel, want die raakte steeds vaker los.
Na achterlating van mijn gele Giant bij de fietsenmaker weer thuis om nieuwe snelbinders en een nieuw fietsslot op de nieuwe aanwinst van m'n vrouw te monteren. Lekker zonnig in de tuin. 8)
jwkeij schreef:
vr 21 mar, 2025 09:00
Gisteren een ander setje banden gemonteerd. Het is met tubeless altijd even klooien om de band goed op de velg te leggen om 'm daarna te laten ploppen. Maar gelukt. Van G-one Speed 29x2.35 naar Thunder Burt 29x2.25. Net iets meer noppen voor een weekendje weg over de Veluwe.
Op de Veluwe kom je ook wel mooi weg met een setje Kojaks, zorg er dan wel voor dat je van de zandwegen/paden blijft. Ik denk niet dat je met Burt meer profijt hebt.
Gisteravond eigenlijk, hemelsblauwe racert gewassen en van wat nieuw vet voorzien.
IMG_3116.jpeg
Waarbij vrij helder de laatste keer dat ik met haar op stap ben geweest.
IMG_3117.jpeg
Het raakt me. We zien elkaar weinig en dat is oké, tegelijkertijd mis ik haar wel.
"Iedereen" vindt dat je zo veel mogelijk fietsen moet hebben (n + 1) maar als ik zelf zie dat mijn WT Panzerfahrrad al 6 weken werkloos is omdat ik op de gravelbike zit, dan heb ik er toch een minder gevoel over. Een fiets moet gebruikt worden, van stilstaan worden ze niet beter.

Ben nu dus toch weer aan het kijken naar een do-it-all-fiets.
Adapter gefabriceerd op frontrackje Koga Miyata Gents Touring 1977
PXL_20250322_104833663.jpg
PXL_20250322_104734058a.jpg
PXL_20250322_104656417a.jpg
Grandonneur schreef:
za 22 mar, 2025 09:21
Gisteravond eigenlijk, hemelsblauwe racert gewassen en van wat nieuw vet voorzien.

IMG_3116.jpeg

Waarbij vrij helder de laatste keer dat ik met haar op stap ben geweest.

IMG_3117.jpeg

Het raakt me. We zien elkaar weinig en dat is oké, tegelijkertijd mis ik haar wel.
Mij valt op dat je voor GRX en achter XT remmen hebt, zit daar nog een reden achter?
_Peter_ schreef:
za 22 mar, 2025 12:10
Mij valt op dat je voor GRX en achter XT remmen hebt, zit daar nog een reden achter?
Gravel/racefiets-voorvork (flatmount) en MTB-dropouts (IS-mount) achter.
Fedor schreef:
za 22 mar, 2025 10:16
Een fiets moet gebruikt worden, van stilstaan worden ze niet beter.
Eens! Ik zal best een legitieme reden hebben om een fiets eens een periode wat minder te pakken, de bedoeling blijft wel dat ze gebruikt moeten worden. Anders moet ik daar wat aan doen.
Fedor schreef:
za 22 mar, 2025 10:16
Ben nu dus toch weer aan het kijken naar een do-it-all-fiets.
De hemelsblauwe racert kan héél veel maar in detail ontbreekt de specialisatie. Denk ik. Dat maakt het lastig voor me en blijft ze te veel binnen.
Op mn 10-51 cassette de 14, 16 en 18 vervangen. Nu trapt de nieuwe ketting niet meer door.
Toch veel goedkoper dan een hele nieuwe cassette. :lol:
Knipsel.JPG
_Peter_ schreef:
vr 21 mar, 2025 11:36
Op de Veluwe kom je ook wel mooi weg met een setje Kojaks, zorg er dan wel voor dat je van de zandwegen/paden blijft. Ik denk niet dat je met Burt meer profijt hebt.
Ik denk van wel! ;)
Grandonneur schreef:
zo 23 mar, 2025 12:03
De hemelsblauwe racert kan héél veel maar in detail ontbreekt de specialisatie. Denk ik. Dat maakt het lastig voor me en blijft ze te veel binnen.
Dat is idd het grote dillemma. Een specialistische fiets voor elk soort gebruik (racer, gravel, MTB, reizen) fietst het lekkerste, maar dan heb je
- veel fietsen nodig
- veel fietsen die vaak werkloos blijven.

Een do-it-all betekent altijd een concessie, maar wel één die dan veel gebruikt wordt.
Ik vind het tegenwoordig niks meer aan, dat de meeste nieuwe fietsen zwart zijn. Mooie kleuren op die foto's!