Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Route Bodensee-Nederland? - Forum Wereldfietser

Route Bodensee-Nederland?

Beste forumleden,

Ik ben me alweer voor aan het bereiden op mijn jaarlijkse fietstrip en heb jullie hulp nodig bij het kiezen van de route :) De voorpret blijft altijd geweldig.
Vrijdag 23 mei kan ik een lift krijgen naar Lindau/Bodensee. Van daaruit wil ik een stukje langs de Bodensee fietsen en naar huis fietsen.
Ik twijfel tussen de traditionele Rome route (in andere richting), over Bazel naar Maastricht, of de route de zwarte woud route, langs Straatsburg, Trier naar Maastricht. Het lukt me niet om een def. keuze te maken, er zijn zoveel opties.

Ik fiets gemiddeld 50-75km per dag, en wil het liefst elke dag op een kleine camping kamperen.
De natuur van het zwarte woud spreekt me erg aan. Alleen de hoogtemeters twijfel ik een beetje over (ik ga jaarlijks plm een tiendaagse fietsrip maken, maar fiets de rest van het jaar erg weinig :))

Wie heeft beide routes gefietst vanuit de bodensee naar Maastricht? en wat zou jullie advies zijn, mbt mooie afwisselende natuur, genoeg overnachtingsmogelijkheden/campings en niet al te veel hoge beklimmingen?
Zwarte woud route of de rome route van Paul Benjaminse

Dank voor het meedenken :)

Ps. Mijn eerste Post op dit Forum wat ik al jaren met veel plezier volg :)
Afgelopen winter deze variant gereden ;
Na de Bodensee de Rijn radweg tot Basel , pittige kleine klimmetjes,
Na basel linker Rijn oever , mooi oud kanaaltje tot Mulhouse , stad zelf overslaan.
Rijn route , goed bewegwijzerd, deels links , deels rechts tot aan Speyer [ techniekmuseum].
Stukje terug om het Marne -Rijnkanaal te pakken tot de verbinding naar de Saar ,lekker vlak en rustig.
Saar tot de Moesel en in Luxemburg via oude spoorlijntjes omhoog tot de Vennbahn.
Vennbahn loopt tot een uurtje van Nederland.
Pier.
Ik heb die zwarte-wouden-route van benjaminse in 2023 een stuk gefietst als onderdeel van een langere tocht.
Op de heenweg het stuk van de Moezel tot aan Saverne, dit gaat grotendeels langs de rivier de Saar. Erg relaxed fietsen. Als ik het me goed herinner waren de zwaarste klimmetjes hier een aantal hellingen bij sluisjes langs het water :lol:

Het stuk van de Bodensee naar Straatsburg op de 'terugreis'. Hierin zat 1 noemenswaardige klim, waarbij je heel geleidelijk klimt van +- 450 naar 750 meter hoogte. Als ik het me goed herinner was de klim niet heel spannend, en was prima te doen. Daarna fiets je grotendeels door een dal langs riviertjes (Donaudal en Kinzigdal)

Langs de Bodensee ga je geen 'kleine campings' vinden. Alleen 'grote drukke' :lol: Er was voor mij alleen trouwens wel gewoon altijd plek ergens in een hoekje.

De optie die Piviets aangeeft loopt zo te zien iig boven Straatsburg redelijk gelijk aan de zwarte wouden route.
Polariteit schreef: Langs de Bodensee ga je geen 'kleine campings' vinden. Alleen 'grote drukke' :lol: Er was voor mij alleen trouwens wel gewoon altijd plek ergens in een hoekje.
Ik heb een keer op deze camping gestaan. Geen top camping naar het tentenveldje was best acceptabel:
https://www.ruderbaum.ch/tourist-camp_en.html

En voor als je van daar verder langs de Rijn gaat:

In Jestetten bij Schaffhausen is een zwembad met een kampeerveldje, best een grappige plek.

Bij Murg is een kano vereniging met een klein kampeerveldje.

En deze camping ten noorden van Bazel viel ook heel erg mee. Volgens mij waren de tentenplekken helemaal bovenaan, in ieder geval is dat waar wij stonden. Daar had je een prachtig uitzicht over het dal van de Rijn en gelukkig geen last van de rest van de camping met zijn vijf sterren :D
https://camping-luginsland.de/
Wauw, dank jullie wel voor jullie snelle reacties :) Leuk om te lezen.

De vehnbanweg heb ik inmiddels al 2x gefietst vanuit andere tochten, dus dat stuk wil ik in principe wel overslaan.
Volgens mij gaat de zwarte woud route vanuit trier door het kyltall terug..

Ik begrijp dat de zwarte woud route dus in principe wel mee valt mbt heuvels/klimmen?
Lijkt mij ook iets mooier fietsen dan langs de rijn? Al liggen daar natuurlijk wel meer campings naast.

Grote campings heb ik overigens ook geen moeite mee.. Meestal is er wel een klein rustig plekje te vinden voor mijn tentje :)
John-S schreef:
do 20 mar, 2025 12:10

De vehnbanweg heb ik inmiddels al 2x gefietst vanuit andere tochten, dus dat stuk wil ik in principe wel overslaan.

Ik begrijp dat de zwarte woud route dus in principe wel mee valt mbt heuvels/klimmen?
Lijkt mij ook iets mooier fietsen dan langs de rijn? Al liggen daar natuurlijk wel meer campings naast.

Grote campings heb ik overigens ook geen moeite mee.. Meestal is er wel een klein rustig plekje te vinden voor mijn tentje :)
IK vond het klimmen inderdaad in de orde van 'niet druk om maken, ook al heb je niet echt getraind; maar gewoon gaan'. Zoals gezegd. Ik ga er even vanuit dat je een enigszins fatsoenlijk verzet op je fiets hebt, en daar ga je die ene klim zeker mee boven komen.

Langs de Rijn heb ik ook grote stukken gereden, en ik vind de dat er in die zwarte-woud-route wel meer variatie zit, verder vond ik het wel prima fietsen. Het allergrootste voordeel is echter wel dat het bijna dedicated fietspaden zijn waar je op rijdt; en doordat het zo goed als vlak is kan je lekker doorrijden. Wat betreft campings langs de rijn: let even op, er zitten inderdaad best veel campings langs de Rijn, maar die zitten best wel geclusterd. Er staat mij iets van bij dat er ook een best wel lang stuk geen enkele camping is, en dat het daar wel handig is om je dagafstanden een beetje te 'af te stemmen'. Let ook op dat je niet overal een brug of pontje naar de overkant hebt, dus wel even opletten aan welke kant je beoogde camping ligt ;)

Nadeel is trouwens wel dat als je ervoor kiest om letterlijk langs de Rijn te blijven fietsen, dat je dan door een aantal best grote plaatsen komt. Zeker in het weekend, met mooi weer, houden die gigantisch op omdat je zeker niet de enige bent die op pad is :)
Je hebt een mooie tocht in gedachten.

In 2016 en 2024 fietste ik vanuit Nederland naar de Bodensee, dus in omgekeerde richting.

In 2016 via de route naar Rome.
De enige echte klim op die route was de Col du Donon in de Vogezen. Dat was geen zware klim, gaat vrij geleidelijk omhoog.

In 2024 via de Zwarte Wouden-route naar de Bodensee.
Een heel mooie route. Een stukje Vennbahn, en vervolgens de Eifelvariant gekozen. Daar zit bij Kyllburg wel een fikse klim in, maar die kun je omzeilen door vijf minuten met de trein te gaan, of te accepteren dat je wellicht een paar honderd meter moet lopen op het steilste stuk.
Verder rustiek fietsen langs de Kyll naar de Moezel.
Van Trier naar Sraatsburg vrij vlak, langs rivieren en kanalen.
Vergeet in Straatsburg niet door de fraaie binnenstad te fietsen.
Na Offenburg door het prachtige dal van de Kinzig. Na Schramberg is het even wat klimmen, maar zelfs voor mij als niet-klimmer was dat prima te doen.
Vanaf de Bodensee komend moet je nog wel een kilometer of 10 ''klimmen'' vanaf Eigelingen naar Witthoh. Circa 4 kilometer is het stijgingspercentage 5%.

Al met al vind ik de Zwarte Wouden-route een aanrader.
Overnachtingsmogelijkheden genoeg wat betreft hotels e..d Over campings kan ik niets zeggen.

Sterkte met de keuze.

Jan
Hilver schreef:
do 20 mar, 2025 13:10
Je hebt een mooie tocht in gedachten.

In 2016 en 2024 fietste ik vanuit Nederland naar de Bodensee, dus in omgekeerde richting.

In 2016 via de route naar Rome.
De enige echte klim op die route was de Col du Donon in de Vogezen. Dat was geen zware klim, gaat vrij geleidelijk omhoog.

In 2024 via de Zwarte Wouden-route naar de Bodensee.
Een heel mooie route. Een stukje Vennbahn, en vervolgens de Eifelvariant gekozen. Daar zit bij Kyllburg wel een fikse klim in, maar die kun je omzeilen door vijf minuten met de trein te gaan, of te accepteren dat je wellicht een paar honderd meter moet lopen op het steilste stuk.
Verder rustiek fietsen langs de Kyll naar de Moezel.
Van Trier naar Sraatsburg vrij vlak, langs rivieren en kanalen.
Vergeet in Straatsburg niet door de fraaie binnenstad te fietsen.
Na Offenburg door het prachtige dal van de Kinzig. Na Schramberg is het even wat klimmen, maar zelfs voor mij als niet-klimmer was dat prima te doen.
Vanaf de Bodensee komend moet je nog wel een kilometer of 10 ''klimmen'' vanaf Eigelingen naar Witthoh. Circa 4 kilometer is het stijgingspercentage 5%.

Al met al vind ik de Zwarte Wouden-route een aanrader.
Overnachtingsmogelijkheden genoeg wat betreft hotels e..d Over campings kan ik niets zeggen.

Sterkte met de keuze.

Jan
Dankjewel Jan,

dus als ik het goed begrijp zou jij (als je hem nog eens opnieuw zou fietsen vanuit de bodensee naar NL) de zwarte woud route fietsen in plaats de traditionele rome route :)..

Indien iemand nog andere ervaringen of tips heeft, welkom :)
Polariteit schreef:
do 20 mar, 2025 13:02
John-S schreef:

IK vond het klimmen inderdaad in de orde van 'niet druk om maken, ook al heb je niet echt getraind; maar gewoon gaan'. Zoals gezegd. Ik ga er even vanuit dat je een enigszins fatsoenlijk verzet op je fiets hebt, en daar ga je die ene klim zeker mee boven komen.

Langs de Rijn heb ik ook grote stukken gereden, en ik vind de dat er in die zwarte-woud-route wel meer variatie zit, verder vond ik het wel prima fietsen. Het allergrootste voordeel is echter wel dat het bijna dedicated fietspaden zijn waar je op rijdt; en doordat het zo goed als vlak is kan je lekker doorrijden. Wat betreft campings langs de rijn: let even op, er zitten inderdaad best veel campings langs de Rijn, maar die zitten best wel geclusterd. Er staat mij iets van bij dat er ook een best wel lang stuk geen enkele camping is, en dat het daar wel handig is om je dagafstanden een beetje te 'af te stemmen'. Let ook op dat je niet overal een brug of pontje naar de overkant hebt, dus wel even opletten aan welke kant je beoogde camping ligt ;)

Nadeel is trouwens wel dat als je ervoor kiest om letterlijk langs de Rijn te blijven fietsen, dat je dan door een aantal best grote plaatsen komt. Zeker in het weekend, met mooi weer, houden die gigantisch op omdat je zeker niet de enige bent die op pad is :)
bedoel je hiermee dat je bij de 'rijnroute' meer over fietspaden fietst, en bij de warte woud route meer gewone wegen fietst? of zijn dit voornamelijk auto luwe wegen.

Ja ik heb een mooi verzet, 30 versnellingen koga worldtraveller :)
Op de site van Europafietsers https://www.europafietsers.nl/routes-op-de-kaart/ kun je op de kaart routes aanklikken en dan krijg je gelijk het hoogteprofiel erbij.
Wij zijn vorig jaar via de Vennbahn en de Bodenseeroute naar Lindau gefietst. De Vennbahn hadden wij al eens gefietst, maar het heeft toen zowat de hele dag geregend en dan schiet de Vennbahn wel lekker op.
Wij vonden het een mooie route. Een paar opmerkingen:
Het minst mooie vonden wij het stuk rond Saarbrücken. Veel industrie en je fietst een heel stuk tussen de rivier de Saar en een autoweg.
Wij fietsen onderlangs de Bodensee door Zwitserland. Hier volg je de Bodenseeradweg, en die blijft zo dicht mogelijk langs het water. Je mist zo wel enkele leuke plaatsjes. Daar kwamen wij achter toen er ergens een omleiding was en we door het centrum van een plaats moesten.
DaVinci schreef:
do 20 mar, 2025 21:41
Op de site van Europafietsers https://www.europafietsers.nl/routes-op-de-kaart/ kun je op de kaart routes aanklikken en dan krijg je gelijk het hoogteprofiel erbij.
Wij zijn vorig jaar via de Vennbahn en de Bodenseeroute naar Lindau gefietst. De Vennbahn hadden wij al eens gefietst, maar het heeft toen zowat de hele dag geregend en dan schiet de Vennbahn wel lekker op.
Wij vonden het een mooie route. Een paar opmerkingen:
Het minst mooie vonden wij het stuk rond Saarbrücken. Veel industrie en je fietst een heel stuk tussen de rivier de Saar en een autoweg.
Wij fietsen onderlangs de Bodensee door Zwitserland. Hier volg je de Bodenseeradweg, en die blijft zo dicht mogelijk langs het water. Je mist zo wel enkele leuke plaatsjes. Daar kwamen wij achter toen er ergens een omleiding was en we door het centrum van een plaats moesten.
top, dankjewel voor de link. Ik zie hier beide routes terug. Ik zal ze eens naast elkaar gaan leggen :)
John-S schreef:
do 20 mar, 2025 20:59
Polariteit schreef:
do 20 mar, 2025 13:02
John-S schreef:

bedoel je hiermee dat je bij de 'rijnroute' meer over fietspaden fietst, en bij de warte woud route meer gewone wegen fietst? of zijn dit voornamelijk auto luwe wegen.

Ja ik heb een mooi verzet, 30 versnellingen koga worldtraveller :)

Langs de Rijn: Voornamelijk fietspaden
Zwarte Woud route: een mix van fietspaden en autoluwe wegen.

Succes met je keuze en alvast veel plezier :)
Mijn ervaring was dat ik op de Zwarte Wouden-route heerlijk rustig fietste, veel fietspaden en B-weggetjes.

Jan