Additionally, paste this code immediately after the opening tag: shimano nexus 7 probleem - Forum Wereldfietser

shimano nexus 7 probleem

Hallo,

misschien kan iemand me helpen, met mijn stadsfiets. die heeft een shimano nexus 7. op een of andere manier heb ik enkel de kleinste versnelling: als ik schakel komt de kabel los te zitten aan de shifter. waar de kabel aankomt op het achterwiel blijft dit onderdeel gewoon zittten. je kan het met de hand verplaatsen, dus vast zit het niet.
niet makkelijk van achter een pc hierop iets te suggereren.

dank
Zoek eens op YouTube, daar zijn voor allerlei zaken van afwasmachine tot Shimano Nexus 7 reparatie filmpjes te vinden.
Op de naaf zit een plastic ding (ik ben de naam even vergeten) dat aan de kabel trekt. Dat is ook waar je normaal de afstelling van de naaf instelt, er staan gele of rode stippen op die op dezelfde plek staan met de schakelaar op stand 4. Deze dingen kunnen breken, maar soms zitten ze niet meer goed vast, of verkeerd gemonteerd (recent een band geplakt?). Dat kan je dan oplossen door het wiel uit de fiets te halen en het plastic ding weer goed te monteren, als je het goed doet kan je hem roteren en voel je de weerstand van de veer in de naaf. Je kan dit draaien trouwens ook eerst proberen voordat je het wiel uit de fiets haalt.
Als dat goed zit kan je de kabel er weer opleggen en afstellen. Wat je vooral niet wil doen is het metalen klemmetje op de kabel losmaken, die zit op een vaste afstand van de kabelstop (45mm uit mijn hoofd), dus die laat je lekker zitten.
Het is een behoorlijk gepriegel, maar wel te doen met wat geduld, er zijn vast ook youtube filmpjes van.
Ik ga er hier wel van uit dat alles eerst wel goed werkte, de kabel zelf kan natuurlijk ook nog versleten zijn. Het meeste werk is meestal het wiel uit de fiets halen en weer goed terugzetten, let goed op de volgorde van alle ringetjes (maak een paar goede foto's voor je begint) en hoe de kettingkast vast zit. Systematisch werken is hier de sleutel, je wil niet lukraak alles losmaken om er achter te komen dat je niet meer weet hoe het vast moet (been there, done that).
Ah, ik weet het weer, dat ding heet een 'joint', zoals deze: https://hollandbikeshop.com/fietsonderd ... d_source=1. Er zijn wel verschillende versies, dus als het stuk is moet je wel de juiste kopen. De kabel gaat bovenlangs, en het metalen klemmetje op de kabel valt in het ronde gat dat je naast de grote gele stip ziet.