Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Cyclone 4 versus Bob Yak Ibex (fietskarren) - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Cyclone 4 versus Bob Yak Ibex (fietskarren)

Ik heb dus nu ook de followwheel aangeschaft en ben een beetje aan uit uitvogelen naar de gewichtverdeling.
Het grote voordeel van deze kar is dat 75% van het gewicht wordt gedragen op het wiel van de kar dus de druk op je assen zullen veel minder zijn.
Wel uitkijken dat er niet te weinig druk komt op de as want dan wordt de kar onstabiel.
Het meest geweldige aan de kar zijn de 4 onafhankelijke tassen.
Je kunt je uitrusting onder 4 tassen verdelen wat veel makkelijker is met organiseren.
Heb zelf een tekening gemaakt en per tas beschreven wat er in zit.
Bovenop vervoer ik dan de tent in een rack-pack en als je met regen bijvoorbeeld je tent moet opzetten hoef je niet je hele tas open te maken.
Moet zeggen dat ik dit heel positief vindt aan een fietskar.
Met de carnavalstocht ga ik de kar voor het eerst gebruiken.
IetIesAai schreef:
do 20 feb, 2025 14:23
Twee nadelen zijn het feit dat bij slecht weer/modderig traject het ding de neiging heeft nogal veel modder te verzamelen die van je achterwiel komt, en dat deze modder ook in de grote snelkoppeling kan komen die de "dissel" aan de kar bevestigd. Die heb ik al een keer moeten vervangen, omdat deze zo muurvast zat door alle vuiligheid dat deze niet meer zonder beschadigen te verwijderen is.
Tot mijn frustratie kan ik geen yt filmpje meer terugvinden waarop te zien was hoe een eigenaar extra handig is geweest met het monteren van zelfgemaakte spatborden op de Burley Coho XC en dat zag er allemaal heel vernuftig uit.
Geen last meer van modder, gruis etc tegen/op de gevoelige delen van de trailer.

Goede opmerking inderdaad in hoeverre een carbon achtervork kan omgaan met de zijwaartse druk van een fietskar/-trailer/followheel.
Carbon is uiteraard hartstikke sterk en kan stevige downhill ritten prima aan, maar iets aan de achtervork hangen is toch iets anders.

Verder was ik zelf al vrij snel overtuigd van een 1 wiel trailer en denk er vrijwel hetzelfde over wat je schreef in de onderste alinea.
Dank voor je reactie, is je eerste bericht zo te zien. :D
Robert Winkelhuis schreef:
do 20 feb, 2025 19:22
Ik heb dus nu ook de followwheel aangeschaft..
Afbeelding

Gaaf ding ook inderdaad! Heel veel plezier ermee! :D
Afbeelding

Bijlagen

20250119_121813.jpg
Mijn combinatie voor 2025
Oh kijk nu zie ik het pas, een Rotwild! Kloeke fiets hoor! 8)
En maximale banden eronder met net voldoende ruimte om te voorkomen dat het gaat ophopen qua aarde, gruis en/of modder.

Met de followwheel zo een stoere combinatie.
Zal vast wel 'anders' fietsen dan met een trailer.

Ook omdat ik het idee heb, dat er met vier zijtassen en een tas erbovenop nogal wat meer gewicht aan spullen meegenomen kan/zal worden?
Om en nabij de 30 kg?
Ha ik heb nu pas door dat er ook twee tassen 'achterop' de fiets hangen.
Wauw 6 tassen mee en dan ook nog eens een tas horizontaal bovenop de followwheel?

Het is inderdaad wel waar dat met een trailer of followwheel het gewicht niet of een flink stuk minder gedragen wordt door de assen van de fietsvelgen.
Al zijn de (tegenwoordige) vorken en steekassen behoorlijk sterk, evenals denaven en spaken van velgen natuurlijk.
30 kg zit ik wel aan maar probeer zo weinig mogelijk gewicht in de tassen mee te nemen.
Ik zit nu rond de 4 tot 5 kg per tas en bovenop de rack-pack met alleen de tent.
Maar dan heb ik veel luxe bij me zoals bijvoorbeeld ook de mini4pro drone die ik dit jaar actief wil uitproberen met focus track.
IetIesAai schreef:
do 20 feb, 2025 14:23
Ik heb zelf een Burley Coho XC, zowel voor fietsreizen als voor dagelijks gebruik. Ik heb er tot nu toe een tweetal reizen van enkele weken binnen Europa mee gedaan. Of deze (meer) geschikt is om aan een carbon frame te hangen weet ik niet - de koppeling zit op je achteras: kan een carbon achtervork om met die belasting?

Ik ben er vrij tevreden van: het frame is erg stevig, het weggedrag vrij stabiel - al moet je er wat aan wennen in het begin, net zoals met rijden met veel gewicht aan je fiets zelf (ik vond deze aanpassing makkelijker dan die van lege fiets naar volgepakte fiets). Ook de staander vooraan waardoor de kar op zichzelf kan blijven staan is erg handig.

Twee nadelen zijn het feit dat bij slecht weer/modderig traject het ding de neiging heeft nogal veel modder te verzamelen die van je achterwiel komt, en dat deze modder ook in de grote snelkoppeling kan komen die de "dissel" aan de kar bevestigd. Die heb ik al een keer moeten vervangen, omdat deze zo muurvast zat door alle vuiligheid dat deze niet meer zonder beschadigen te verwijderen is.

Je kan de diccel eraf halen en het wiel "inklappen" om zo kleiner op te bergen, maar het frame zelf blijft wel vrij veel plaats innemen: een nadeel met treinen en ander vervoer.

Verder zou ik zelf "nooit" een reis willen doen met een tweewielige kar, zelfs als je niet veel offroad gaat: het aantal keren dat ik met deze kar ternauwernood nog ergens tussen kon (rotsblokken, hekjes, etc) waar dat denk ik toch echt onmogelijk was geweest met een twewielige kar is niet op een of twee handen te tellen.

Ik vind zelf op reis gaan met de kar wel aangenamer dan met alle bagage op/aan de fiets. Als ik de kar afkoppel (vb bij aankomst op een bestemming, bij een versperring op de weg vb een steile fietsbrug/trap of iets dergelijks is het makkelijker manouvreren in 2 delen dan met al het gewicht aan de fiets) heb ik heel snel terug een "gewone" fiets. Ook kan de kar zelf gebruikt worden als een soort van tafeltje als je hem omkeert. Ik gebruik het verder oiok vrij regelmatig in het dagelijks leven: duur, maar goedkoper dan een aparte cargofiets.
Nu pas in de gaten dat je een bericht heb gestuurd. Bedankt voor je bericht!
Ja ik had ook zeer lang de Burley Coho XC als eerste keuze op het oog.
Blijft een geweldige fietsaanhanger en ziet er stoer en stevig uit.

Uiteindelijk is nu mijn keuze veranderd naar de Tout Terrain Mule, vooral vanwege de koppeling.
De Burley Coho XC koppelt dus aan de achteras, maar mijn mountainbike is een dubbelgeveerde carbon (long) trailbike.
Vandaar dat ik de koppeling van de Tout Terrain Mule wat veiliger vind is de achterliggende gedachte.
Een ander merk wat ik tegenkwam in het zoeken naar informatie over soortgelijke fietsaanhangers als de Burley SOHO XC en Tout Terrain Mule, is Aevon.

Maar dus ook al gevonden en er jaren geleden al over gepost door een ander forumlid cycle maniac.

Nooit geweten dat die fietskarren van Aevon ook al zolang geleden zijn geproduceerd.
Ik twijfel tussen de Cyclone IV en de BOB Yak of Ibex.
Heeft iemand ervaring met deze aanhangers in ruw terrein?
Larissa Janse schreef:
za 19 jul, 2025 04:53
Ik twijfel tussen de Cyclone IV en de BOB Yak of Ibex.
Heeft iemand ervaring met deze aanhangers in ruw terrein?
De cyclone is op oneffen terrein geen aanrader. Met stoepranden en verkeersheuveltjes ging het bij ons al mis.
jony schreef:
za 19 jul, 2025 11:52
Larissa Janse schreef:
za 19 jul, 2025 04:53
Ik twijfel tussen de Cyclone IV en de BOB Yak of Ibex.
Heeft iemand ervaring met deze aanhangers in ruw terrein?
De cyclone is op oneffen terrein geen aanrader. Met stoepranden en verkeersheuveltjes ging het bij ons al mis.
Bedankt voor je reactie! Goed om te weten dat de Cyclone al moeite heeft met stoepranden en drempels — dan is offroad waarschijnlijk geen goed idee. Ik ga dan toch meer richting de BOB kijken.
Larissa Janse schreef:
do 24 jul, 2025 11:01
Ik ga dan toch meer richting de BOB kijken.
De Bob Yak of Ibex(met vering), zijn lastig te verkrijgen, meestal nog wel tweedehands, zeer moeilijk of anders voor een heel hoog bedrag nieuw. Wel worden deze twee Bob karren te huur aangeboden op marktplaats, ook door forumlid Robert.

Voor mezelf leek voor een lange tijd de Burley Coho XC de enige optie.

Doch na veel lezen op internet en berichten hier in dit forum is alsnog mijn keuze gevallen op de Tout Terrain Mule.

Er zijn uiteraard ook andere 1 wiel fietskarren, zoals de Topeak Journey Trailer, M-Wave Single 40 of deze Storag.

Flinke prijsverschillen wel.