Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Komoot - Forum Wereldfietser

Komoot

beste wereldfiets(st)ers in de omgeving van LEIDEN

Ik ben van plan een Komoot te kopen, maar..de korte uitleg die ik kreeg op de beurs was helaas een beetje te weinig.
Weet iemand of er een kursus is? (Volgens de dame in de stand van de beurs niet)
OF: Wil iemand enige tijd besteden om mij een beetje wegwijs te maken?
Ik ben heel slecht in ''leren'' via Youtube filmpjes omdat ik dan geen vragen kan stellen....

Ik hoop hier iemand te vinden
Maria, Leiden
Een Komoot is geen apparaat maar een toepassing die je kan helpen zelf routes te maken of routes van anderen te gebruiken op het eigen apparaat, een smartphone, tablet of GPS. Net wat je zelf het makkelijkste vindt.
Voor vragen zie https://www.komoot.com/nl
Heb zelf ook Komoot vergeleken met RouteYou en moet eerlijk zeggen dat de laatste mij veel beter bevalt.
Veel overzichtelijker en veel uitgebreider.
Ik denk dat de eerste vraag is waar wil je het voor gaan gebruiken? Als navigatie of zelf routes te maken.
Een heldere uitleg vind je https://www.wandeldingen.nl/komoot/
bedankt voor de reacties!

Sorry, ik weet dat het een systeem is en geen apparaat.
Ik fiets in Nederland met Routiq, waar ik eigen routes op maak, wel of niet via knooppunten.

Maar, toen ik in Spanje ging fietsen en de route doorgestuurd kreeg als GPX en ik geen echte fietskaart meekreeg (zoals Bikelineboekjes) bleek Routiq deze niet nauwkeurig over te nemen. Een route die 60 km behoorde te zijn werd in Routiq opeens 90 kilometer omdat dit systeem blijkbaar haar eigen weggetjes koos.

Ik weet niets, en hoef dat ook niet te weten, over de achterliggende systemen, zoals ik ook niet weet hoe een auto werkt, maar toch kan autorijden.

Maar... ik wil er wel mee leren werken omdat Routiq, (waar ik overigens meer dan 400 routes heb opgeslagen), blijkbaar niet in staat is de GPX routes die ik van anderen krijg of die ook Bikeline meegeeft als je een route van hen wil fietsen, correct over te nemen.
Waarom weet ik niet!

Mijn doel is dus:
1. zelf routes maken
2. De route fietsen
En, heb ik begrepen, achteraf te kunnen zien wat ik gefietst heb, dat heb ik nooit geprobeerd met Routiq

Ik hoop dat ik nu duidelijker ben geweest in mij doel en wat ik graag wil leren

Hartelijke groet, Marrem
Zelf routes maken kan gratis in de onvolprezen planner van de fietsersbond https://routeplanner.fietsersbond.nl/ , brouter https://brouter.de/brouter-web maar ook in komoot en zo zijn er nog veel meer pagina's op het internet beschikbaar. De gemaakte route download je dan op je computer (of als je dat op je telefoon doet naar je telefoon) en vervolgens laad je dat in de navigatie-app naar keuze. In de instellingen van routiq moet haast denk ik wel een mogelijkheid zijn om de gpx als kruimelspoor te volgen en niet als route, anders is dat een goed moment om er afscheid van te nemen. Het verlangt ook dat je altijd online bent om de route te volgen (tenzij je kiest voor offline waarbij alleen de kaart van de gemaakte route te zien is)
Dat gaat als je geen onbeperkt data abonnement hebt op een gegeven moment ook in de papieren lopen.

Gebruik de zoekfunctie eens op het forum, daar is denk ik genoeg over geschreven.
Om te beginnen: met de gratis versie van Komoot kun je niet zo heel veel. Routes kun je wel maken maar niet op je GPS zetten, dus dat is behelpen.
Met de betaalde versie kun je de routes als gpx exporteren maar in ieder geval voor Garmin (als jouw toestel dat kan) kun je een eigen app downloaden waardoor je routes die via de browser of in de app (op je telefoon) zijn gemaakt rechtstreeks kunt gebruiken. Geen gehannes met kabeltjes of moeilijk verbinding maken. Je moet dan wel een enigszins moderne Garmin hebben.
Ook kun je andere gpx bestanden importeren en als je wil nog bewerken op opknippen.
Ik heb de app van Komoot. Daarin laad ik een gpx in, die ik dan kan wandelen of fietsen. Komoot kan veel meer, maar de meeste andere functies gebruik ik niet. Heb wel een paar keer in nieuwe omgevingen gevragd of de app daar bestaande routes wist. Dat ging goed.

Ik ben begonnen met de gratis versie. Dan krijg je vanzelf (binnen een paar weken) mails met acties voor de betaalde versies. Ik heb eenmalig 30 euro betaald voor kaarten van de hele wereld (ook offline). Vind ik een goede deal. Dat bedrag was is 2019 denk ik.

Je kunt ook nog maandelijks/jaarlijks bijbetalen voor extra functies. Ik heb liever geen abonnementen en heb die functies ook niet nodig. Dus ik houd het bij wat ik heb.

Het maken van een gpx in Nederland doe ik met de website en app van de Fietsersbond. Opties in andere landen vind ik via Google. Doordat ik ben gestopt met vliegen (klimaat) kom ik alleen in landen waarvan er veel gpx-routes online staan. Red me prima zo.
Kijk eens naar de Masterclass Route planning van Roebijn Schijf en Gijs Bruinsma op Youtube :wink:
Via teams wordt dit wel eens georganiseerd...
Misschien eens contact opnemen met Roebijn Schijf community manager bij Komoot
ik zag haar trouwens Vrijdag (fiets en wandelbeurs) op de stand van Komoot.

https://www.youtube.com/watch?v=-4HYkWn ... ZWJpam4%3D