Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Onderdelen fiets in ruimbagage - Forum Wereldfietser

Onderdelen fiets in ruimbagage

Heeft iemand er ervaring mee om onderdelen van de fiets (zadel, trappers, standaard) in zijn ruimbagage te vervoeren? Transavia zei dat dit niet toegestaan is maar mijn fiets wordt anders al snel te zwaar dus wil ik het gewicht graag verdelen.
Het maximale toegestane gewicht is 23 kilo. (Fiets en fietsdoos/fietstransporttas)
Ik heb een koga worldtraveller. Dit is van zichzelf al een zware fiets. Iemand al wel eens met deze fiets gevlogen? Zoja, hoe heb je dit aangepakt?
Waarom zou het een probleem zijn om fietsonderdelen in de ruimbagage tas/koffer te vervoeren. Kan prima, zolang het maar geen accu van een e-bike is.
Je kunt dat toch gewoon in je fietstassen doen in een grote tas en dat als ruimbagage meenemen?
Dat je dat soort spullen niet in de cabine mag meenemen als handbagage kan ik me iets bij voorstellen….
Het leek mij ook vreemd inderdaad dat het niet mocht maar had het gevraagd bij transavia en ze zeiden dat alles wat bij je fiets hoort in de kartonnendoos/fietstransporttas moet zitten.
Dus ik dacht misschien heeft iemand dit al wel eens gedaan en gemerkt dat ze er niet moeilijk over doen.

Maar dan ga ik er niet al te zwaar aan tillen en gewoon wat onderdelen in mijn ruimbagage toevoegen.
Anorski schreef:
wo 12 feb, 2025 21:50
Heeft iemand er ervaring mee om onderdelen van de fiets (zadel, trappers, standaard) in zijn ruimbagage te vervoeren? Transavia zei dat dit niet toegestaan is maar mijn fiets wordt anders al snel te zwaar dus wil ik het gewicht graag verdelen.
Het maximale toegestane gewicht is 23 kilo. (Fiets en fietsdoos/fietstransporttas)
Ik heb een koga worldtraveller. Dit is van zichzelf al een zware fiets. Iemand al wel eens met deze fiets gevlogen? Zoja, hoe heb je dit aangepakt?
Je kan bij het boeken gewoon aangeven dat je speciale bagage meeneemt, in dit geval een fiets en betaalt daar enkele tientjes toeslag per vlucht voor. Het gewicht van je fiets is dan apart van je normale bagagegewicht dat je ook nog mag meenemen. Mijn fiets in doos woog meestal zo'n 25kg en was nooit een probleem.
Je doet je fiets in een fietsdoos of je doet er een fietshoes overheen en klaar. Fiets en je gewone bagage inchecken, vervolgens je fiets afgeven bij de 'odd size luggage' en je kan boarden!
Let er wel op dat sinds een jaar geen enkele maatschappij nog (fiets)accu's groter dan 100Wh meeneemt.
windinderugfietser schreef:
do 13 feb, 2025 09:15
Anorski schreef:
wo 12 feb, 2025 21:50
Je kan bij het boeken gewoon aangeven dat je speciale bagage meeneemt, in dit geval een fiets en betaalt daar enkele tientjes toeslag per vlucht voor. Het gewicht van je fiets is dan apart van je normale bagagegewicht dat je ook nog mag meenemen. Mijn fiets in doos woog meestal zo'n 25kg en was nooit een probleem.
Je doet je fiets in een fietsdoos of je doet er een fietshoes overheen en klaar. Fiets en je gewone bagage inchecken, vervolgens je fiets afgeven bij de 'odd size luggage' en je kan boarden!
Let er wel op dat sinds een jaar geen enkele maatschappij nog (fiets)accu's groter dan 100Wh meeneemt.

Ik heb inderdaad een fiets ingecheckt maar mn fiets zelf weegt al 20 kilo dus vandaar dat ik wat dingen in mn ruimbagage wil doen om het gewicht te verminderen in de fietstransporttas . Ik ga daarom ook een fietstransporttas gebruiken. Dan heb ik ook meteen wat voor de terugreis dat sowieso niet te zwaar is.
Maar fijn om te lezen dat ze niet moeilijk doen om een kilo meer of minder! Dat scheelt al een hoop!
Hoe moet ik dat voor me zien zo'n fietstransporttas? Zit daar dan je fiets in met losse wielen oid?
do 13 feb, 2025 10:32
Hoe moet ik dat voor me zien zo'n fietstransporttas? Zit daar dan je fiets in met losse wielen oid?
Hetzelfde als in een kartonnendoos eigenlijk. Voorwiel eruit, trappers eraf en zadel eraf. De tas is alleen wat dunner. Daarom zal ik wat meer plastic en foam moeten gebruiken om hem te beschermen
Er zijn ook transporttassen waarbij je beide wielen, stuur en trappers loshaalt. EVOC heeft hele mooie tassen met dat principe, die zelf ook naar tevredenheid heb gebruikt. Die van EVOC zijn echter wel 7 tot 8kg, dus dan moet je inderdaad goed kijken of je onderdelen in de andere bagage meeneemt. Maar zolang je een redelijk normale vakantiefiets hebt, lukt dat wel.
Grappig, mijn fiets is zo licht dat ik het altijd andersom doe. in plaats van fietsonderdelen in mijn ruimbagage te stoppen, stop ik al mijn ruimbagage bij de fiets. Ook dat mag officieel niet, maar ik heb er nog nooit problemen mee gehad. Meestal vlieg ik met Teansavia.
Ja dat heb ik ook al eens gedaan.

Al met al kan men er geen eenduidig advies over geven, aangezien de factoren (zoals bagage, voorschriften, persoonlijkheid) variabel zijn. Voor iedereen is het optimum anders.
Anorski schreef:
do 13 feb, 2025 09:28
Ik heb inderdaad een fiets ingecheckt maar mn fiets zelf weegt al 20 kilo dus vandaar dat ik wat dingen in mn ruimbagage wil doen om het gewicht te verminderen in de fietstransporttas .
Mijn fietsdoos werd altijd even op de transportband gewogen en kwam vaak uit op tussen de 23-28kg en was nooit een probleem. Trappers altijd los meegenomen in mijn hand- of ruimbagage. Let er wel op dat gereedschap als ring/steeksleutels, Zwitsers zakmes, Multitools etc in handbagage soms niet allemaal door de screening komt. Door schade en schande wijs geworden helaas.
do 13 feb, 2025 16:33
... Let er wel op dat gereedschap als ring/steeksleutels, Zwitsers zakmes, Multitools etc in handbagage soms niet allemaal door de screening komt. Door schade en schande wijs geworden helaas.
Lijkt me niet meer dan logisch, na vliegtuigkapingen vanaf de jaren '70 en natuurlijk 9/11. En het staat ook altijd duidelijk in de voorschriften. Gelukkig maar.
stelvio73 schreef:
do 13 feb, 2025 15:55
Er zijn ook transporttassen waarbij je beide wielen, stuur en trappers loshaalt. EVOC heeft hele mooie tassen met dat principe, die zelf ook naar tevredenheid heb gebruikt. Die van EVOC zijn echter wel 7 tot 8kg, dus dan moet je inderdaad goed kijken of je onderdelen in de andere bagage meeneemt. Maar zolang je een redelijk normale vakantiefiets hebt, lukt dat wel.
Ja dat is echt te zwaar. Met alles eraf kom ik op 19 kilo uit dus het wordt echt een dunne transporttas helaas. En ik vlieg heen en terug van een ander vliegveld dus ik zal het ook mee moeten nemen op mn fietstocht.
Ik vlieg de laatste 20 jaar ook met een World Traveller en de fietsdoos is meestal 23 kg., nooit problemen.
Speciale fietszak is niet nodig , flightbag van 80 a 100 liter is meestal een 18 Euro. En doe je daar metalen delen in ; bij mij zijn ze nog nooit gecontroleerd .
Amerika ? dan inpakken na de drugs-scan ! anders kun je twee keer.
Maar die verhalen van "een paar tientjes extra voor de Fiets" is verleden tijd ; laatst 200 dollar heen en 200 dollar terug [ Noord Amerika] vervolgens 530 Euro enkele reis Australie.
Pier.
piviets schreef:
do 13 feb, 2025 21:22
Ik vlieg de laatste 20 jaar ook met een World Traveller en de fietsdoos is meestal 23 kg., nooit problemen.
Speciale fietszak is niet nodig , flightbag van 80 a 100 liter is meestal een 18 Euro. En doe je daar metalen delen in ; bij mij zijn ze nog nooit gecontroleerd .
Amerika ? dan inpakken na de drugs-scan ! anders kun je twee keer.
Maar die verhalen van "een paar tientjes extra voor de Fiets" is verleden tijd ; laatst 200 dollar heen en 200 dollar terug [ Noord Amerika] vervolgens 530 Euro enkele reis Australie.
Pier.
En je laat alles op de fiets zitten? Waar koop je je doos als ik vragen mag?
piviets schreef:
Pier.
Verschilt per maatschappij en bestemming en is zéker niet verleden tijd:
https://www.skyscanner.nl/nieuws/fiets- ... -en-kosten
Ideaal is de doos op Schiphol kopen , veel ruimte om te sleutelen en een kwartiertje vanaf de camping Amsterdamse Bos.
Op de terugweg een doos regelen bij een fietsenzaak. De ervaring leert dat wanneer je vertrekt uit een land zonder fietskultuur meteen een alternatieve verpakking wordt geaccepteerd. Dan haal ik afdekzeil of landbouwplastik en een rol touw en DuctTape.In Amman dit jaar zelfs niet een doos in de miljoenenstad gevonden [ maar wel een suite waar ik elke dag in een andere badkamer kon douchen , en een lege parkeergarage voor de fiets].
Groetjes Pier.
vr 14 feb, 2025 00:38
piviets schreef:
Pier.
Verschilt per maatschappij en bestemming en is zéker niet verleden tijd:
https://www.skyscanner.nl/nieuws/fiets- ... -en-kosten
Verrekt mooie opsomming voor de "Frequent Cyclist " !! Toppie.
Pier.
Als wij met de tandem vliegen dan gaat het middendeel (3 buizen met koppelingen). de trappers en 1 zadel+stuur in de drybag met de tent. Anders gaat de doos met de achterkant en voorkant van de fiets ruim over de 32kg. Los ik al jaren zo op, nog nooit problemen mee gehad.