Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietstreinstel ICE 225 - Forum Wereldfietser

Fietstreinstel ICE 225

Hi,

Ik overweeg om met de trein naar München te gaan om van daaruit terug te fietsen naar huis. Na mijn beetje traumatische ervaring met de Italiaanse intercity, poog ik wat meer zicht te krijgen op hoe reizen met de trein in Duitsland is.
Weet iemand waar het fietstreinstel zich bevindt (en het nummer) en hoe ik ervoor zorg datik een zitplek heb in dezelfde wagon als mijn fiets?
En heeft er iemand foto’s van de toegang tot de trein?
Bij de intercity in Italië moest mijn fiets ongever een meter omhoog getild worden.

Daarnaast reis ik alleen.hoe dan andere soloreizigers dat? Bagage op de fiets bijinstappen? Juist eraf? Maar wat laat je dan op het perron! Fiets of bagage?
Geen ervaring met de trein die je noemt.
Maar ik probeer altijd met bagage op de fiets in de trein te komen. Toen ik rugklachten had lukte mij dat niet alleen, er waren altijd mensen die me hielpen. In de trein, pas zo laat mogelijk -als het niet anders kan- de bagage eraf.
Ook als solo reiziger.
De ICE beetaat vaak uit klassieke rijtuigen. Op de balkons waar de deuren zijn, heb je per balkon vier haken waar je fiets kan hangen.
Als je in hetzelfde rijtuig wilt zitten waar je fiets is, reis dan eerste klasse. Anders wordt het een loterij.
Vorig jaar 2x een ICE met fiets genomen in Duitsland en ik zat steeds in hetzelfde treinstel als mijn fiets. Je moet er alleen wel vroeg bij zijn met het reserveren van de fietsplaats -zeker in de zomer- anders zijn de plaatsen vergeven en mag je je reis met regionale treinen met tig overstappen gaan doen, waar het maar zien is of je fiets er nog bijpast.
Je fiets kan redelijk eenvoudig (à niveau of één trede) de trein ingereden worden, alleen bij het in de haak hangen komt soms wat kracht kijken. Ik heb nu nog maar alleen achtertassen en die laat ik niet achter op het perron als ik met mijn fiets de trein inloop. Toen ik ook nog voortassen mee had, gooide ik die vaak als eerste de trein in en daarna mijn fiets. Een paar onbewaakte losse tassen zijn immers op een perron een stuk makkelijker te stelen dan een zware fiets.
Afbeelding
De wagon waarin plek is voor de fietsen is op de kop of op het einde van het treinstel, en als er met een dubbel treinstel wordt gereden dan heb je dus twee keer een wagon met fietsplekken.
https://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php ... l&rok=2025
Als je onder de wagon op het vlakje langs de camera klikt dan krijg je een plattegrond.
Bij reservering krijg je een plaats voor jouw fiets toegewezen, deze hebben een nummer, net zoals de wagons, en de stoelen in de wagons.
Bij fietsreservering zit je in dezelfde wagon als de fiets.
Op het perron vind je de Wagenstandsanzeiger. https://de.wikipedia.org/wiki/Wagenstandanzeiger . Hierop kun je zien waar jouw rijtuig zich in de trein bevindt. In de app van de Duits spoorwegen vind je dit ook.
München Hbf is een kopstation. Je loopt langs de trein op en je komt vanzelf bij jouw wagon. De nummers staan er aan de buitenkant op. De ICE 225 begint in München en staat daar dus ruim voor vertrek gereed, het is geen trein die er stopt en waar je snel moet instappen.
De perrons in Duitsland zijn vaak hoger dan in NL, instappen is makkelijker en de deuren zijn breed genoeg voor fiets + tassen, en anders is er wel een andere fietsreiziger die een handje meehelpt.
https://www.google.nl/maps/@48.1401331, ... FQAw%3D%3D
En je kunt ook in Amsterdam een keer een kijkje gaan nemen als de ICE 225 er vertrekt of aankomt.
Daarnaast reis ik alleen.hoe dan andere soloreizigers dat? Bagage op de fiets bijinstappen? Juist eraf? Maar wat laat je dan op het perron! Fiets of bagage?
Ik probeer altijd zoveel mogelijk de bagage erop te laten bij het in- en uit de trein tillen; vaak lukt dit wel. Vaak moet het dan alsnog eraf bij het in de haak hangen, maar goed; dan heb ik hem iig in 1x in de trein kunnen tillen. Ik ga ook altijd als het enigszins kan bijtijds 'klaar staan' met de fiets+bagage als ik er uit moet (indien mogelijk).

Onderschat trouwens niet het aantal mensen dat even wil helpen; dat is verrassend hoog :)

Voor wat het waard is: ik ben inmiddels de treinreis terug naar huis gewoon als een avontuur gaan zien en gestopt met ergeren aan van alles en nog wat. Levert je een stuk leukere dag (of dagen, als je het opsplitst) op dan je je er de hele dag druk om maken :lol:
In de ICE fiets je hem in 9 van de 10 gevallen zo naar binnen, dit in tegenstelling tot de IC en RB waarbij het elke keer weer een verrassing is.
Deze reacties voelen echt als een enorme geruststelling. De trein uitkomen op een druk tussenstation in Genua was echt een drama deze zomer. Passagiers probeerden erin te komen, terwijl ik nog met een bepakte fiets waar ook nog eens de ketting van vastliep naar buiten probeerde te komen. Met wat duwen en trekken en een luide stem ben ik uit de trein gekomen. Was niet fraai en ik had serieus blauwe plekken op plaatsen waar mijn fiets tegen mij aanstootte.
Heb een traantje gelaten van de stresss toen ik weer op het perron stond en moest wachten op de volgende trein.

Maar zoals hierboven ook al meerdere keren beschreven; er zijn altijd mensen die willen helpen.

De situatie maakte echter wel dat ik de volgende treinritjes ( in Italië en Frankrijk) toch wat meer gespannen was. Nergens voor nodig, want in Frankrijk rolde ik mijn fiets zo gelijkvloers alle treinen in en uit.

Maar ik bereid me dus wel graag een beetje voor. En het reizen met de trein zelf, dat vond ik echt heerlijk.
Je stapt in Amsterdam op de trein, rijdt naar München om daar uit te stappen.

Dan maakt het toch maar weinig uit of de tussengelegen perrons op 2cm of 2m liggen en hoeveel mensen er in- en uitstappen :wink:
Nee dat maakt niet uit, behalve dat het plan is om in Utrecht in te stappen.
hoeksie schreef:
di 11 feb, 2025 17:30
Passagiers probeerden erin te komen, terwijl ik nog met een bepakte fiets waar ook nog eens de ketting van vastliep naar buiten probeerde te komen. Met wat duwen en trekken en een luide stem ben ik uit de trein gekomen.
Ik ben zelf ruim groter dan de gemiddelde fransoos of Italiaan en tel daarbij een fiets met bagage op en een instelling van ik ga sowieso de trein uit, en je mag op de voordrager of niet; ik duw wel door.
Vervelend dat je zo in de stress raakte, iets dat er wel een beetje bijhoort als je met de fiets in het buitenland reist en al helemaal met het OV. Heb meerdere keren meegemaakt dat de trein al langzaam wegreed en ik mijn fiets met bagage en al over een 1,80m hoge drempel de laatste wagon moest gooien. Of last minute perronwissels zonder lift. En toch weer terug en wéér terug..
Of met 10 andere fietsers vechten om 4 beschikbare fietsplaatsen met een superstrenge conducteur die de overige 6 niet toeliet en gewoon op het perron liet staan. Achteraf leuke anecdotes maar de stress is niet fijn.
hoeksie schreef:
di 11 feb, 2025 18:38
Nee dat maakt niet uit, behalve dat het plan is om in Utrecht in te stappen.
Als het effe kan zou ik in Amsterdam instappen. Daar staat de trein klaar en heb je tijd genoeg.
Op dit korte filmpje zie je hoe een fietser in een Duitse ICE stapt:
https://www.youtube.com/shorts/uZSOFRzEmrA
Afgelopen mei van Berlijn naar Utrecht terug gegaan met de ICE. Vooraf een fiets gereserveerd en gaan met die banaan. Van Berlijn tot Amersfoort stond de fiets dikke prima. Op de manier die Windinderugfietser laat zien op de foto.
Gewoon zoveel mogelijk tassen óp de fiets laten bij instappen en bij binnenkomst waardevolle spullen bij je houden.

Pas met een overstap op Amersfoort was het dringen voor een niet-gereserveerd plekje in zo'n lange ouderwetse Intercity... :roll: