door
Giel32 » wo 12 feb, 2025 17:01
Ik heb zowel de Wickipup 3 al de Wickiup 6 van Nogor.
Het zijn beide fijne tenten. De 6 gebruik ik met mijn gezin en de 3 gebruik ik solo of met een van mijn kinderen.
Ten eerste: het zijn kwaliteitstenten en zijn mij boven verwachting goed bevallen. Ze zijn waterdicht en kunnen de nodige wind en sneeuw hebben. Toch dien je je bewust te zijn van de nadelen van dit soort tenten.
Nadeel 1: Je hebt veel haringen nodig om de tent vast te zetten. Dit is geen probleem op de mooie camping weides, maar in Spanje, Portugal of ergens anders met veel steen in de grond kan dit echt een probleem worden. De Wichiup 3 heeft al snel 8 tot 12 haringen nodig. Voor solo kamperen/bikepacken/toeren is dit een te groot nadeel en ben ik op iets anders over gestapt.
Nadeel 2: Ik heb de wickiup 3 met hele en halve binnentent gebruikt en gemerkt dat bij gebruik van de halve binnentent je al snel met je neus in het tentdoek ligt. ( En met 1.73cm ben ik niet echt groot) Ik gebruik deze tent eigenlijk alleen nog maar met volledige binnentent als ik met een van mijn kinderen kampeer/fiets. Met de hele binnentent heb je geen voortent om je spullen op te bergen maar voor mij en een van mijn kinderen is er nog genoeg ruimte in de binnentent.
Nadeel 3: voor beide tenten; inregenen als de buitentent open staat. Niet handig, maar wel overheen te komen.
Nadeel 4: ze zijn hoog, dus minder handig als je niet op wil vallen bij het wildcamperen en de wickiup 6 vangt veel wind. Goed afspannen dus.
Samengevat: als je lekker op campings met mooie grasweides kampeert is een Tipi tent Bach/Nigor wickiup helemaal zo slecht nog niet, zeker als je de eenvoudige constructie en het relatief lage gewicht meetelt. Ben je met z'n twee, lijkt mij de Wickiup 4 de beste Tipi tent. Ben je met een gezin, dan is de Wickiup 5 een goede optie, mits je (de kinderen) voorzichtig bent met het tendoek.
Groetjes,
Chiel