Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Treinreiswinkel - Forum Wereldfietser

Treinreiswinkel

Traject: heel veel landen
Datum: 2007
Vervoerstarief fiets: in internationale Intercity Treinen € 10,- per enkele reis.
Vereiste/ toegepaste verpakkingswijze fiets: fiets hoeft niet verpakt te worden. Bagage moet in veeel treinen van de fiets af.
Fiets tevoren aangemeld?: In de IC-treinen en de City Nightline-treinen naar Duitsland en Zwitserland is reservering van een fietsplaats dringend aanbevolen.
Ervaringen:prima
Bijzonderheden: de Treinreiswinkel zoekt de juiste reisverbinding voor je en jouw fiets fiets uit en zoekt ook het voordeligste kaartje voor je op.
Wijze van boeken: via www.treinreiswinkel.nl
Maar ook in hun filiaal Singel 393 in Amsterdam ( tot voor kort de reisboekwinkel van Pied a Terre).
De Kaartjes worden onmiddellijk geprint.

bert sitters schreef: de Treinreiswinkel zoekt de juiste reisverbinding voor je en jouw fiets fiets uit en zoekt ook het voordeligste kaartje voor je op.
Wijze van boeken: via www.treinreiswinkel.nl
Maar ook in hun filiaal Singel 393 in Amsterdam ( tot voor kort de reisboekwinkel van Pied a Terre).
De Kaartjes worden onmiddellijk geprint.
Voor sommige treinen blijft het boeken van fietsen ook voor de Treinreiswinkel een tijdrovend staaltje spitsroeden lopen. En dan bedoel ik nu even niet de vele Britse spoorwegmaatschappijen (zie http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?t=5395).

Allereerst had ik per e-mail een offerte aangevraagd voor de treinreis Leiden-Barcelona, een traject dat ook op de website van de Treinreiswinkel genoemd wordt (http://www.treinreiswinkel.nl/trein-en- ... e_portugal). Binnen de beloofde 72 uur krijg ik een antwoord met het verzoek om i.v.m. beperkte beschikbaarheid telefonisch of in de winkel te boeken.

Vol goede moed begaf ik mij vanochtend naar de Leidse Treinreiswinkel, voor mij slechts 2 minuten lopen van huis. Gelukkig had ik van tevoren alle benodigde treinen en tijden opgezocht en uitgeprint, want de medewerkster die mij kwam helpen, werkt pas sinds 2 weken bij de Treinreiswinkel.

Van Antwerpen naar Lille moet je met de Thalys”, is haar conclusie na bestudering van de informatie op het beeldscherm.
Nee, die neemt geen fietsen mee”, zeg ik. “Er gaat ook een gewone intercity van Antwerpen naar Lille.
Dus bij Tournai ga je de grens over”, zegt ze na een korte blik op de kaart.
Bijna goed, bij Tourcoing”, verbeter ik.
Dan moet je overstappen in Kortrijk.”
Dit is een instinker. Volgens http://www.nmbs.be zijn er ook rechtstreekse treinen tussen Antwerpen en Lille; in Kortrijk veranderen die echter van nummer, wat http://www.bahn.de opvat als een overstap.
“En nu de fietsreservering nog.”
“Dat hoeft niet voor het Belgische traject
”, stel ik haar gerust.
“Dus fietskaartjes vanaf Lille?”
“Nee, fietskaartjes vanaf Leiden, maar reserveren vanaf Lille graag.”
“Liesbeth, weet jij hoe je fietsplaatsen in de TGV moet reserveren?”,
vraagt ze aan een ervaren collega. Liesbeth surft naar http://www.sncf.com, vinkt het Nederlandse vlaggetje aan en vult Lille en Parijs in. Aan de onderkant van het beeldscherm verschijnt nu een blauw wachtbalkje dat tergend langzaam langer wordt.
Ik had al gecheckt dat de TGV van 16:00 uur een fietsicoontje heeft”, vertel ik.
Dan kunnen we gelijk doorgaan in Socrates”, zegt Liesbeth.
Daar kan ik nog niet mee werken”, vertelt haar collega.
Laat mij maar even”, zegt Liesbeth terwijl ze de handleiding van Socrates, het boekingssysteem van de SNCF, tevoorschijn haalt. Even later zie ik Liesbeth met een vernietigende blik naar de monitor kijken en de telefoon pakken om een collega van het callcenter te bellen.
“Ik heb de handleiding van Socrates voor me liggen, maar snap niks van de codes.”
Even later lijkt het toch te lukken, de fietsen worden geaccepteerd voor de TGV. Nu nog de nachttrein van Parijs naar Port Bou.

“We willen graag een couchette voor 2 personen”, zeg ik. Liesbeth gaat weer aan de slag, werpt even later weer een moorddadige blik op het beeldscherm en belt opnieuw het hoofdkantoor.
“Een double couchette is niet mogelijk als je fietsen mee wilt nemen”, vertelt ze. “Een fietsplaats reserveren gaat alleen met een zespersoons couchette.”
“Hoezo niet mogelijk? Vier jaar geleden kon dat wel in de nachttrein van Avignon naar Lille”.
“Vroeger regelden we dat telefonisch, maar bij de SNCF werden ze gek van ons. Nu boeken we alles met de computer, maar is niet alles mogelijk
”, verontschuldigt Liesbeth zich. "Of je moet naast de zespersoons couchette ook nog een double willen betalen", zegt ze er volledigheidshalve bij.

In het verleden hebben we couchettes moeten delen met snurkers, dronkelappen, geitende pubers en een potloodventer; of er was geen plaats meer voor onze bagage. Ik denk ook niet dat mijn vriendin, die de liberté van de double zeer op prijs stelt, ooit nog akkoord zal gaan met de égalité in een zespersoons couchette waar de fraternité soms ver te zoeken is. Maar Socrates heeft blijkbaar in zijn oneindige wijsheid besloten dat reizigers die iets meer privacy, comfort en veiligheid willen, niet ook nog fietsen mee moeten zeulen...

Liesbeth zal het verder bespreken met het hoofdkantoor.

Ik ga naar huis en google even op socrate en sncf, met als resultaat o.a.: Employés démotivés, clients sous-informés... La SNCF a multiplié les erreurs lors du lancement de Socrate, son système de réservation. Sa gestion, archaïque, ne lui permettait pas de faire mieux.
De echte Socrates moest zijn wijsheid uiteindelijk met de gifbeker bekopen. Met zijn Franse digitale naamgenoot lijkt het al net zo af te zullen lopen...

Aan het eind van de middag belt Liesbeth met de trieste mededeling dat de nachttrein naar Port Bou helemaal geen double couchettes blijkt te hebben, maar alleen de beruchte 6 persoons ligbatterijen! Dat ga ik toch weer even checken op http://www.sncf.com. Op het eerste gezicht lijkt de informatie te kloppen, maar na aanvinken van 1e klas i.p.v. 2e klas komen toch de 4-, 2- en 1-persoons slaapopties tevoorschijn.

Uiteindelijk bevestigt Helmut Brall, de oprichter van de Treinreiswinkel, dat de fietsplaatsen inderdaad gekoppeld zijn aan 6-persoons accommodatie. De informatie die je krijgt wanneer je op de website van SNCF de blauwe en paarse woorden corail Lunéa aanklikt, blijkt algemene Corail informatie te zijn, die niet hoeft te gelden voor het betreffende traject. Alleen de nachttreinen Parijs – Nice – Ventimiglia beschikken nog over de luxere slaaprijtuigen. En de 4-persoons couchettes waar de overige SNCF nachttreinen wel over beschikken, zijn dus niet te combineren met fietsen.
Wil je als fietser toch wat meer comfort, dan is het mogelijk om een 6-persoons couchette privé te gebruiken. Je moet dan niet alleen 6 ligplaatsen betalen, maar ook nog eens 6x €10 voor 6 fietsplaatsen neertellen!

Conclusie: de Treinreiswinkel heeft de kennis in huis die nodig is om treinreizen voor fietsers te boeken en kan veel meer bieden dan de loketten van de NS ooit gedaan hebben. Niet elke medewerker van de Treinreiswinkel is echter op de hoogte van alle eigenaardigheden, (on)mogelijkheden en absurditeiten van dienstregelingen en boekingsystemen. Ook is niet elke medewerker even goed op de hoogte van de informatie die op de website van de Treinreiswinkel is te vinden onder het menu 'trein en fiets'. Raadpleeg daarom, voordat je naar de Treinreiswinkel stapt, zelf hun website en zonodig de websites van spoorwegmaatschappijen en de informatie in dit gedeelte van het wereldfietserforum, zodat je goed bent voorbereid en de kans op vervelende vergissingen het kleinst is.

Ja Kees,

Ook ik heb jammer genoeg al twee een soortegelijke ervaringen met de deze club; Ikzelf was beter geïnformeerd over de mogelijkheden dan de treinreiswinkel zelf. Tja je zult maar blindelings afgaan op wat zei je vertellen. :(

Blanche

Ja, ook onze ervaringen zijn nogal wisselend. Soms gaat het goed, maar soms...
Zo vroeg ik dit voorjaar of, en hoe, ik van Boulogne sur Mer met de trein terug zou kunnen. Ik kwam er zelf niet uit op internet, er waren storingen op een aantal websites, dus riep hun hulp in. Na drie dagen kwam het verlossende antwoord: we moesten met een dag- én een nachttrein via Duitsland reizen. Daar zouden we ongeveer 24 uur over doen. Pardon? Later bleek dat het ook in 7 uur kon.
Ook afgelopen jaar ging het flink mis. Al in januari nachttrein naar Slovenië geboekt. Rekening kwam niet overeen met afgesproken prijs. "Sorry, op de website staan nog de oude prijzen en dienstregelingen". Toen we de tickets kregen, bleek de terugreis op een verkeerde datum te zijn. Hierover telefonisch contact gehad, kon allemaal nog veranderd worden. Tickets teruggestuurd. Vervolgens telefoontje: "De andere datum kan alleen als u geen fietsen meeneemt." Eh, jullie weten toch dat we fietsen mee hebben? "Ja,maar we waren vergeten na te vragen of er plek voor was..." Zucht...

Ook wij kregen trouwens te horen dat een en ander kwam doordat er een nieuwe medewerkster was.

Sandra

Ik wilde een sparnightkaartje voor de citynightline naar Munchen boeken.
Treinreiswinkel gebelt en helaas niet meer voorradig.
Ik wilde toch naar Munchen op die dag en dus maar een gewoon kaartje.
Ben ik een dag later bij een vriend die meer verstand van dit soort zaken heeft en voor mij op het internet kijkt en ziet dat er toch nog goedkopere sparnightkaartjes zijn.
De andere dag(zondag) via de NS geboekt en klaar in 5 min.
Daarna een mail gestuurt naar de treinreiswinkel met mijn verhaal en annulering van de tickets.
Twee dagen later een hele vriendelijke meneer aan de telefoon die het op een voortreffelijke wijze met mij heeft afgehandelt(chapo).
Fout waarschijnlijk bij een personeelslid die er nog niet zo lang werkte.
De volgende keer ga ik gewoon weer met hun in zee dat vertrouwen heb ik wel over gehouden.
_________________
Loat mij maar loop'n.