Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Garmin nodig of niet? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Garmin nodig of niet?

Na 40k km fietsreizen door Europa en de VS navigeren op een smartphone, vraag ik me af waarom iemand nog met een Garmin of soortgelijke werkt.
Een smartphone werkt zoveel beter en soepeler dan zo'n dedicated GPS apparaat.

Voor het stroomgebruik zijn naar mijn idee meer dan voldoende oplossing voor. De enige downside is iid de eerder genoemde gevoeligheid voor regen; niet de waterdichtheid is het probleem maar wel de bediening.
En dat geldt ook voor de zon; in hele felle zon slecht af te lezen; ook al omdat het scherm mogelijk automatisch dimt om het apparaat niet te oververhitten. Dit speelt zich in mijn ervaring alleen af boven temperaturen van boven de 25, 30ºC.
non-fixie schreef:
vr 07 feb, 2025 19:48
...en Google Maps raadplegen waar je precies zit...
Nee! Niet Google Maps. Ook niet Apple kaarten. Heb je als fietser niks aan om mee te navigeren!
Kom op non-fixie, ik schat je hoger in.
Nu begin ik wel een beetje nieuwsgierig te worden. Tot nu toe weet mijn telefoon met GPS in combinatie met Google Maps altijd waar ik ben en hoe ik ergens anders kom. Hoe veel gaver wordt mijn leven als ik stop met Google Maps en iets anders ga gebruiken?
Flix schreef:
za 08 feb, 2025 00:47
Na 40k km fietsreizen door Europa en de VS navigeren op een smartphone, vraag ik me af waarom iemand nog met een Garmin of soortgelijke werkt.
Een smartphone werkt zoveel beter en soepeler dan zo'n dedicated GPS apparaat.
8<
De enige downside is iid de eerder genoemde gevoeligheid voor regen; niet de waterdichtheid is het probleem maar wel de bediening.
En dat geldt ook voor de zon; in hele felle zon slecht af te lezen; ook al omdat het scherm mogelijk automatisch dimt om het apparaat niet te oververhitten. Dit speelt zich in mijn ervaring alleen af boven temperaturen van boven de 25, 30ºC.
Daarom dus. Je spreekt jezelf dus enigszins tegen…

Ik gebruik de Garmin voor de grote lijnen, de route staat er, met wat alternatieven, als track op. De telefoon (TopoGPS) gebruiken we voor kleinere zoektochten: die mooie kerk, d winkel, de camping…
RianGeenen schreef:
za 08 feb, 2025 08:11
Nu begin ik wel een beetje nieuwsgierig te worden. Tot nu toe weet mijn telefoon met GPS in combinatie met Google Maps altijd waar ik ben en hoe ik ergens anders kom. Hoe veel gaver wordt mijn leven als ik stop met Google Maps en iets anders ga gebruiken?
Nou, Google Maps geeft soms gewoon rare suggesties voor fietsers, zodat je soms opeens op een gravelpad tussen de schapen staat, terwijl er 100 meter verder gewoon een prachtig fietspad is. Zelf stond ik een paar weken geleden nog in een modderpoel midden in het bos, omdat ik dacht dat Google Maps slim genoeg zou zijn om me niet het bos in te sturen om elf uur 's avonds. Dus ik denk dat er wat informatie ontbreekt in de data die ze gebruiken of dat ze niet zo veel tijd en aandacht aan fietsers besteden.
De alternatieven, meestal gebaseerd op data van OpenStreetMap, lijken veel betere keuzes te maken, dat soort dingen overkomen me niet vaak als ik OsmAnd gebruik.
Maar ik gebruik Google Maps nog steeds een paar keer per week voor korte ritjes, het is snel en makkelijk, zeker als ik de route op de computer maak en zelf wat kan aanpassen. Daarna stuur ik de route met één klik naar mijn telefoon, dat is fijn.
RianGeenen schreef:
Google Maps leid je meestal langs grotere wegen, fietspaden Langs doorgaande wegen e.d. Een andere app (ik gebruik TopoGPS, maar er zijn er veel meer) gebruiken meestal OpenStreetMaps (OSM) en dat kent (zeker in Euopa) veel meer kleinere wegen en paden. Die apps geven ook de mogelijkheid om andere opties te gebruiken, voor TopoGPS is dt bijv. Voorkeur voor onverhard, (of voorkeur voor verhard), fietspaden, heuvels/trappen vermijden, mooiere wegen, bochtige wegen…

Probeer het maar eens met de fietsrouteplanner van de Fietsersbond en vergelijk dat met Google Maps.
Navigeren met een smartphone in de regen, ook al is ie waterdicht, is inderdaad een probleem. De druppels veroorzaken spookaanrakingen, waardoor al snel je navigatiescherm uit beeld raakt.

Om dit te voorkomen heb je apps die het scherm blokkeren, voor Android bijvoorbeeld Touch Lock. Wel even checken of het echt werkt, want zo'n app grijpt nogal diep in op het systeem: op mijn oude telefoon bevroor het scherm volledig, op mijn nieuwe beweegt het beeld netjes mee met mijn locatie.
Polling schreef:
za 08 feb, 2025 09:12
Je spreekt jezelf dus enigszins tegen…
Nee hoor. Ik geef aan dat de smartphone ook een paar nadelen heeft. Die zij m.i. best op te lossen en voor mij geen reden om een Garmin te gebruiken.
Ik lees globaal twee manieren om navigatie te gebruiken:
1. Een route maken en die volgen
2. Je neus achterna fietsen en af toe kijken waar je bent en dan iets bijsturen.

Ik doe het op manier 2. Ik wordt ontzettend recalcitrant als iets of iemand zegt wat ik moet doen. Navigatie inbegrepen :D

Ik denk dat als je vaker richting optie 1 nijgt een Garmin helemaal geen slecht idee is.
RianGeenen schreef:
Voor het ‘normale’ werk als autorijden en fietsen/wandelen in of naar de bebouwde kom: prima.
Voor fietsen en wandelen in desolate gebieden is G.Maps waardeloos. Zo vaak dat ik ergens op een pad ben op OSM, en op G.M. alleen maar een groen vlak of zo, zie.

Zoals JC het zou zeggen: je weet het pas als je het ziet.
In desolaat gebied stop ik alle schermpjes weg zodat ik het eens goed in me op kan nemen.

Wie is JC?
Met Google Maps ben ik met de auto en de fiets al meerdere keren over wegen geleid die niet geschikt waren of zelfs niet (meer) bestonden. Vooral op de fiets kan dat vervelend zijn, bijvoorbeeld als je moe na 100 kilometer ploeteren in het avondschemer in een Duits bos op een met een hekwerk omgeven mijn stuit. Volgens Google Maps kon dat, maar het klopte niet. Been there done that.

Om deze reden zijn er betere kaarten, die bijvoorbeeld op Open Street Map zijn gebaseerd. Veel anderen gebruiken naar tevredenheid Osmand. Zelf gebruik ik Locus Pro (Android), omdat die naar mijn mening de mooiste presentatie van (offline) kaarten en navigatie bieden. Deze app (mobiel en desktop, met cloudopslag van tracks) is voor mij perfect voor het plannen en uitvoeren van fiets- en wandeltochten.
@RianGeenen JC=Johan Cruijff
Ah, ik had Johan Cruijff niet helemaal gekoppeld aan fietsnavigatie. Die man heeft ook overal verstand van :lol:
Flix schreef:
za 08 feb, 2025 10:27
Zoals JC het zou zeggen: je weet het pas als je het ziet.
Als je ziet wat hij zegt, dan weet je het.

https://citaten-en-wijsheden.nl/839
RianGeenen schreef:
za 08 feb, 2025 10:40
In desolaat gebied stop ik alle schermpjes weg zodat ik het eens goed in me op kan nemen.
Goed zo.
Maar dan heeft het ook geen zin in een draadje waar we navigeren bespreken, te gaan trollen.
Flix schreef:
za 08 feb, 2025 00:50
non-fixie schreef:
vr 07 feb, 2025 19:48
...en Google Maps raadplegen waar je precies zit...
Nee! Niet Google Maps. Ook niet Apple kaarten. Heb je als fietser niks aan om mee te navigeren!
Kom op non-fixie, ik schat je hoger in.
Dat staat er ook niet.
RianGeenen schreef:
Werkelijk het allergrootste voordeel van niet google maps gebruiken is dat je je telefoon offline kan zetten; en dat google hierdoor een stuk minder van je weet... google maps is namelijk niet gratis, je betaalt met je gebruikersdata :twisted:

En de overige al gegeven argumenten zijn ook erg valide trouwens; google maps is gewoon 3x ruk op het gebied van fiets-navigatie.
RianGeenen schreef:
Ik wordt ontzettend recalcitrant als iets of iemand zegt wat ik moet doen. Navigatie inbegrepen

1 groot voordeel van fietsvakantie is dat er ontzetten weinig 'moet'. Blijven ademen, en blijven trappen zijn toch wel de grootste 'moetjes' :lol:
Als je buiten de EU bent dan ben je denk ik ook snel door je data-bundel heen en dan lopen de kosten van het altijd maar online moeten zjin snel op. Nog een reden om gebruik te maken van offline navigatie middelen, GPS of telefoon, of gewoon papier.
Polariteit schreef:
za 08 feb, 2025 17:29
Werkelijk het allergrootste voordeel van niet google maps gebruiken is dat je je telefoon offline kan zetten; en dat google hierdoor een stuk minder van je weet...
En 's middags op de camping zet je je telefoon aan en weet Google alsnog waar je bent. :lol:

En de overige al gegeven argumenten zijn ook erg valide trouwens; google maps is gewoon 3x ruk op het gebied van fiets-navigatie.
Dat ja. Langs lelijke wegen, door een knollenveld, over een geitenpad... om lekker te navigeren op fietsvakantie is Google Maps niet de eerste keus. Kan wel handig zijn om voorzieningen te vinden of om een omgeving te verkennen met Streetview.