Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Aankoop dropbar vakantiefiets - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Aankoop dropbar vakantiefiets

ej groningen schreef:
do 06 feb, 2025 16:26
Nou weet niet of Gaastra niet aan de wensen zal voldoen, want binnen budget en rohloff, je kan er alle kanten mee op en volgens mij een iets relaxte fietshouding dus hiermee met juiste handvaten wellicht minder druk op de polsen enzo, want licht het probleem bij wel geen dropbar stuur of heeft de fiets die hij heeft de juiste zitpositie? Misschien gewoon op aantal merken gaan fietsen en bikefitting overwegen op zo’n proef fiets zoals bij de vakantiefietser in Amsterdam? Heb daar totaal geen ervaring mee…..
Ik kreeg op een idworx direct last van mn rug, zo ook op een giant MTB , koga en orbea waren dan weer perfect, maar waar dat dan aan ligt? Totaal plaatje denk ik…. Dus ik denk, maar ben maar gewoon proef fietsen, gewoon boeren verstand.
Maar echte onderbouwing heb ik niet maar hoeft soms ook niet…je kan lezen en bedenken wat je wilt over geometrie van de fiets, over sturen, zadels etc maar je weet het pas als je erop zit.

Succes in ieder geval! En hopelijk vind je de juiste fiets!

Gr ej
De hoogte is geen probleem. Op zowel mijn gravelbike als met name mijn racefiets zit ik gestrekter en een stuk lager en heb ik nergens last. Op mijn (gebikefitte) MTB met relatief recht stuur (maar heeft wel degelijk een flinke backsweep én rise) heb ik wel wat last, maar dat kan ik ondervangen door vaak van houding te wisselen.
Sowieso geldt: hoe smaller een stuur/hoe minder mijn handen uit elkaar staan, des te minder last ik heb. En ook: hoe meer mijn duimen naar voren staan, hoe minder last ik heb.
Zo zie je maar dat elk mens anders is, ik heb juist op de racefiets meer problemen en met fietsen waar ik meer gestrekter en voorover zit…

Er is vast ergens de juiste fiets, alleen ff vinden…

Gr ej
Bovenbuis/TT speelt natuurlijk een rol hierin en het balhoofdbuis. Een niet al te lange bovenbuis in combinatie met juist een wat hogere balhoofdbuis en dan een niet te breed stuur. Daar zijn wel opties in te vinden.

Breezer Doppler pro+ is niet wat je zoekt maar de geometrie lijkt mij in jou geval interessant om gewoon eens naar te kijken.
Ik rij zelf door toeval op een mtb maar wil ook een racestuur vanwege het ongemak van een rechtstuur maar heb geen grote problemen.
Een bikefit geeft nooit het 100% goede antwoord. Ik zou in theorie geen lange afstanden op een mtb moeten kunnen afleggen.

Tout terrain is zondermeer uitstekende kwaliteit zijn als een van de eersten met pinion begonnen
C12 is voldoende

Het pikrisico is groter met dit soort hoge kwaliteit compleet uitgeruste fietsen

In zijn algemeenheid begrijp ik je uitkomt bij de TT

Maar in de praktijk is het geen absolute must , ik ken mensen die naar Rome zijn gefietst op een Brompton en een mtb uit 1990 voor 150 euro op marktplaats gekocht.

In principe voldoet een gravelbike aan je eisen want dan heb je geen last echter de grx groep heeft geen klein verzet als je met 40 kg bagage op pad wil is het frame te slap maar tot 20 kg als je tenminste onder de maximale belastbaarheidsgrens meestal 120kg blijft is er niets aan de hand.
Gelukkig heeft de Cues groep van Shimano nu raceschifters gekregen zodat je voor 22X36 en achter 11-45 kunt monteren. (1,3 m -8.28m.)
Er komen in maart april modellen op de markt .

Bovendien is deze combinatie alu frame racestuur en Cues veel goedkoper. Je hoeft geen 5000 euro uit te geven om een geschikte fiets te vinden. 3000 is voldoende.
Eventueel kan je zelf frame kopen en opbouwen
In de usa zijn tourdivide fietsen dez mtb met dropbar ontwikkeld en erg in de mode voor lange afstand gravel asfalt trajecten .
Zelf opbouwen heeft als voordeel dat je precies weet hoe de fiets in elkaar zit goed voor de zelfredzaamheid onderweg.

Je kan ook je eigen gravel fiets van een cues groepset voorzien.
robgru schreef:
wo 12 feb, 2025 12:18
Ik rij zelf door toeval op een mtb maar wil ook een racestuur vanwege het ongemak van een rechtstuur maar heb geen grote problemen.
Een bikefit geeft nooit het 100% goede antwoord. Ik zou in theorie geen lange afstanden op een mtb moeten kunnen afleggen.

Tout terrain is zondermeer uitstekende kwaliteit zijn als een van de eersten met pinion begonnen
C12 is voldoende

Het pikrisico is groter met dit soort hoge kwaliteit compleet uitgeruste fietsen

In zijn algemeenheid begrijp ik je uitkomt bij de TT

Maar in de praktijk is het geen absolute must , ik ken mensen die naar Rome zijn gefietst op een Brompton en een mtb uit 1990 voor 150 euro op marktplaats gekocht.

In principe voldoet een gravelbike aan je eisen want dan heb je geen last echter de grx groep heeft geen klein verzet als je met 40 kg bagage op pad wil is het frame te slap maar tot 20 kg als je tenminste onder de maximale belastbaarheidsgrens meestal 120kg blijft is er niets aan de hand.
Gelukkig heeft de Cues groep van Shimano nu raceschifters gekregen zodat je voor 22X36 en achter 11-45 kunt monteren. (1,3 m -8.28m.)
Er komen in maart april modellen op de markt .

Bovendien is deze combinatie alu frame racestuur en Cues veel goedkoper. Je hoeft geen 5000 euro uit te geven om een geschikte fiets te vinden. 3000 is voldoende.
Eventueel kan je zelf frame kopen en opbouwen
In de usa zijn tourdivide fietsen dez mtb met dropbar ontwikkeld en erg in de mode voor lange afstand gravel asfalt trajecten .
Zelf opbouwen heeft als voordeel dat je precies weet hoe de fiets in elkaar zit goed voor de zelfredzaamheid onderweg.

Je kan ook je eigen gravel fiets van een cues groepset voorzien.
Dank voor je reactie!
Het verzet is geen enkel probleem. Ik heb mijn gravelbike zelf omgebouwd van 40T voor naar 32T van Wolf Tooth i.c.m. een 11-42 achter om met 35 kg totaalgewicht boven te komen op steile Engelse heuvels of andere offroad geitepaden.
Voor zover is Cues een gewone derailleur, toch? Zo ja, dan valt deze af. Want wat ik wil bereiken is minder onderhoud (met bijv. een Rohfloff-naaf of Pinion) en een fiets die ik beter voor alledaagse dingen zoals de boodschappen kan gebruiken dan mijn gravelbike (dus met een dynamo en vaste verlichting erop, een standaard, betere spatborden, etc.). Dan kan ik mijn gravelbike weg doen en mijn Koga ook.
Dat ik zo'n fiets niet krijg onder de EUR 5000, begrijp ik en vind ik niet erg. Maar EUR 7500 voor bijvoorbeeld een Idworx vind ik wel een heel stevig bedrag worden.
Tweedehands is een optie, maar dan moet ik wel zeker weten welke maat ik moet hebben. Op MP zag ik wel wat Santos Cross Lites staan, maar allemaal in de maat L. Ik denk alleen dat deze net wat te klein zijn voor mij (ik ben 193 cm lang en ik heb van alle fietsen eigenlijk maat 60 of 62 of XL) en ze hebben voor de alledaagse ritten een wat laag balhoofd/sportieve geometrie. Maar het zou kunnen dat dit grotendeels gecompenseerd wordt door een relatief kleine balhoofdhoek waardoor de stuurpen weer korter is...
Op mijn TT blueridge staat een surly moloko, fietst erg fijn met die koehoorns! Wel veel te breed (en er is al een stuk afgezaagd) aan de "normale" handvaten, maar die heb ik weinig vast voor langere tijd, bij steviger offroad ploeteren heb je wel een goeie hefboom. Stuur is ook nog eens een goed platform om relatief grote dozen thuis te krijgen, boodschappenfähig check!
[*]
HayMate1981 schreef:
wo 12 feb, 2025 15:58
robgru schreef:
wo 12 feb, 2025 12:18
Ik rij zelf door toeval op een mtb maar wil ook een racestuur vanwege het ongemak van een rechtstuur maar heb geen grote problemen.
Een bikefit geeft nooit het 100% goede antwoord. Ik zou in theorie geen lange afstanden op een mtb moeten kunnen afleggen.

Tout terrain is zondermeer uitstekende kwaliteit zijn als een van de eersten met pinion begonnen
C12 is voldoende

Het pikrisico is groter met dit soort hoge kwaliteit compleet uitgeruste fietsen

In zijn algemeenheid begrijp ik je uitkomt bij de TT

Maar in de praktijk is het geen absolute must , ik ken mensen die naar Rome zijn gefietst op een Brompton en een mtb uit 1990 voor 150 euro op marktplaats gekocht.

In principe voldoet een gravelbike aan je eisen want dan heb je geen last echter de grx groep heeft geen klein verzet als je met 40 kg bagage op pad wil is het frame te slap maar tot 20 kg als je tenminste onder de maximale belastbaarheidsgrens meestal 120kg blijft is er niets aan de hand.
Gelukkig heeft de Cues groep van Shimano nu raceschifters gekregen zodat je voor 22X36 en achter 11-45 kunt monteren. (1,3 m -8.28m.)
Er komen in maart april modellen op d

Dank voor je reactie!
Het verzet is geen enkel probleem. Ik heb mijn gravelbike zelf omgebouwd van 40T voor naar 32T van Wolf Tooth i.c.m. een 11-42 achter om met 35 kg totaalgewicht boven te komen op steile Engelse heuvels of andere offroad geitepaden.
Voor zover is Cues een gewone derailleur, toch? Zo ja, dan valt deze af. Want wat ik wil bereiken is minder onderhoud (met bijv. een Rohfloff-naaf of Pinion) en een fiets die ik beter voor alledaagse dingen zoals de boodschappen kan gebruiken dan mijn gravelbike (dus met een dynamo en vaste verlichting erop, een standaard, betere spatborden, etc.). Dan kan ik mijn gravelbike weg doen en mijn Koga ook.
Dat ik zo'n fiets niet krijg onder de EUR 5000, begrijp ik en vind ik niet erg. Maar EUR 7500 voor bijvoorbeeld een Idworx vind ik wel een heel stevig bedrag worden.
Tweedehands is een optie, maar dan moet ik wel zeker weten welke maat ik moet hebben. Op MP zag ik wel wat Santos Cross Lites staan, maar allemaal in de maat L. Ik denk alleen dat deze net wat te klein zijn voor mij (ik ben 193 cm lang en ik heb van alle fietsen eigenlijk maat 60 of 62 of XL) en ze hebben voor de alledaagse ritten een wat laag balhoofd/sportieve geometrie. Maar het zou kunnen dat dit grotendeels gecompenseerd wordt door een relatief kleine balhoofdhoek waardoor de stuurpen weer korter is...
Mu begrijp ik beter wat je uitgangspunt is.
TT is opgezet door wereldfietsers echtpaar.
Kwaliteit is uitstekend pinion en Rohloff zijn beide hele goede systemen Rohloff heeft stappen van 13 % Met 14 versnellingen pinion 12 stappen.
Met de ritzelrechner kan je de 2 systemen vergelijken . Je zal je huiswerk al gedaan hebben pinion 1 kg zwaarder maar gewicht zit laag en in het midden, Rohloff gewicht zit in de achternaaf.
Beide systemen als er echt wat mee is moeten terug naar fabriek.

In essentie is het belangrijkste hoe de zit is vooral op langere afstanden en eventueel off road dat haal je niet uit een folder
Je kan nog zoveel theoretizeren maar ik zou rondkijken of je fietsen kunt proberen liefst langere tijd.
Ik zou zelf de eigenaren van TT direct aan schrijven met verzoek of het mogelijk is een model voor meerdere dagen te proberen.
Ik zelf heb op een Santis crosslite gereden maar voor mijn gevoel is de topbuis wat lang dus langere reach waardoor ik iets te gestrekt zit.
Maar proefrijden voor paar dagen is de beste voor het geld dat je ervoor neertelt zou dat toch gefaciliteerd moeten worden.
Ter informatie indien je de rondleiding bij TT niet al gezien had

https://youtu.be/t19xDCel8Ik?si=Ls6ROqGPbS99XFtG
Als (nlg) enige Maxx dealer in Nederland zou ik zeggen kijk eens op de site van het familiebedrijf Maxx. Scherpe prijs, snelle levertijden en de RoadMaxx voldoet wellicht aan jouw wensen. Kom eens proefrijden!
De Vakantiefietser schreef:
wo 12 feb, 2025 20:43
Als (nlg) enige Maxx dealer in Nederland zou ik zeggen kijk eens op de site van het familiebedrijf Maxx. Scherpe prijs, snelle levertijden en de RoadMaxx voldoet wellicht aan jouw wensen. Kom eens proefrijden!
Dank voor de tip. Had de website en de fietsen al gezien maar volgens mij is de RoadMaxx niet beschikbaar met riemaandrijving. Toch?
Sorry, je hebt gelijk. Hij is niet leverbaar met riem en Rohloff/Pinion.
De Tout Terrain Blue Ridge is wel leverbaar met riem en Rohloff/Pinion: https://tout-terrain.de/en/the-products ... blueridge/
De Vakantiefietser schreef:
vr 14 feb, 2025 20:15
Sorry, je hebt gelijk. Hij is niet leverbaar met riem en Rohloff/Pinion.
De Tout Terrain Blue Ridge is wel leverbaar met riem en Rohloff/Pinion: https://tout-terrain.de/en/the-products ... blueridge/
Dat lijkt me inderdaad een heel goede optie. Helaas geen TT op de beurs in Utrecht vandaag.
Jawel hoor, de Tout Terrain Amber Road stond bij ons op de stand.