door
Goose » wo 05 feb, 2025 22:01
John Jongerius schreef: ↑ma 09 dec, 2024 22:15
Nexus 3, Nexus 7 of Nexus 8 mogen niet in combinatie met een zware middenmotor dus dan kom je al snel bij Enviolo of Nexus 5
De shifters gaan bijna nooit kapot bij Enviolo (soms de indicator bij het oude type hendel), wel gaan de Enviolo naven bij zwaardere belasting (bij veel heuvelachtig rijden en/of een krachtige middenmotor) vaak kraken en krijgen ze speling. Het nadeel is dat je het binnenwerk niet los kan vervangen en dan een compleet nieuwe naaf moet inspaken wat compleet toch al snel 400-500 euro kost.
De gemiddelde levensduur van een Enviolo naaf is 25.000 km en een Rohloff naaf gaat zeker 5 tot 10 keer zo lang mee. Dus op de lange termijn is de enviolo naaf een dure optie.
En zet vooral de motor eens uit en ervaar hoeveel interne weerstand de Enviolo naaf heeft..
Ik heb sinds een jaar een Flyer Uptreet 3 7.23, een fiets die speciaal voor de forsere en grotere fietser verkocht wordt. Uitgerust met een Enviolo Trekking naaf. De fiets heeft een Panasonic midden motor met 90 Nm uitgaand vermogen en de Trekkingnaaf zou dat volgens de specificatie kunnen hebben, net als de 180Kg totaalgewicht die de fiets ook aan zou kunnen.
Mijn ervaringen met deze naaf zijn meer dan droevig!
Zwaar schakelen tijdens gewoon rijden op een vlakke weg tot helemaal niet meer willen schakelen bij bijvoorbeeld het berijden van een helling. Dan staat de shifter vast. En dat terwijl ik altijd in Eco mode rijd met 1 balkje ondersteuning. En dan kijk je op de website van de fabrikant Enviolo, en dan weten ze je te vertellen dat het schakelen zo licht gaat als het bedienen van de volumeknop van je radio, en dat zelfs onder zware belasting schakelen soepel gaat. Ik kreeg van mijn leverancier de tip te stoppen met trappen tijdens het schakelen. Ja dat helpt, maar dat was nergens voor nodig vertelde Enviolo toch op hun website?. En daar heb ik hem niet voor gekocht, soepel traploos schakelen was me verteld. Nu liggen ook de bedieningskabels door Flyer op een manier door het frame aangelegd, die elke techneut anders zou leggen. Maar dat is niet het hele probleem. Na 3500 Km heeft mijn leverancier het achterwiel naar Enviolo gestuurd, en hebben ze er daar een nieuwe naaf in gezet. In het begin iets beter, maar na een paar honderd km begon de ellende opnieuw. En toen zette Roel Peerenboom deze video op internet.:
https://youtu.be/W6WoHkN8360?si=ikpjhOj-1h4OjOdx, eindelijk een techneut die een eerlijk verhaal verteld en een hoop duidelijk maakt. Had later vast een slecht kerstgesprek!
Het heeft mij versterkt in mijn mening dat deze naaf totaal ongeschikt is voor elektrische fietsen met een krachtige midden motor. En ook niet voor fietsen waarbij het totaalgewicht, fiets, rijder en bagage boven de 150 Kg komt. Ook gaf de firma Enviolo nog bij mijn fietsenmaker aan dat ombouw naar automaat ook weinig zin had, daar ook dan onder zware belasting de fiets niet zal schakelen. Totaal anders als op hun website vermeld dus.
O ja, bij Enviolo hoef je nergens op te rekenen, ze geven geen service of enige hulp aan eind gebruikers maar verwijzen je naar je leverancier. En Flyer is al helemaal niet thuis, dit terwijl ze pretenderen Zwitserse precisie assemblage uit te voeren. Zij hebben met deze naaf echt een foute keuze gemaakt, en dat voor een fiets met een cataloguswaarde van rond de €6000
Voor mij geen Flyer en ook geen Enviolo meer, Ik fiets zo'n 4500 km per jaar, en wil daar graag van genieten. Denk dat ik mijn verlies moet nemen en over ga stappen.