Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Enviole vs Shimano nexus 5 - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Enviole vs Shimano nexus 5

Shorttrack schreef:
ma 09 dec, 2024 17:29
De Shimano nexus 5 is op dit forum nog niet veel besproken geweest. Het is een redelijk recente naaf van Shimano en is speciaal ontwikkeld voor elektrische fietsen met middenmotor.
Ik zou graag jullie mening hierover horen.
De Nexus 5 is een fijne naaf. Schakelt erg goed en makkelijk ook met druk op de pedalen. Nu iets van 3000 mee gefietst en inmiddels gewend aan de andere draai beweging van de pols tov bijv Nexus 7. Wij hebben de Performance Line CX middenmotor en daar heeft de naaf geen enkel probleem mee. Wat mij betreft een prima combinatie. Ook om zonder de aandrijving mee te fietsen. En ja die 5 gebruik in ook niet. Het beentempo is nog ouderwets hoog, bij de beurt ga ik eens vragen om een tandje of 2 extra achter zodat je in 1 wat lichter wegfietst en de 5 wat sneller kan gebruiken.
John Jongerius schreef:
ma 09 dec, 2024 22:15
Nexus 3, Nexus 7 of Nexus 8 mogen niet in combinatie met een zware middenmotor dus dan kom je al snel bij Enviolo of Nexus 5

De shifters gaan bijna nooit kapot bij Enviolo (soms de indicator bij het oude type hendel), wel gaan de Enviolo naven bij zwaardere belasting (bij veel heuvelachtig rijden en/of een krachtige middenmotor) vaak kraken en krijgen ze speling. Het nadeel is dat je het binnenwerk niet los kan vervangen en dan een compleet nieuwe naaf moet inspaken wat compleet toch al snel 400-500 euro kost.

De gemiddelde levensduur van een Enviolo naaf is 25.000 km en een Rohloff naaf gaat zeker 5 tot 10 keer zo lang mee. Dus op de lange termijn is de enviolo naaf een dure optie.

En zet vooral de motor eens uit en ervaar hoeveel interne weerstand de Enviolo naaf heeft..
Ik heb sinds een jaar een Flyer Uptreet 3 7.23, een fiets die speciaal voor de forsere en grotere fietser verkocht wordt. Uitgerust met een Enviolo Trekking naaf. De fiets heeft een Panasonic midden motor met 90 Nm uitgaand vermogen en de Trekkingnaaf zou dat volgens de specificatie kunnen hebben, net als de 180Kg totaalgewicht die de fiets ook aan zou kunnen.

Mijn ervaringen met deze naaf zijn meer dan droevig!
Zwaar schakelen tijdens gewoon rijden op een vlakke weg tot helemaal niet meer willen schakelen bij bijvoorbeeld het berijden van een helling. Dan staat de shifter vast. En dat terwijl ik altijd in Eco mode rijd met 1 balkje ondersteuning. En dan kijk je op de website van de fabrikant Enviolo, en dan weten ze je te vertellen dat het schakelen zo licht gaat als het bedienen van de volumeknop van je radio, en dat zelfs onder zware belasting schakelen soepel gaat. Ik kreeg van mijn leverancier de tip te stoppen met trappen tijdens het schakelen. Ja dat helpt, maar dat was nergens voor nodig vertelde Enviolo toch op hun website?. En daar heb ik hem niet voor gekocht, soepel traploos schakelen was me verteld. Nu liggen ook de bedieningskabels door Flyer op een manier door het frame aangelegd, die elke techneut anders zou leggen. Maar dat is niet het hele probleem. Na 3500 Km heeft mijn leverancier het achterwiel naar Enviolo gestuurd, en hebben ze er daar een nieuwe naaf in gezet. In het begin iets beter, maar na een paar honderd km begon de ellende opnieuw. En toen zette Roel Peerenboom deze video op internet.:
https://youtu.be/W6WoHkN8360?si=ikpjhOj-1h4OjOdx, eindelijk een techneut die een eerlijk verhaal verteld en een hoop duidelijk maakt. Had later vast een slecht kerstgesprek!

Het heeft mij versterkt in mijn mening dat deze naaf totaal ongeschikt is voor elektrische fietsen met een krachtige midden motor. En ook niet voor fietsen waarbij het totaalgewicht, fiets, rijder en bagage boven de 150 Kg komt. Ook gaf de firma Enviolo nog bij mijn fietsenmaker aan dat ombouw naar automaat ook weinig zin had, daar ook dan onder zware belasting de fiets niet zal schakelen. Totaal anders als op hun website vermeld dus.

O ja, bij Enviolo hoef je nergens op te rekenen, ze geven geen service of enige hulp aan eind gebruikers maar verwijzen je naar je leverancier. En Flyer is al helemaal niet thuis, dit terwijl ze pretenderen Zwitserse precisie assemblage uit te voeren. Zij hebben met deze naaf echt een foute keuze gemaakt, en dat voor een fiets met een cataloguswaarde van rond de €6000
Voor mij geen Flyer en ook geen Enviolo meer, Ik fiets zo'n 4500 km per jaar, en wil daar graag van genieten. Denk dat ik mijn verlies moet nemen en over ga stappen.
Ondertussen zitten we met de enviolo aan 1240km. Nog even en we hebben er zelf 1000km mee gefietst. Het begint mij helaas op te vallen dat hij stroever begint te schakelen. Iets wat volgens enviolo niet zou mogen gebeuren. Ik begin nu dus al wat te piekeren hierover. Dit was namelijk dé reden om niet voor urban arrow te gaan. Maar de andere voordelen van de fiets wogen teveel op tegen de enviolo. Bovendien hebben de meeste bakfietsen een enviolo naaf

Onze shimano nexus 5 blijft het doen als nieuw. Schakelt nog prima en geeft nog geen verschijnselen van slijtage. Daarmee hebben we nu bijna 3000km mee gefietst.

Ik had eerlijk gezegdt betere hoop in de enviolo. Mijn gedacht om het om te bouwen naar een rohloff beginnen al wat op te spelen en lijken nog helemaal niet zo'n slecht idee.

Daarnaast heb ik wat vluchtig onderzoek gedaan op de website van enviolo. Wij hebben de enviolo heavy duty variant. Volgens de website kan die maximaal belast worden met 100nm en mag het gewicht van de fiets plus berijder en inhoud maximaal 180kg bedragen. Daar gaat urban arrow al zwaar in de fout. De fiets weegt zelf 34 kg. En het maximaal extra gewicht dat erop mag is 180kg. De fiets mag dus zwaarder beladen worden dan het maximum van de enviolo.

Het grootste nadeel aan de nexus 5 is zijn grote schakel stappen. Tijdens fietsvakanties fietsen we 20km/h en dan zit je wat tussen versnelling 3 en 4 te sukkelen. Maar ik heb er naarnaast wel 100% vertrouwen in om er een flinke tocht mee te maken.

Bij de enviolo begin ik al te bidden dat hij het vol gaat houden tot onze eerste fietsvakantie in april. Niet zozeer de naaf maar het stroeve schakelen bezorgt me wat stress hierover.
Die grote stappen van de nexus5 ervaar ik ook. Zelf ben ik aan het kijken naar een extra tandje achter en dan ook een langere belt. Of twee tandjes om zo de trapfrequentie beter te laten aansluiten bij mijn gewoonte. Die 5 gebruik ik bijna nooit. De 1 wel en die mag nog wel wat lichter.