Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Overstap van square trapas naar hollowtech nieuwe crankset - Forum Wereldfietser

Overstap van square trapas naar hollowtech nieuwe crankset

Hoi,

Mijn kettingbladen voor zijn aan vervanging toe. In ieder geval de 44 en 32. De 22 gebruik ik niet vaak en lijkt grotendeels nog wel intact maar een van de tandjes mist een duidelijk hoekje. De 22 is dan ook al 20+ jaar oud, vermoedelijk. Net als de crank-armen. Dus ik dacht; dan kan ik wellicht net zo goed alles vernieuwen en dan ook meteen overstappen van mijn vierkante trapas (Shimano UN55 BSA maat 68-110) naar een moderne Hollowtech.

Mijn google zoektocht deed me hierop uitkomen:

Shimano FC-MT210 3x9-speed Crank 40/30/22 en dan een BB-MT501 trapas erbij.

Maar kan dit zomaar of zie ik hier zaken over het hoofd?
Als er niks mis is met je crankstel gewoon de bladen vervangen tenzij ze vast geklonken zijn. (bij de MT210 lijken ze dat ook te zijn)
Als je de bladen gaat vervangen is het misschien wel een idee om als je naar minder tanden gaat even te kijken of je dan over het hele bereik nog wel genoeg aan minder tandjes hebt. (ritzelrechner.de)
Ik was op zich niet van plan om naar minder tanden te gaan. 44-32-22 is wat er op zit.

Met mijn crankstel is verder volgens mij niet iets mis maar van mijn huidige trapas draaien de cups naar verloop van tijd los. Van degene die er nu in zit, dezelfde als wat er origineel in zit is het nog wel te doen maar die moet ik toch om de 500km wel aandraaien. Een vervangende vierkante trapas, de Stronglight Trapas JP 400 110mm, draait zelfs na 50-100km al merkbaar los. Mijn hoop is dat een moderner systeem dit niet of minder heeft.

edit: waar ik eerst schreef octalink bedoelde ik Hollowtech. Verwarrend. :oops:
Als het zich zelf losdraait dan zit het of verkeerd om gemonteerd of de draad van je bracketpot is zo versleten dat alleen een pressfit nog helpt, want ook die nieuwe die je voorstelt hebben een schroefdraad.
Of je set je vierkante trapas verkeerd om vast, eerst de rechterkant vast, [ ketting kant, cup heeft een opstaande rand die je tegen het frame vast draait] goed vast , 40 nm is tot rood aanlopen vast, dan links.

Als de boel los gelopen is eerst links wat los en dan rechts vast, als je dat niet doet dan draai je rechts niet vast tegen het frame en loopt hij zo weer los.
Zo doe ik het ook en ik heb nog nooit last gehad van een trapas die losloopt.
Zelf ben ik geen fan van trapassen met externe lagers, daar is al vaker over gediscussieerd.
Van vierkante JIS-trapas naar Hollowtech II gaat alleen goed, indien je bracketpot eerst verticaal en parallel laat vlakken. Anders grote kans dat je de buitenboordlagers heel snel naar de moer helpt.
Mr. Z schreef:
wo 05 feb, 2025 12:13
Of je set je vierkante trapas verkeerd om vast, eerst de rechterkant vast, [ ketting kant, cup heeft een opstaande rand die je tegen het frame vast draait] goed vast , 40 nm is tot rood aanlopen vast, dan links.

Als de boel los gelopen is eerst links wat los en dan rechts vast, als je dat niet doet dan draai je rechts niet vast tegen het frame en loopt hij zo weer los.
Dit is hoe ik het doe, al heb ik geen momentsleutel dus ik kan niet meten of het 40 nm is.

De linkercup loopt overigens los, rechts niet of nauwelijks.
_Peter_ schreef:
wo 05 feb, 2025 10:58
Als het zich zelf losdraait dan zit het of verkeerd om gemonteerd of de draad van je bracketpot is zo versleten dat alleen een pressfit nog helpt, want ook die nieuwe die je voorstelt hebben een schroefdraad.
Hij zit zeker niet verkeerd om gemonteerd. Ik heb niet het idee dat de schroefdraad is versleten maar ik weet ook niet hoe ik dat exact zou moeten vaststellen.
Losdraaien voorkom je met Loctite, 243 is genoeg.
Daar heb ik over gelezen maar ik lees ook dat het onverstandig zou zijn omdat het potentieel de boel zo vast zet dat je hem nooit meer lost krijgt. Dus daar ben ik wel wat huiverig voor.
Squinky schreef:
wo 05 feb, 2025 18:26
Daar heb ik over gelezen maar ik lees ook dat het onverstandig zou zijn omdat het potentieel de boel zo vast zet dat je hem nooit meer lost krijgt. Dus daar ben ik wel wat huiverig voor.
Maar niet met nr. 243! Wel met nr. 2701.