Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe diefstal vermijden? - Forum Wereldfietser

Hoe diefstal vermijden?

Vraag aan doorwinterde fietsreizigers: welke maatregelen nemen jullie allemaal om diefstal te vermijden? Uiteraard een slot, en ik zou ook graag een tracker aan m'n fiets bevestigen (puur voor de gemoedsrust). Maar hoe doen jullie dit met al jullie fietszakken?
Een supermarkt lijkt me nu nog oke te zijn omdat er daar vaak wel sociale controle is, en de tijd dat je binnen bent is beperkt. Maar tijdens mijn grote trip zou ik ook af en toe eens een wandeldag willen inlassen, of als ik eens op een mooi plekje ben kan het zijn dat ik zin heb om plots een berg te beklimmen en moet ik mijn materiaal dan uiteraard achter laten :) Hoe pakken jullie dit aan? En zijn er bepaalde trackers die aan te raden zijn (compatibel met Android)?
Bij een supermarkt in een kleine plaats vind ik een ringslot genoeg, bij een drukkere gebruikt ik ook m'n kettingslot om hem ergens aan vast te maken. Mijn tassen heb ik me nog nooit over bekommerd, met uitzondering van mijn stuurtasje waar mijn kostbaarheden in zitten. Op de meeste campings laat ik tent en toebehoren rustig achter.
Toch moet je het wel per situatie proberen in te schatten. Op de camping bij Orléans vorig jaar was ik blij dat ik mijn fiets achter slot en grendel kon zetten, dat gevoel werd bevestigd door het feit dat ik in de twee dagen dat ik er was drie keer een politieauto over het betrekkelijk kleine terrein zag rijden, dat had ik nog nooit ergens meegemaakt. Ondanks deze ervaring is toch mijn algemene advies: maak je niet te bang voor diefstal.
Ik ben me er in de loop d'r jaren ook steeds minder zorgen om gaan maken. Doorgaans alleen een ringslot, en ik heb dan altijd de hoop dat mijn zware bagagetassen versierd met vieze onderbroeken en handdoeken genoeg het dievengilde afschrikt.

Belangrijkste spullen houd ik overigens ook gewoon bij me in een heuptas.

Wel probeer ik zoals Peter hiervoor zegt: de situatie een beetje goed proberen in te schatten. Ik ben wel eens bij een supermarkt waar bij de fietsenstalling en ingang iets te veel wazige tiepetjes stonden maar verder gefietst naar een volgende.

Op campings bij vooral grote steden ben ik ook wat voorzichtiger. In Nederland zet ik mijn fiets overigens NOOIT in een fietsenhok oid bij de andere fietsen. Het zal niet voor het eerst zijn dat zo'n hok in Nederland helemaal leeg gehaald wordt, inclusief de tientallen ebikes. dan geef ik liever de voorkeur om mijn fiets bij de tent vast te maken, desnoods door middel van 'boobytraps' :twisted:

De fiets een halve/hele dag onbeheerd achterlaten in een stad om iets te bezichtigen doe ik niet zo gauw... behalve dan op de camping/hotel.
Heb ook altijd wel een soort van 'angst' dat ze de fiets met tassen meenemen. Maar nog nooit meegemaakt, gelukkig. En net als de vorige reacties gebruik ik meestal alleen mijn ringslot. Gezond verstand gebruiken en aanvoelen hoe de situatie is.

Als ik ergens naar binnen ga, maar inderdaad in een stad nooit erg lang, heb ik bij de ingang ook nog wel eens gevraagd of hij in het zicht van de entree mocht staan. Vaak staan ze dat wel toe.

Ook wel nagedacht over een gps tracker, maar toch nu toe niet aangeschaft. Wellicht hebben anderen daar ervaring mee. Wellicht wordt je daarmee wel, zonder er bij na te denken, onvoorzichtiger?
Eigenlijk het zelfde .
Probeer het van je af te zetten . Ringslot en kettingslot . Hotels hebben altijd wel een garage/ berging. Ik probeer steden te mijden maar dat is lastig want daar lopen de wegen juist heen. Echt onveilige landen is dan weer relatief ; in Mexico , op een van de zeldzame campings , liep de hele nacht iemand met een automatisch wapen rond de tent . Dit voorjaar ging er in Israel zelfs een , erg jonge, militair mee tot aan de waterrand zodra ik de zee in ging.
Wildkamperen vind ik inmiddels veiliger dan een camping, daar gebeurt nogal eens iets.
Pier.
In Nederland gebruik in mijn vakantiefiets niet voor utilitaire ritjes maar uitsluitend voor toertochtjes of bezoekjes aan familie en vrienden waar ik zeker weet dat ik kan stallen in een tuin of andere veilige omgeving.
Op vakantie moet je onderweg natuurlijk wel eens een supermarkt of andere winkel in en wat dan helpt en afschrikt denk ik is de bagage op de fiets. Niemand zit op zware tassen met vuil ondergoed te wachten is mijn gedachte en de fiets staat uiteraard op ring- en kettingslot zodat het sowieso lastig is voor een snelle steelactie. Voor Ortlieb tassen is een bijbehorend anti-diefstal borgkabeltje (7,5g) te koop waarmee de tassen aan bijvoorbeeld een (ring)slot kunnen worden vastgemaakt. Zijn er mensen die ook hun tassen beveiligen tegen gauwdieven?

Als ik een museum, kerk of kasteel of zo bezoek, zet ik mijn fiets zo dicht mogelijk bij de ingang waarbij je moet inschatten of het een plek is waar dieven liever niet gezien willen worden, bijvoorbeeld bij camera's of een suppoost of zo.
Ik stop nu ook een tag in mijn fiets, geen idee of je er ook daadwerkelijk iets aan hebt als de fiets gestolen wordt.
Dit is één van de redenen dat ik gelukkig ben met een opgeknapt tweedehandsje. Het enige echte probleem dat ik heb als zo'n fiets gejat wordt is de bagage en dat ik verder moet lopen, voorderest boeit het me niet. Ik heb sinds een tijdje een elektrische fiets en dat gedoe met een tweede kabelslot vind ik maar irritant, wel noodzakelijk, anders moet ik zeker verder lopen. Die elektrische fiets is fantastisch dus ik doe het ermee.
In ons gezin hebben we een bakfiets, en die parkeer ik soms met nieuwe aankopen in de bak zoals een volle tas boodschappen of nieuwe schoenen. Dan doe ik het ritsje dicht van de regenhoes en hoop ik op het beste. Dat gaat tot nu toe goed. Die zet ik ook bijna nooit dubbel op slot, succes met tillen denk ik dan. Een zwaar bepakte fiets, volle tassen en netjes met rommel eraan vast is lastig en zwaar om te stelen.

Edit: ik heb de openingsvraag nog iets beter gelezen, ik ben geen doorgewinterde wereldfietser. Ik zie in steden steeds vaker bewaakte overdekte fietsenstallingen, maar steden wil ik eigenlijk niet zijn. Ik zet mijn fiets wel eens in een autoparkeergarage, die is bewaakt. Op campings en dergelijke is het ook een beetje zoals het is, je kan altijd even aan een beheerder/bewoner vragen of je fiets ergens binnen mag staan.
Komen nog wat dingen boven.
Regelmatig de fietsen tegen het politiebureau geplaatst of zelfs tussen de politieauto's.
In Oost Europa is nogal eens een parkeerwacht bij een bezienswaardigheid , als je die man vraagt is het meestal een eer om op zo'n gekke fiets te passen.
's Nachts zet ik de middelste tentstok door mijn achterwiel heen , reken maar dat je wakker wordt.
Na 391.000 fietskilometers hooguit een bidon verdwenen.
Goed, ik lees ook ieder jaar de horrorverhalen.
Pier.
Ik maak mijn fiets (bijna) altijd met een kettingslot vast aan iets. In steden zet ik vaak mijn fiets bin een VVV, druk kroegplein of P voor auto's met bewaking. Soms zijn er in parkeergarages ook een soort fietsenboxen. En anders gewoon vragen bij mensen of je je fiets tijdelijk kan parkeren.

En een niet te dure fiets, logo's afplakken helpt soms en hem niet te nieuw laten lijken ;)
ik gebruik mijn vakantiefiets iedere dag. Beetje jammer om met een oud barrel rond te fietsen als je zo iets moois in de schuur hebt. Alleen voor naar het station gebruik ik een oud barrel. Ik gebruik wel altijd een extra slot om hem ergens aan vast te leggen. Op vakantie nog nooit problemen gehad, fiets weg zou jammer zijn, want meteen einde vakantie.