Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zilverroute - Forum Wereldfietser

Zilverroute

De vraag is vast al vaak gesteld: wat is de beste periode om de Zilverroute in Spanje te fietsen? Ik zat zelf aan begin/half mei te denken. En maakt het dan uit of je 'm noord-zuid fietst of andersom? Dit in verband met de wind.
Ik reed 'm half Februari en dat was met tent niet te doen . Half Mei lijkt me al aardig warm c.q. heet . Ik had alleen harde Noordenwind maar nogmaals in Feb.
Pier.
Waarom was het niet te doen met tent? Te nat? Te koud?
Mei is een prima tijd. Ik zou van zuid naar noord doen. In het zuiden is het dan al lekker weer. In het noorden begint het dan te komen. Kan noordelijker zeker in de bergen nog wel fris zijn. Maar tegenwoordig laat het klimaat zich moeilijk voorspellen.

Ik heb deze route zo'n 20 jaar geleden een paar keer gedaan in die tijd. Gekampeerd. Er waren toen nog meer campings. Deze zijn intussen grotendeels gesloten. Ik kwam toen ook nog wel eens een "Zona Acampada" tegen: een eenvoudige kampeerplek in de natuur. Helaas zijn deze ook opgeheven uit angst voor bosbranden.
Je kunt nog altijd wildkamperen. Helaas niet overal. Vraag in een klein dorpje bij de burgemeester (el alcalde) of de kroegbaas. Vaak wijzen ze je wel een geschikte plekje aan net buiten de bebouwde kom. Ik kampeerde wel eens op het grasveldje naast een ermita; een kapelletje net buiten het dorp. Daar vinden feesten plaatsen ter ere van de patroonheilige van het dorp , maar vaak is dat maar een keer in het jaar.
Het is ook geen probleem om onderdak te vinden. Er zijn genoeg hostales, casas of habitiones. Je ziet ze ook op Booking.com, maar ter plekke weet men vaak nog meer. Een burgemeester heeft mij ook wel eens de sleutel van het gesloten schooltje gegeven. "Pelgrim naar Santiago" opende veel deuren in Spanje. Je kunt ook overnachten in een pelgrimsonderkomen. Zelf vind ik dat vaak te massaal.
Nadeel in Spanje is dat het avondeten in de regel pas na 21:00 uur wordt opgediend.
Na een fietsdag vind ik dat te laat. Je kunt natuurlijk ook zelf koken. In de kroeg kun je met tapas, bocadillos (broodjes), raciones (porties) en patatas bravas ook wat samenstellen.
Bezoek het pelgrimspaviljoen op de Fiets en Wandelbeurs van 14 -16 februari in de Jaarbeurs Utrecht. Ook bij de informanten van de Wereldfiets en de Europafietsers op de beurs kun je een stuk wijzer worden. Er zijn ook lezingen over dit onderwerp. www.fietsenwandelbeurs.nl
Niet te doen vind ik ; dagtemperaturen van 6 graden. Nachts 0 graden is wel te doen met een snel ontbijt maar bij lage temperatuur stoppen / tent opbouwen/ koken en dan om 6 uur gaan liggen vind ik niks. Met 10 graden nog 3 uurtjes voor de tent zitten is nog net te doen.
Pier
Dat klinkt inderdaad niet fijn:) Heb je nog tips qua vervoer er heen? (wil in Sevilla starten). Ik zat zelf te denken om er met de trein heen te gaan, maar dat lijkt me wel een gruwelijk lange trip. En dan terug de boel op laten halen en thuis laten brengen.
Sorry , ik ben van het gelukkige type "60 en gezond " dus ik fiets alles . Het was deel van mijn NL-Oman-NL reis van 11 maanden. Oost Europa heen , West Europa terug.
Pier.
DosSantos schreef:
ma 03 feb, 2025 10:02
Dat klinkt inderdaad niet fijn:) Heb je nog tips qua vervoer er heen? (wil in Sevilla starten). Ik zat zelf te denken om er met de trein heen te gaan, maar dat lijkt me wel een gruwelijk lange trip. En dan terug de boel op laten halen en thuis laten brengen.
Je kan prima vliegen op Sevilla met de fiets in een doos of gesloten hoes (KLM, Transavia). Het vliegveld ligt ten oosten van de stad op fietsafstand.
-Daan- schreef:
ma 03 feb, 2025 21:35
DosSantos schreef:
ma 03 feb, 2025 10:02
Je kan prima vliegen op Sevilla met de fiets in een doos of gesloten hoes (KLM, Transavia). Het vliegveld ligt ten oosten van de stad op fietsafstand.
Met de trein is erg ingewikkeld. Je moet een aantal keren overstappen en overnachten tijdens de rit. Zie de treinplanner van de DB. https://int.bahn.de/nl/
Fietsen kunnen niet mee. Je moet alles dus vooraf opsturen naar Sevilla. Op de Fiets en Wandelbeurs zijn diverse transporteurs.
Je kunt het beste kiezen voor overstappen in Brussel. In Parijs moet je naar een ander station, Dat moet je ook nog aan de kaartjes zien te komen.