Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Verkrijgbaarheid 27,5 wiel banden buitenland - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Verkrijgbaarheid 27,5 wiel banden buitenland

622 en 584 zijn de enige courante maten bij de grote jongens (trek, merida, Giant, etc) en daarmee ook de beschikbaarheid onderweg.
Maak het jezelf niet al te ingewikkeld, als je lichaam aangeeft dat je 584 moet hebben doe je dat en anders doe je 622.

Ga niet gek doen met smalle 584 banden op een fiets die voor dikke 622 banden getekend is, kom je in elke bocht met je trapperts aan de grond.
sjefke schreef:
vr 06 dec, 2024 19:14
non-fixie schreef:
do 05 dec, 2024 22:18
650C (ETRTO 571) werd/wordt eigenlijk alleen gebruikt voor triathlon- en tijdritfietsen. Weinig in te vinden en alleen in smalle (race-)maten.
Inmiddels zo goed als uitgestorven. Oude voorraad 571mm banden zijn nog te koop, velgen niet meer. Inmiddels hebben kleine framematen voor 622mm wielen door grotere Q-maat geen last meer van toe-overlap met het voorwiel.
Overigens wordt de opmars van de oude franse aanduiding 650B (ETRTO 584mm) gestuit door de schaarse verkrijgbaarheid van de wegbanden in die maat.
Ik weet niet wat voor bandenmerk je op het oog hebt maar met mijn Schwalbe 62-584 heb ik er nu zo'n 8000 km opzitten en je ziet er nog bijna niks van.
Ik mijd daarbij geen gravelpaden en de occasional bosweg schuw ik ook niet.
Alles met een Koga WTS met 25kg bepakking.

Ik kan nog wel even vooruit met die banden.
En bij twijfel inderdaad nieuwe eronder leggen.
grubvenleo schreef:
za 01 feb, 2025 19:18
mijn Schwalbe 62-584
Welk type band heb je precies ?
Ik vind een 62-584 band wel erg breed en zwaar. Zelfs voor een merendeels onverharde route zou ik niet zo'n brede banden willen hebben. Onverhard is 55 mm voor mij breed genoeg ; voor verharde weg liever 40-45 mm.
Dat zo'n brede band wat langer mee gaat, is een schrale meevaller voor de energie die je er in moet steken bij het versnellen en bij het klimmen. Veel gravel-frames hebben niet eens voldoende ruimte voor zulke brede banden.
Headley schreef:
za 01 feb, 2025 22:13
grubvenleo schreef:
za 01 feb, 2025 19:18
mijn Schwalbe 62-584
Welk type band heb je precies ?
Schwalbe Super Moto X. Is een draadband.
(hiervoor de Marathon Mondial 50-584 gehad, daar plak je mee aan de weg)

Inderdaad niet licht, 1125 gr vanwege draadband, maar ik kan eigenlijk "overal" fietsen.
Ik pomp ze op tot 3 a 3,5 bar (met bepakking).
Ze dempen redelijk wat oneffenheden.

Als de "op" zijn, wordt de opvolger de maraton efficiency 55-584 (800 gr): vouwband.
Mijn vrouw rijdt daar op. Nog maar 1000 km dus ik weet niet of die net zo robuust zijn.
Minder dan 50 breed wil ik niet op mijn vakantie fiets.
Rolweerstand is toch nauwelijks nog een issue tegenwoordig.
En als ik een kilo minder wil, kan ik het best bij mijn figuur beginnen :D
math schreef:
za 01 feb, 2025 23:02
Ik vind een 62-584 band wel erg breed en zwaar. Zelfs voor een merendeels onverharde route zou ik niet zo'n brede banden willen hebben. Onverhard is 55 mm voor mij breed genoeg ; voor verharde weg liever 40-45 mm.
Dat zo'n brede band wat langer mee gaat, is een schrale meevaller voor de energie die je er in moet steken bij het versnellen en bij het klimmen. Veel gravel-frames hebben niet eens voldoende ruimte voor zulke brede banden.
Je hebt gelijk dat je fiets deze maat wel aan moet kunnen. Een gravelfiets zal het inderdaad niet kunnen, lijkt me.
Op de weg zou ik echter nog steeds voor 50+ breedte kiezen vanwege het comfort.
Als 65 plusser met 25 kg bagage valt er toch al niet veel meer te versnellen :lol:
Waarschijnlijk maak ik andere soort tochten waardoor versnellen. voor mij, minder relevant is.

En ik heb een pest hekel aan banden plakken als mijn fiets volgepakt is. 8)
Dank voor de reactie.

Ik heb vorig jaar mei-juni Denemarken (Jutlandroute) en Noorwegen (Kristiansroute) gefietst met Efficiency 60x584.
Tot 4 x lek gereden (zowel voor als achter), en telkens was dit nadat ik door gravel had gereden (is die gravel daar dan zo speciaal :? ).
Je kunt je indenken dat mijn vertrouwen in die band ver te zoeken was. Ik had deze wel opgepompt tot +/- 3.5 bar (max = 3.7 bar) met bepakking.
Na het vierde lek heb ik (op aanwijzen van het thuisfront) minder druk op de banden gezet +/- 3.0 bar en ben sindsdien lekloos thuis geraakt (toeval ?).
Dus ben nu op zoek naar bombproof banden. Zoals je zelf zegt, snelheid is voor mij minder van belang ( 60+ en ik rij gemiddeld 16 - 18/uur met bepakking - zonder bepakking trouwens ook :D ), ik wil wel kunnen doorfietsen zonder elke km naar beneden te moeten kijken of de band zacht wordt ...
Oei, dat is vaak lek met de Efficiency.
Ik zal de banden van mijn vrouw eens goed in de gaten houden.

We zijn vorig jaar mei-juni van thuis naar de Noordkaap gefietst en hebben in Duitsland en Zweden toch best wat gravel gehad.
In Zweeds Lappland (enkele jaren eerder) werden we ook gewaarschuwd voor vers gravel.
Behalve dat het niet vast ligt is het vers gestort ook best scherp.
Vorig jaar in Lappland moesten we ook nog over gestort grind omdat wegen weggespoeld waren.
Maar toch nul lekke banden met de Mondial en de Moto Super X.
En, inderdaad, geen knetterhard opgepompte banden.

Noors gravel ken ik (nog) niet, maar dat staat er in de nabije toekomst wel aan te komen :D