Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Pendix in combi met derailleur - Forum Wereldfietser

Pendix in combi met derailleur

Hi,

Zijn er mensen met een fiets met derailleur waar zij een pendix op hebben (latrn bouwen)? Wat zijn daar de ervaringen mee?
Gr
Christel
Wij hebben Jose haar Santos met 3*9 bak laten ombouwen naar Pendix. Een groot succes !!
Meest rijdt ze met de ondersteuning uit en halen we tot 3 dagen met een accu. Bergtraject ; dan ist 'ie wel leeg met 60 km.
Wij rijden 'full expedition' dus is het meergewicht niet of nauwelijks merkbaar. Extra slijtage door hoger koppel kan ik niet merken , we vervangen alle 'draaiwerk' iedere 20.000km.
Wel is het nu gebeurt met echt interressante landen vanwege het vervoersprobleem van li-ion. Maar vorig jaar reed ze nog mee tot Izmir , 5000 km.
Goed de percentages instellen is een zaak.
Aangrijpmoment met halve seconde vertraging zou ik als enige nadeel kunnen noemen maar dat is muggeziften.
Pier
Mijn vrouw heeft sinds mei 2024 een Koga met derailleur en Pendix.
Wat wil je precies weten? Algemene info over een Pendix (je krijgt in de hoogste stand een merkbaar duwtje wanneer de motor aanslaat, etc.) vind je wellicht wel op het internet.

De fiets is voor zover ik dat kan nagaan lichter dan de meeste e-fietsen, wat ik een aanzienlijk voordeel vind.

Volgens mijn vrouw komt rijden zonder ondersteuning met vrij weinig extra weerstand.

Wat betreft die combinatie met derailleur heeft ze niets bijzonders te melden. In het verleden gaf ze de voorkeur aan een vrij hoge trapfrequentie en dat doet ze nu nog.

We merken voorlopig ook niets van extra slijtage van de ketting en de tandwielen. We hebben nog geen duizenden kilometers gedaan met die fiets, maar die Pëndix dient gewoon om dat beetje vermogen bij te krijgen dat ze in de loop der jaren verloren is. Het zou mij zeer verbazen mocht de slijtage veel hoger liggen.

Er is blijkbaar niet veel verschil tussen een derailleurfiets met en zonder Pendix, behalve natuurlijk die ondersteuning. Geheel onwetenschappelijk denk ik dat het er van afhangt hoe je de ondersteuning gebruikt. Als je plots nooit meer van het grootste tandwiel vooraan afgaat en altijd comfortabel peddelt met 45 omwentelingen per minuut, dan belast je de boel natuurlijk meer.

EDIT: als de fiets op de trein moet, vind ik het erg handig dat je de (zware) batterij er snel en eenvoudig kunt uitklikken. Dat zijn weer heel wat kilo's minder om te tillen.
derdekeer schreef:
vr 31 jan, 2025 21:34
Mijn vrouw heeft sinds mei 2024 een Koga met derailleur en Pendix.
Wat wil je precies weten? Algemene info over een Pendix (je krijgt in de hoogste stand een merkbaar duwtje wanneer de motor aanslaat, etc.) vind je wellicht wel op het internet.
Het gaat mij vooral om de slijtage. Pendix is het ondersteuningssysteem waar ik voor wil kiezen, maar vraag is of ik dan beter voor de duurdere rohloffnaaf moet gaan of voor de lichtere derailleur.

Zo te lezen, valt het met de slijtage alles mee, waarbij N=2.
Hieronder ben je je nog aan het oriënteren op een Neodrives setup, maar je reageert vervolgens niet meer op de bijdragen.
Niet helemaal netjes zo; open dan gewoon één draadje waarin je al je e-bike vragen stelt,
Sorry flix, ik dacht juist dat het makkelijker was om 2 topics te hebben, omdat het over 2 verschillende dingen gaat. Andere post was om naar ervaringen met neodrives te vragen. Dat is mijns inziens een ander onderwerp dan pendix/derailleur.
Heb dan overigens het antwoord in dat topic gemist.