Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Minimale verlichting - Forum Wereldfietser

Minimale verlichting

Hallo, ik ben helemaal nieuw hier en hoop dit jaar eerste fietsreizen te doen. Wat is het minimale aan verlichting om mee te nemen? Is een goede hoofdlamp voldoende? Ik denk daarbij aan tunnels en bij de tent. Het stuur is aan de bovenkant waarschijnlijk redelijk volgebouwd en mogelijk komt een stuurbevestigd lampje niet boven de voortas uit.
Hallo Pierre, allereerst: welkom.

In de meeste landen is het (in ieder geval zo doe ik het) voldoende om in Nederland legale verlichting te voeren.
Wat mij betreft betekent dat dus: geen knipperlichten, geen hoofdlamp, en wit/geel aan de voorkant en rood aan de achterkant.

Ikzelf gebruik een voorlamp die laag (dus onder de stuurtas) gemonteerd is, vlak boven het spatbord.
Op die manier heb ik goede verlichting op de straat naar voren, en tegelijk heb ik het stuur vrij voor telefoon, stuurtas etc.
Als je een keer in een tunnel geweest bent waar geen verlichting is dan begrijp je meteen waarom een simpel hoofdlampje niet voldoende is. Ook een fiets met een 2,4 watt halogeenlampje is dan ook niet voldoende om ervoor te zorgen dat je niet tegen de wand aan fietst. Voor in de tent is een hoofdlampje dan weer wel erg handig omdat je zo 2 handen vrij hebt.

Er zijn legio mogelijkheden om een lamp aan de fiets te bevestigen, ook aan de voorvork zelf.

Verder sluit ik me bij jurjan aan, geen geknipper.
Voor mijn eigen veiligheid brandt het achterlicht altijd als ik fiets en voor heb ik een 70 Lux lamp die automatisch aangaat als het een beetje donker wordt.
Zien is heel belangrijk, gezien worden is van levensbelang, want voor je het weet ben je gezien.
Ben een keer in een lange fietstunnel gefietst toen net die dag mijn fietsverlichting er mee ophield. Totale duisternis en desoriëntatie tot gevolg. Met behulp van de zaklamp van mijn telefoon kon ik de afstand tot de wanden een beetje inschatten maar dat was het. Een goede voorlamp is echt waardevol en een hoofdlampje gaat het niet doen denk ik en is ook best onhandig om steeds op en af te doen.
In tunnels waar ook auto's rijden is het hebben van een goed achterlicht ook super belangrijk.
Hou ook rekening met de regio en de periode waar je naartoe gaat.
Alles vanaf Denemarken en noordelijk heb je in de zomer weinig behoefte aan fietsverlichting (maar ze moet er wel zijn natuurlijk :lol:), met uitzondering van de tunnels.
Dan kun je beter een rijdende kerstboom zijn, voorverlichting, achterlicht(en), fluo hesje en alles wat maar opvalt. Zeker als in die tunnels snel en zwaar vervoer rijdt.
Voor bij de tent is een hoofdlampje zeer praktisch (denk ook aan herlading als het ding plat is, dus liefst herlaadbare batterijen).

Ga je naar het zuiden, dan zorg je best voor degelijke fietsverlichting die niet afgeschermd wordt door de fietstassen. De kans dat je in het donker een camping moet zoeken is niet onbestaande.
Ook hier weer is het hoofdlampje erg praktisch.
Ik gebruik zo een ding die verschillende kleuren produceert met instelbare intensiteit, 's nachts zet je dan beter de rode verlichting aan die zorgt dat je niet een kwartier nachtblind bent als je het licht uitschakelt.
Voor mijn fietsverlichting heb ik een naafdynamo, altijd licht en ook mijn mobieltje wordt opgeladen "on the go".
Kleine opmerking bij die hoofdlamp: als ze voldoende krachtig is om nuttig te zijn, heeft ze de neiging om tegenliggers te verblinden.
derdekeer schreef:
wo 29 jan, 2025 21:19
Kleine opmerking bij die hoofdlamp: als ze voldoende krachtig is om nuttig te zijn, heeft ze de neiging om tegenliggers te verblinden.
Je hebt gelijk, maar zelf zie ik de hoofdlamp alleen als verlichting tijdens het kamperen zelf, niet als (vervangende) verlichting van de fiets!
Ik zou ook zeker een voorlamp nemen met StVZO keur.
Deze voldoen aan de Duitse eisen, ze voorkomen dat tegenliggers verblind worden.
Tegemoetkomend verkeer in een tunnel zal je dankbaar zijn…

En vergeet een lampje aan de achterkant niet.

Groet,
Tom.
Achterlicht gaat bij mij per definitie altijd mee. Die gebruik ik ook in bijvoorbeeld slechte weersomstandigheden als ik op een weg fiets waar ook auto's rijden. Ben ik net wat zichtbaarder.

Voorlicht laat ik wat meer afhangen van of ik verwacht in het donker te gaan fietsen. En ik neem er altijd 1 mee waar je ook echt iets aan hebt. Vergis je niet in hoe donker een onverlichte tunnel kan zijn; of een donker bos zonder lantaarns.

Hoofdlamp is voor op de camping, of als je in het donker aan je fiets moet prutsen. Niet voor tijdens het fietsen.
Hoi Pierre, welkom.

Dat 'geen geknipper' is een terechte opmerking als je bv bij donkerte in het Nederlandse (fiets-)verkeer begeeft, want dan zijn het irritante dingen voor de andere deelnemers, en (daarom) ook verboden.
Alhoewel de NL politie aangeeft liever een knipperend lampje te zien dan géén lampje.

Maar als de situatie anders is, en dat is vaak als fietsreiziger, dan is een heel fel knipperend (flitsend) achterlampje zeker aan te raden. Als je bv overdag onder een felle zon, op een weg rijdt in, zeg bv op de Balkan, waar je voornamelijk door snel- en vrachtverkeer wordt ingehaald, ben je blij dat je de chauffeur je tijdig ziet, en dus kan anticiperen op jouw aanwezigheid. Dat het licht misschien voor hem ook wat fel is: boeie. Als ie je maar ziet, en er rijden zo weinig fietsers dat het voor hem (m/v) ook geen terugkerende ergernis hoeft te zijn.

Dat flitsen heeft twee voordelen: valt meer op (neem ik aan), en de accu gaat véél langer mee (dat zeker), dwz dagen fietsen met de hele dag het licht aan, zonder bijladen. Het gaat erom dat je gezien wordt, je reis overleeft en niet wordt doodgereden; alle andere argumenten tegen een flitslicht zijn daarmee niet relevant.

De meeste goede fietslampjes tegenwoordig laten zich heel makkelijk opladen door een telefoonlader en een USB C aansluiting. En je kunt de lichtsterkte en het soort licht (knipper/steady, sterkte) aanpassen aan de omstandigheden.
Flix schreef:
do 30 jan, 2025 13:45
Dat flitsen heeft twee voordelen: valt meer op (neem ik aan), […] Het gaat erom dat je gezien wordt, je reis overleeft en niet wordt doodgereden; alle andere argumenten tegen een flitslicht zijn daarmee niet relevant.
Toen ik autorijles had, leerde ik van mijn instructeur dat een automobilist stuurt naar waar die naar kijkt. Persoonlijk ben ik om die reden graag wel zichtbaar maar zonder de blik van automobilisten te trekken. Ik ben eigenlijk wel benieuwd of er onderzoek is naar de veiligheid van die alarmlichten die je wielrenners vaak ziet voeren.

Groetjes,

Carl
Carl schreef:
do 30 jan, 2025 17:03
Toen ik autorijles had, leerde ik van mijn instructeur dat een automobilist stuurt naar waar die naar kijkt.
Je leert heel snel om naar de binnenbocht te kijken bij afdalingen van een bergpas.
Carl schreef:
do 30 jan, 2025 17:03
Toen ik autorijles had, leerde ik van mijn instructeur dat een automobilist stuurt naar waar die naar kijkt.
Als motorrijder leer je ook niet in de bochten te sturen met je handen maar door de bocht door te kijken. Een techniek die ik in afdalingen op de fiets ook toepas.
Flix schreef:
do 30 jan, 2025 13:45

Maar als de situatie anders is, en dat is vaak als fietsreiziger, dan is een heel fel knipperend (flitsend) achterlampje zeker aan te raden.
Er zijn knipperlichten en knipperlichten.
Ik heb een achterlichtje met een knipperstand waarvan je knettergek wordt als je er naar moet kijken. Ik rij wel eens met een knipperend achterlicht, maar die stand gebruik ik nooit in het donker. Gezien worden is één ding, andere weggebruikers irriteren, is weer iets anders. .
Dank voor alle input!

Garmin Varia is nu al standaard uitrusting, nog wat standjes/bediening uitvogelen.
Voorlampje zal ik laten afhangen van route, dynamoverlichting wordt het sowieso niet.
En voor zichtbaarheid zijn hesje en of reflecterende kleding van de partij.
Het probleem in NL en op de Balkan (waar men ook heel dicht achter elkaar rijdt) Is niet de autobestuurder direct achter je maar de degene daarachter die geen idee heeft wat er daarvoor afspeelt. Ook toeristen in campers gezellig met 2 paar onderweg maken zich hier ook schuldig aan. En dan helpt alleen een tank.
Leuk dat jullie nu ook eens op fietsvakantie gaan.
In bijgevoegd filmpje laat ik zien hoe ik, voor mijn eigen veiligheid, verlichting gebruikte tijdens de European Divide Tour in 2023. Ik ga het dit jaar in Engeland zeker weer gebruiken.

En voor in tunnels op Via-Verdes is een hoofdlampje voldoende is mijn ervaring. Voor tunnels in Italië kan beter vooraf een paar kaarsjes aansteken. :) Wij proberend deze dus zoveel mogelijk te vermijden

https://youtube.com/shorts/8kQqeXkgEZY?feature=share