Additionally, paste this code immediately after the opening tag: doorheen Scandinavië - Forum Wereldfietser

doorheen Scandinavië

Dag allen,



Ik ontdekte recent dit forum dat een schat aan informatie bevat voor het plannen van mijn eerste echt grote fietsreis, maar wil toch graag een apart topic maken om wat feedback te vragen op bepaalde zaken 😊 Ik plan van mei-augustus een lange tocht te maken doorheen Scandinavië vertrekkende vanuit België. Ik zou mij hierbij baseren op vooral bestaande Eurovelo routes, met in hoofdlijn volgende secties:


Belgische kust – Hirtshals via Eurovelo 12

Ferry Hirtshals – Kristiansand

Kristiansand – Bergen via Eurovelo 12

Bergen – Noordkaap via Eurovelo 1

Noordkaap – Kopenhagen via Eurovelo 7

Kopenhagen – Flensburg via Eurovelo 10

Flensburg – Luik via Eurovelo 3


Ik zit echter nog met enkele vragen waar ik graag advies over wil:

- Deed iemand van dit forum al iets gelijkaardig? Zo ja, zijn er bepaalde secties die je zou schrappen en andere die je zou toevoegen?

- Ik wil geen dag-tot-dag planning maken, en plan voor overnachtingen voor gebruik te maken van Welcome to my garden of Warmshowers, campings en wildkamperen (in Scandinavië). Mijn vraag hierbij is of het gedurende de dag makkelijk lukt om voor diezelfde avond nog een overnachting te vinden (zonder continu op de gsm te moeten zitten)?

- Ik doe de tocht grotendeels solo, maar mijn vriendin zou in juni een 2/3 weken meefietsen. Het is echter wat moeilijk om dit te plannen aangezien ik zelf nog niet goed weet waar ik dan zal zitten. Ons idee is dat we bv. afspreken in Bergen op een bepaalde datum, en dan samen richting Trondheim fietsen (en tussendoor mss ook eens enkele dagen wandelen). Lijkt jullie dit een mooie sectie, of zijn er betere opties voor een tweetal weken?

- Bijkomend: mijn vriendin zou liefst met de trein komen (dan is er geen gedoe met fiets inpakken), maar dit lijkt enorm tijdrovend te zijn. Heeft er iemand van jullie reeds ervaring met een treinrit vanuit België richting bv. Hirtshals om dan van daar de ferry te nemen naar Bergen? Of zou het toch beter zijn om te vliegen? Indien ja, welke vliegmaatschappij is 'fietsvriendelijk'?


Er komen vast wel nog vragen, maar dit lijkt me al een goed begin. Alvast bedankt voor jullie waardevolle feedback :)
Heel gaaf plan! 8)

Ik heb een aantal 'stukken' van jou genoemde plan wel eens gefietst:

Eurovelo12 in Nederland, van Vlissingen tot Duitse grens bij Bad Nieuweschans: Erg leuke route, ik vond het erg afwisselend. Het contrast tussen de westkust en de noordkust is best groot qua landschap/cultuur/drukte/mentaliteit. Erg leuk.

Campings zijn er zeer veel, je struikelt er zowat over. Reserveren is zo goed als niet nodig. Word je weggestuurd? Dan hebben ze pech, en ga je gewoon naar de volgende. Is mij in Nederland overigens nog nooit gebeurt.

Let op: de route voert over de afsluitdijk, tussen Noord-Holland en Friesland. Hier zijn grootschalige werkzaamheden aan de gang, waardoor het niet toegestaan is om de dijk over te fietsen. Als alternatief is er een gratis busverbinding beschikbaar. Zie deze link voor meer info: https://deafsluitdijk.nl/fietsbus-dienstregeling/

Ik heb hier in 2021 gebruik van gemaakt, en vond het een prima regeling.

Eurovelo12 in Duitsland, tussen Bremerhaven(Weser-oversteek) en Gluckstadt(elbe-oversteek): Dit stuk vond ik erg saai, omdat je voornamelijk binnendijks fietst met links van je een hoge dijk en rechts van je eindeloze landbouwgebieden. Ik zou dit stuk zelf niet zo snel meer fietsen.

Campings zijn er voldoende, maar wel minder keus als in Nederland.

Eurovelo10 in Denemarken tussen Rodbyhavn(Veer naar Puttgarden) en Kopenhagen: Ook best wel een afwisselende route, waarbij vooral het eiland Mon leuk was. Sowieso vond ik fietsen in Denemarken een genot :)

Campings zijn er voldoende, en daarnaast kan je ook gebruik maken van zogenaamde shelters: primitieve kampeerplaatsen voor wandelaars/fietsers/ruiters/kanovaarders om een nacht hun tent neer te zetten.

Ik maak meestal in de avond plannen voor de te fietsen route van de volgende dag, en kijk dan ongeveer naar waar ik campings/hotels kan verwachten. afhankelijk van hoe het fietsen dan uiteindelijk verloopt kijk ik gedurende de dag zelf waar ik uiteindelijk uit wil gaan komen. Werkt voor mij iig prima :)

Wat betreft met de trein naar Denemarken: Ik ben vorig jaar vanuit Aarhus naar west-Nederland getreind met de fiets; en dat kostte me bijna een hele dag. Houd er rekening mee dat het treinverkeer in vooral Duitsland 'onvoorspelbaar' is, en aardig wat vertraging op kan leveren.
Ik wil in 2026 een soortgelijke route fietsen. Stuk Noorwegen dan van Oslo naar Trondheim, of andersom en in Finland Eurovelo 11.
In 2023 bracht iemand me op het idee om de heenweg door Zweden of Finland te doen en terug via Noorwegen. Zijn idee was om, bij ook vertrek in mei, in Zweden of Finland zoveel mogelijk de muggen/vliegen voor te zijn. In Noorwegen zijn die mogelijk ook wel, maar veel minder vanwege de vele kustlijnen en dus wind. Dat idee wil ik je ook meegeven. Maar ervaring met de routes heb ik ook nog niet.
Polariteit schreef:
za 25 jan, 2025 09:49
Heel gaaf plan! 8)

Ik heb een aantal 'stukken' van jou genoemde plan wel eens gefietst:

Eurovelo12 in Nederland, van Vlissingen tot Duitse grens bij Bad Nieuweschans: Erg leuke route, ik vond het erg afwisselend. Het contrast tussen de westkust en de noordkust is best groot qua landschap/cultuur/drukte/mentaliteit. Erg leuk.

Campings zijn er zeer veel, je struikelt er zowat over. Reserveren is zo goed als niet nodig. Word je weggestuurd? Dan hebben ze pech, en ga je gewoon naar de volgende. Is mij in Nederland overigens nog nooit gebeurt.

Let op: de route voert over de afsluitdijk, tussen Noord-Holland en Friesland. Hier zijn grootschalige werkzaamheden aan de gang, waardoor het niet toegestaan is om de dijk over te fietsen. Als alternatief is er een gratis busverbinding beschikbaar. Zie deze link voor meer info: https://deafsluitdijk.nl/fietsbus-dienstregeling/

Ik heb hier in 2021 gebruik van gemaakt, en vond het een prima regeling.

Eurovelo12 in Duitsland, tussen Bremerhaven(Weser-oversteek) en Gluckstadt(elbe-oversteek): Dit stuk vond ik erg saai, omdat je voornamelijk binnendijks fietst met links van je een hoge dijk en rechts van je eindeloze landbouwgebieden. Ik zou dit stuk zelf niet zo snel meer fietsen.

Campings zijn er voldoende, maar wel minder keus als in Nederland.

Eurovelo10 in Denemarken tussen Rodbyhavn(Veer naar Puttgarden) en Kopenhagen: Ook best wel een afwisselende route, waarbij vooral het eiland Mon leuk was. Sowieso vond ik fietsen in Denemarken een genot :)

Campings zijn er voldoende, en daarnaast kan je ook gebruik maken van zogenaamde shelters: primitieve kampeerplaatsen voor wandelaars/fietsers/ruiters/kanovaarders om een nacht hun tent neer te zetten.

Ik maak meestal in de avond plannen voor de te fietsen route van de volgende dag, en kijk dan ongeveer naar waar ik campings/hotels kan verwachten. afhankelijk van hoe het fietsen dan uiteindelijk verloopt kijk ik gedurende de dag zelf waar ik uiteindelijk uit wil gaan komen. Werkt voor mij iig prima :)

Wat betreft met de trein naar Denemarken: Ik ben vorig jaar vanuit Aarhus naar west-Nederland getreind met de fiets; en dat kostte me bijna een hele dag. Houd er rekening mee dat het treinverkeer in vooral Duitsland 'onvoorspelbaar' is, en aardig wat vertraging op kan leveren.
Bedankt voor de uitgebreide reactie :) Het lijkt me dat ik dan misschien moet overwegen om een stukje in Duitsland over te slaan door de trein te nemen.
Fytsreizger schreef: Ik wil in 2026 een soortgelijke route fietsen. Stuk Noorwegen dan van Oslo naar Trondheim, of andersom en in Finland Eurovelo 11.
In 2023 bracht iemand me op het idee om de heenweg door Zweden of Finland te doen en terug via Noorwegen. Zijn idee was om, bij ook vertrek in mei, in Zweden of Finland zoveel mogelijk de muggen/vliegen voor te zijn. In Noorwegen zijn die mogelijk ook wel, maar veel minder vanwege de vele kustlijnen en dus wind. Dat idee wil ik je ook meegeven. Maar ervaring met de routes heb ik ook nog niet.
Bedankt voor de tip, maar ik denk dat ik toch via Noorwegen zal vertrekken omdat mijn vriendin in de eerste helft even achter komt en ze het liefst Noorwegen zou zien :)