Additionally, paste this code immediately after the opening tag: velo de ville - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

velo de ville

gios schreef:
wo 22 jan, 2025 09:51
Senior2 schreef:
wo 22 jan, 2025 09:08
gios schreef:
di 21 jan, 2025 22:56
Ik denk niet dat u de juiste persoon bent om een fietsmerk af te schrijven als reisfiets... :roll:
Het herkennen van wel of geen belangenverstrengeling, en de rechtvaardiging hiervan (of niet), is altijd lastig, maar de aandachtspunten die hij opgeeft zijn wel heel relevant en misschien niet voor iedereen zomaar vanzelfsprekend.
Precies. En ondanks dat ik uitga van de goede bedoelingen van John, vind ik het geen goed idee dat hij zich gaat uitspreken over andere fietsmerken. Principekwestie. Is er wereldfietser-beleid in deze?
Ik snap je punt en ik maak ook geen reclame maar probeer wel uit te leggen en mijn eigen ervaring met vele fietsmerken te gebruiken om uit te leggen dat bijvoorbeeld een Landrover meer geschikt is voor een Safari als een Volkswagen Polo.

Terwijl het sommige mensen jarenlang prima lukt met een VW Polo :D

Het doel van het gebruik van de fietser is het belangrijkste om tot een goede keus te komen welk merk het beste bij dit doel past.
gios schreef:
wo 22 jan, 2025 09:51
En ondanks dat ik uitga van de goede bedoelingen van John, vind ik het geen goed idee dat hij zich gaat uitspreken over andere fietsmerken. Principekwestie. Is er wereldfietser-beleid in deze?
In de regels van het forum staat aangegeven dat als je een commercieel belang hebt dit duidelijk moet zijn uit bijvoorbeeld onderschrift of naam. Daaraan lijkt me wel voldaan. Het is verder aan de lezers van de berichten van John om deze wetenschap mee te wegen in hun beoordeling van zijn berichten.
Sowieso heel fijn dat mensen met kennis van zaken zich mengen in het gesprek!
John Jongerius schreef:
di 21 jan, 2025 18:19
verwacht geen zaken als extra sterke velgen of extra sterke bagagedragers en dergelijke die je bij een reisfiets mag verwachten.

Het zijn wat meer woon-werk/vrijetijds fietsen hele goeie fietsen maar zeker geen reisfietsen. Dit zie je ook aan de bevestiging van de bagagedragers (welke via het spatbord bevestigd is)
Het zullen allicht ‘mindere’ fietsen zijn maar de onderbouwing is flinterdun.
- op de plaatjes zie je de nokjes op de staande achtervorken voor drager. Meer dan genoeg a400’s te vinden ook met zo’n drager gemonteerd.
-T8100 remmen in de configurator, dat is niet mis.
-‘extra sterke velgen’ is op zich niks, ze moeten sterk genoeg zijn. Zijn ze dat niet? Weet niet wat er gebruikt wordt. Ik tel 36 spaken.
-zit het ‘em dan in de frame stijfheid of geometrie, gaat ie zwabberen, slijt de riem te hard?

En; sandervdd vraagt met name om een fiets die ook na de reis voor dagtochtjes en woon-werk goed bevalt.
Voorheen plaatste ze de dragers wel met stangen dus als je een beetje meewerkende dealer hebt dan kan hij er buiten de configurator om best een prima reisfiets van maken.

Hij kan dan de standaard drager demonteren en een drager met stangen monteren (en de gaten in het spatbord even dicht maken of ander spatbord erop zetten).

Ook zou ik hem dan vragen het standaard Rohloff verzet voor Gates aan te passen want het standaard gemonteerde 55 tands voortandwiel is echt te groot voor in de bergen. 50 tands zou kunnen maar 46 tands zou een meer logische keuze zijn als je een beetje bagage meeneemt.

Je moet dit dan wel even met je fietsenmaker bespreken en kijken of hij het ziet zitten de af fabriek gemonteerde delen terug te nemen cq te wisselen.

Hou er wel rekening dat het toegestane totaalgewicht van deze fiets wel maar 120 kilo is bij de versie met vaste voorvork.
Ik vind dit wel interessant. Bijvoorbeeld wielen, met name een sterk achterwiel is erg belangrijk. En ik geloof direct dat een Santos, Avaghon of Jongerius sterkere wielen heeft dan een Giant of Velo de Ville. Maar vaak is het onbekend wat voor velg en spaken er gebruikt worden, of zijn dit merkeigen producten (een Giant heeft eigen velgen en spaken.)

Wat ik best zou willen weten is, hoe kan ik als consument inschatten of het achterwiel van een Giant, Velo de Ville of een Jongerius langer heel blijft wanneer ik met bagage een gravelpad af ga.
90% van de mensen heeft geen dure fiets nodig met alles wat nu genoemd word. Ik mag er ballen verstand van hebben. Echter bouw/repareer hobbymatig fietsen voor mensen met vaak heel laag budget. Maar neen op dit forum is alles minder dan een Santos drek krijg dat gevoel altijd, en ja lees al heel lang mee. Meerdere fietsen gebouwd alle voor onder een bedrag van de 250,- die fietsen staan nu in Italië/Noorwegen/Spanje. Die in Noorwegen woont daar, for the record.

Toen nog niet volwassen was tig jaren geleden was ik gek dat met schijfremmen voorvering en hele dikke banden op pad ging, een MTB zo een! En dan ook een wat comfortabeler voorbouw . Neen je moest op zo,n slanke Koga op pad met dunne bandjes en een lowrider die overal aan blijft hangen :x

Met een VDV is niks mis mee net als Giant en wat allemaal meer evenmin niet. Toen wat oudere puber was kreeg een fiets met Rohloff daar moest je volgens velen ook niet aan beginnen TOEN nu zweren die mensen erbij.

Het allereerste eigen betaalde tour/vakantie fietsje alhier was een Gazelle Tourmalet en daar na een Tour de France, uit jaar prut.

Wielen idem dito toen was 26 inch koning nu is dat ouderwets en moet je echt 29 inch hebben (das sneller zeggen ze) een wiel is goed als diegene welke hem bouwt met de juiste componenten.

We zijn gewoon verwend geworden met al die keuze op vandaag. En hebben geld teveel, nou ja jullie dan of ben zelf te gierig kan ook.

Tldr: niks mis met fietsen uit een bepaalde prijs klasse / range.
In elk geval al bedankt aan iedereen voor de vele reacties! De VDV zou mijn fietsenmaker uitrusten met een Tubus Tara lowrider en ook een Tubus pakdrager;
Voor mij komt het eigenlijk op het volgende neer: voor de fietsreis zelf wil ik liever de Koga Worldtraveller, maar voor gebruik nadien de VDV A400. Helaas kan ik ze niet beide kopen :lol:
Ik heb ook in beide fietsenhandelaars het volste vertrouwen, dus ik zal gewoon de knoop moeten doorhakken.

Toegestane totaalgewicht is inderdaad een groot verschil tussen beide fietsen, maar in mijn specifieke geval speelt dat minder denk ik aangezien ik een lichtgewicht ben :D
In ieder geval alvast veel fietsplezier gewenst en laten we hopen op een zonnige zomer..
Uiteindelijk na lang wikken en wegen toch voor de Worldtraveller gegaan. Die wordt normaal op vrij korte termijn geleverd. Nu kan het plannen volop beginnen :)
sandervdd schreef:
za 01 feb, 2025 12:34
Uiteindelijk na lang wikken en wegen toch voor de Worldtraveller gegaan. Die wordt normaal op vrij korte termijn geleverd. Nu kan het plannen volop beginnen :)
Veel plezier ermee :D Afgelopen week ook eens bij de betere fietsenzaak een aantal WT,s bekeken in verschillende configuraties. Blijft interessant vooral als je binnen Nederland een fiets aanschaft.