Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wickiup 3/4 of Exped Outerspace II ? - Forum Wereldfietser

Wickiup 3/4 of Exped Outerspace II ?

Wickiup 3 - 4 dan wel Exped Outerspace II

Ziedaar de keuze die ik heb.
Ik fiets alleen en ben van plan een langere tocht te maken doorheen Frankrijk, naar het zuiden en terug. Tijd zat :D .
Maar de knieën willen niet meer zo goed mee, en daarmee bedoel ik dat ik het niet meer zie zitten om een halve dag gehurkt in één of ander klein tentje te schuilen bij slechter weer. Daarom gaat er een stoeltje mee à la helinox. Fietsen zelf gaat nog goed!

Maar nu twijfel ik dus tussen beiden voornoemde tentjes.
Beide hebben een ruime vestibule (in het geval van de wickiup tenten zou ik de halve binnentent nemen, aangezien ik alleen ben) waardoor schuilen bij slechter weer goed te doen is.

Zijn er ervaringsdeskundigen die mij meer kunnen vertellen over de windbestendigheid van deze tenten? Vooral dan van de Exped Outerspace wil ik wat meer gebruikersinformatie.
Ik heb al vernomen dat de wickiup een goede windbestendigheid heeft, maar is dat ook zo voor de Exped Outerspace?
Ik heb al een aantal topics doorgelezen van deze tent, maar daar wordt weinig gezegd over de windbestendigheid.
Je kan ook deze goede tent kopen. Kost stukker minder en net zo goed.

https://luxeoutdoor.de/de/sil-hexpeak-f6a.html

Mario
Mits goed verankerd zijn tipi tenten zeer windproof. Ik gebruik de Hexpeak F6 buitentent (€206) in combinatie met de 3F UL Gear binnentent (€85) die goedkoper, beter en lichter is dan de originele van Luxeoutdoor. Ik heb er een filmpje van op youtube:
Ik ben meerdere keren op reis geweest met de WU4 met halve binnentent. Ook 3 maande rond de Oostzee. Ik had een rugleuning-zitje waarbij ik verder op de grond zat. Dat werkte prima. Met mijn lengte zou een Helinox niet in het voorstuk van de tent gepast hebben. Bij een WU3 wordt dat nog lastiger.
Als ik de bergen in ga, neem ik inmiddels een lichtgewicht (1kg) en geen stoeltje meer mee.
Hier ook een WickiUp 4 met halve binnentent maar die gebruik ik alleen tijdens motor tochten, omdat ik 'm te zwaar vind voor fietstochten.
Absoluut goede tent, ruim en stormvast.
Wel een paar opmerkingen over tipi-achtige tenten:
-hooguit alleen in het midden bij de tentstok kun je rechtop staan.
-door het ontwerp zal bij regen òf de tent dicht moeten, òf een kwart van het grondoppervlak wordt nat

Met de Exped tent heb ik geen ervaring.

Groet,
Tom.
Wij hebben zowel de WickyUp (4) als de Outerspace (III). Qua pakmaat (scheelt nauwelijks) is het vooral een andere pakwijze door de zakvorm, maar bij goed inpakken weinig verschil. Gewicht van de Outerspace is iets hoger. Outerspace heeft meer ruimte om te zitten en door de vorm ook meer staruimte. De tweede ingang achter het slaapdeel is ook handig, past ook nog wat bagage in het achterportaal. De WickyUp zet wat gemakkelijker op, alleen bij moeilijke grond voor haringen niet, omdat de WichkyUp door de hoekharingen wordt opgespannen. De Outerspace staat vrijwel los (als het moet). Alleen voor en achterzijde uitspannen.
De WickyUp is inderdaad erg windvast, maar de Outerspace houdt het ook prima, daar nog wat minder echte storm mee meegemaakt.
Bedankt allen voor de reacties.
Die Hexpeak f6a had ik al eens zien passeren op YT, maar er eigenlijk weining aandacht aan besteed.
Polling schreef:
ma 20 jan, 2025 07:36
Wij hebben zowel de WickyUp (4) als de Outerspace (III). Qua pakmaat (scheelt nauwelijks) is het vooral een andere pakwijze door de zakvorm, maar bij goed inpakken weinig verschil. Gewicht van de Outerspace is iets hoger. Outerspace heeft meer ruimte om te zitten en door de vorm ook meer staruimte. De tweede ingang achter het slaapdeel is ook handig, past ook nog wat bagage in het achterportaal. De WickyUp zet wat gemakkelijker op, alleen bij moeilijke grond voor haringen niet, omdat de WichkyUp door de hoekharingen wordt opgespannen. De Outerspace staat vrijwel los (als het moet). Alleen voor en achterzijde uitspannen.
De WickyUp is inderdaad erg windvast, maar de Outerspace houdt het ook prima, daar nog wat minder echte storm mee meegemaakt.
Mijn voorkeur gaat lichtjes uit naar de Outer space II (minder gekruip :D ).
Durf te vragen (en dit is slechts luidop dromen): past een klassieke touringfiets in het voorportaal of gaat dat krap worden?
Voor zover ik de afmetingen bekijk is het voorportaal van de Outerspace II iets groter dan van de Outerspace III.
Ga beide tenten in het echt bekijken. Dan weet je beter hoe het voelt.
De Wickiup zijn absoluut beter bestand tegen wind. Ik heb de Wickiup 3 en 4. De 3 gebruik ik met halve binnentent (alleen geschikt als je niet te lang bent). Dan hou ik een heerlijke voorruimte over om in te zitten. De Wickiup 4 gebruiken we als we met tweeën op pad gaan. Ik heb ook de Exped Outer space III gehad. Heb stok problemen gehad maar die stokken zijn vervangen door de nieuwste uitvoering (die zijn goed). De tent is ruim maar de stokken spaghetti daar moet je wel mee om kunnen gaan. Omdat wij tijdens onze vakantie problemen kregen zijn we met de Wickup 4 verder gegaan. Dat bevalt zo goed dat ik de Outer space III verkocht heb.
Bij de Wickiup kun je ook een halve binnentent gebruiken.
Er zijn natuurlijk ook leuke alternatieve tipi tenten.
De tovenaar schreef:
zo 19 jan, 2025 16:44
Mits goed verankerd zijn tipi tenten zeer windproof. Ik gebruik de Hexpeak F6 buitentent (€206) in combinatie met de 3F UL Gear binnentent (€85) die goedkoper, beter en lichter is dan de originele van Luxeoutdoor.
Hoi Tovenaar,

In de veronderstelling dat ik een solo-inner neem (er is dan een halve tent over), is er dan voldoende ruimte om te zitten (met een helinox chair one stoeltje)?

Weet verder iemand of deze tent opgesteld staat tijdens het wereldfietser festival deze zaterdag? Ik zal er zijn :lol:
Ik heb het nog nooit uitgeprobeerd, maar neem aan dat dat kan. Of er ruim voldoende ruimte is in de voortent zal ik eens moeten uittesten met mijn 1p binnentent van de Hexpeak V4a. Met mijn 2p binnentent gaat dat niet lukken, daarvoor is de luifelruimte te klein.

Om je een idee te geven van de luifelruimte hier een filmpje van een Wickiup 3 icm de Hexpeak 1p binnentent (de Wickiup3 en de Hexpeak F6 zijn vrijwel identiek qua grootte)
https://youtu.be/fIuuVLUTbpM?feature=shared&t=867
De Wickiup 3 met halve binnentent heeft ruim voldoende ruimte om er met een helinox stoeltje in te zitten. Dat zou dan ook voor de Luxeoutdoor Hexapeak gelden denk ik.
Dank voor de feedback @Tovenaar en @Kiek
Dat past altijd. Je kan immers de binnen tent los halen aan een kant en voor het slapen gaan weer vast zetten.

Mario