Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Raad plaatje! - Pagina 1804 - Forum Wereldfietser

Raad plaatje!

36218 berichten
Ik kon in één oogopslag zien dat de molenkap van een Zuid-Hollands model is. Donkergroene voorkeuvelens, wit afgebiesd en heeft een gele windpuluw. Dacht ik een poldermolen, omdat hij zo dichtbij het water staat. Maar die reclamevlaggen links, het moet wel een korenmolen-grondzeiler zijn en dat komt in Zuid-Holland niet vaak voor. Voilà, Schipluiden. Met zijn bouwjaar 1950 geen oud exemplaar.

Hier is de volgende: op welke station ben ik uitgestapt?
20240718_waar.jpg
Geen idee, maar ik ben geïntrigeerd door de dame met de vrolijke big shopper.
Deventer, spoor 1
Heel goed Poppink, inderdaad het station van Deventer. Een mooie fietstocht vanuit Deventer via Apeldoorn en de Hoge Veluwe naar Arnhem.
De volgende is voor jou.
20240407_131706.jpg
Een lastige vermoed ik.
Overijssel.
En Drenthe is niet ver weg?
Ik vermoed dat het zeker in Twente is gezien de boerderij in de verte. Is dit wel te vinden in streetiew? dit gezien het een zandweg is.
Let op de rivier aan de rechterkant.
Net ontsprongen.
Dat beekje had ik uiteraard gezien, Als dat rivier is ontsprongen in Overijssel kan dat eigenlijk alleen de Regge zijn en de Reest. en daar kan ik plaatje niet vinden. de andere beginnen al in Duitsland. of zie ik toch nog iets over het hoofd :roll:
Je bent warm, van boven gezien vindt je het zo.
Raar, de Regge heeft geen eigen ontspringplaats, maar is een zijriviertje van de Schipbeek en de Reest begint in de buurt van Slagharen en dat ligt niet in Twente.
Op een paar meter na, want je ziet op de foto de brugleuning.
Jij bent Willy.

Schipbeek, 1402, de nadagen van de Middeleeuwen
De Buurserbeek-Schipbeek bestaat voor een groot deel uit vergraven en aan elkaar gekoppelde beeklopen. De Ahauser Aa-Buurserbeek liep tot ver in de middeleeuwen vanaf Buurse in noordelijk richting en stroomde via de huidige Rutbeek, Boekelerbeek, Oelerbeek, Azelerbeek en Bornerbeek naar de Kom van Almelo en vandaar via de Almelose Aa in de Regge. Na een doorgraving van de zandrug boven Buurse werd de beek richting Haaksbergen geleid. De oude beekloop ten noorden van Buurse is volledig verdwenen, maar op bodemkaarten nog goed terug te zien. Tot 1404 stroomde de Buurserbeek door Haaksbergen, daarna werd ze op initiatief van de stad Deventer ten behoeve van het transport over water verlegd naar het zuiden en aangesloten op de Hunneper Aa die richting Deventer stroomde. Er ontstond zo een verbinding vanuit het Duitse Westfalen via de IJsselstad met Holland en vice versa. Dit bekenstelsel wordt sindsdien de Schipbeek genoemd. Het ging onder meer om vlotten met hout uit het Münsterland en leem uit Stadtlohn, uit Holland kwam vooral boter en kaas.
[quote=
Op een paar meter na, want je ziet op de foto de brugleuning.
Jij bent Willy.
[/quote]

Nee, de Tovenaar heeft juiste antwoord gegeven en die mag verder gaan :wink:
Dank voor de voorzet WillyW :)
Volgende
col.jpg
Dit zou de Col de la Croix de Fer wel eens kunnen zijn.
Dat is correct, volgende is voor jou!
20241013_174654.jpg
Tjonge, weer gedraaid😵‍💫
Dit is de beroemde Stortorget (Grote markt; stor = groot, torg = markt of plein met het lidwoord -et achteraan) in Stockholm. Bij een beetje iedere Zweden-liefhebber komt dit heel bekend voor. Dit beeld komt zowat op iedere toeristische brochure van Stockholm voor.
https://www.google.nl/maps/@59.3250439, ... FQAw%3D%3D
De grijze blokken aan de gevel van het rode huis geven het aantal slachtoffers aan van het Stockholms bloedbad op 4-10 november 1520, dat was een massale executie van Zweedse edellieden waarmee de Deense koning Christiaan II van Denemarken een einde aan de Zweedse opstandigheid tegen de Unie van Kalmar wilde maken.