Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bladbouten Santos - Forum Wereldfietser

Bladbouten Santos

We hebben een Santos fiets en daarvan wil ik de bladbouten vervangen.

Hoe weet ik welke maat ik moet hebben?

Bijgaand twee foto's waarvan ik denk dat het een bepaalde maat is. Echter na wat googlen zie ik teveel andere bladboutjes tegenkomen en dan ook zonder maat.

Waar kan ik de juist vinden?

Bijlagen

Isa en Youri schreef:
zo 19 jan, 2025 13:25
Hoe weet ik welke maat ik moet hebben?
Afbeelding
Het gaat om deze lengte. De lengte die je nodig hebt hangt af van of je 1 of 2 bladen hebt, wel of geen bashring etc.

Waar kan ik de juist vinden?
Overal en nergens eigenlijk wel.

Die op je foto's ziet er overigens nog flitsend uit :wink:
De diameter is, volgens mij, universeel. Het is juist de 'lengte' die de juiste maat bepaald. Rijd je met 1 of 2 bladen voor. Die verschilt.
https://www.bike24.com/cycling/accessor ... 75%5D=6975
Edit: kleine aanpassing voor de duidelijkheid.
En dan heb je ook nog boutjes die je maar 1 keer kan gebruiken (vaak de goedkoopste of die met een kleurtje) en met een torx of inbus. Dus eerst even uitzoeken wel crankstel je hebt. Dat maakt vinden een stuk makkelijker, maar als ze er nog zo goed uitzien dan zou ik me de moeite besparen.
Bladboutjes zijn uiteraard niet afhankelijk van het fietsmerk, wel van het merk crankstel. In mijn ervaring met vele soorten crankstel, ben ik maar één soort bladboutjes (staal en alu) tegengekomen. Voor het vastzetten van een enkel kettingblad heb ik het "vrouwtje" enkele mms ingekort: wel lastig, maar goedkoper dan single speed bladboutjes kopen. Tegenwoordig zijn die eenvoudiger te vinden, vanwege het toenemend gebruik van one-by cranks, en dus niet bijzonder (duur).
Dank je wel allemaal
Ik rijd met een belt riem, dus ik neem aan dat ik met 1 tje rij.
Ja, deze ziet er goed uit, want die komt uit mijn reserve bak en is dus nog als nieuw :-)
Dus: je wist het antwoord eigenlijk al!?
Nop want ik wist niet hoe ik dat moest meten.
Nu wel dus en snap ik waarop ik binnen de diverse websites op kan selecteren.