Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Toegang tot Servië met stempel van Kosovo in het paspoort? - Forum Wereldfietser

Toegang tot Servië met stempel van Kosovo in het paspoort?

In 2017 zijn we van Frankfurt naar Athene gefietst en hebben aan de grens van Servië en Kosovo een Kosovaars stempel in ons paspoort gekregen. Ik hoorde geruchten dat de Kosovaarse stempel een probleem zou kunnen zijn om in 2025 Servië binnen te reizen. Dit voorjaar willen we vanuit Bulgarije de Servische grens oversteken.

Heeft iemand ervaring met een Kosovaars stempel in het paspoort bij binnenkomst in Servië?

Mvrgr Wim Huisman
1 1/2e jaar geleden was dat geen probleem. Ze stempelden wel iets van Geannuleerd ofzo over de Kosovaarse stempel. Soort politiek statement.
Het ligt er een beetje aan hoe de situatie is op dat moment, dik 10 jaar geleden kon je Kosovo wel in maar niet meer naar Servië uit. Dus hou de actuele situatie in de gaten en probeer anders zielig of dom te doen. Ga in geen geval in discussie met ze.
De grens tussen Kosovo en Servië is op dit moment geen probleem volgens mij, ook al zijn er wel zones in het grensgebied die je wellicht beter kunt vermijden als toerist. Een stempel van Kosovo an sich is volgens mij geen probleem.

Afhankelijk van waar je Kosovo verlaten hebt kan dit je wel gedoe opleveren. Als je vanuit Kosovo de grens bent overgestoken naar een ander land dan Servië dan ontbreekt je exit stempel voor Servië, wat je wellicht gedoe kan opleveren.

Andersom zou het je sowieso gedoe opleveren, als je vanuit een ander land Kosovo binnenkomt en vervolgens via Servië doorreist naar een ander land. Dan ben je vanuit Servisch oogpunt nooit officiëel het land binnengekomen, en kom je het land dus ook niet uit.

Als alternatief kan je nog overwegen om naast je paspoort een ID kaart aan te schaffen, daarmee heb je het probleem van stempels niet.
Ik heb even mijn oude paspoort gepakt en zie naast dat veel stempels slecht zijn gezet zowel entry als exit stempels van Kosovo en Servië. Ik ben Kosovo via Macedonië uitgegaan (en voor Macedonië heb ik geen stempel)

Een ID kaart lijkt inderdaad een oplossing, je krijgt dan alleen geen stempels
Ik had hier in 2017 geen probleem mee. Ik zou me er niet te druk om maken.