Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies gevraagd bikepacking build (Salsa Fargo) - Forum Wereldfietser

Advies gevraagd bikepacking build (Salsa Fargo)

Hallo allemaal,

Mijn eerste bericht op dit forum, ik heb al diverse topics doorgenomen om een antwoord te vinden op mijn vraag maar dat bood geen soelaas. Het plan is om binnen enkele weken te starten met het bouwen van mijn eerste fiets: een bikepacking bike. Enkele maanden geleden heb ik een testritje gemaakt op een Salsa Fargo en dat beviel goed. De veelzijdigheid van het frame spreekt mee, net zoals de zithouding.

Ik ben redelijk ver wat betreft onderdelen, maar kan hulp en advies gebruiken de drivetrain. Ik heb de volgende onderdelen voor de fiets in gedachten:
  • Frame: Salsa Fargo (2024)
  • Wielen: DT Swiss 380, Stan’s Flow MK4 29” en Vittorio Mezcal XC Trail 2.25”
  • Remmen en versnellingen: Gevenalle GX
  • Drivetrain: 2x11 Deore
Ik heb gelezen dat Shimano MBT onderdelen uitwisselbaar zijn. Ik zit te denken aan Deore en hoger, echter heb ik geen flauw idee welke onderdelen goede kwaliteit zijn en het waard zijn om aan te schaffen. Kan iemand mij helpen? Alvast bedankt :)

Misschien handig: spec Salsa Fargo
Welkom en leuk plan :)

Even gauw gekeken; dan ga je dus voor mechanische schijfremmen?

Deore is op zich helemaal niks mis mee, meer dan prima. Maar dat gaat hier dus alleen maar om derri’s en evt crankset.

Bijvoorbeeld grx (1x of 2x) is geen optie op je frame?
Grandonneur schreef:
di 14 jan, 2025 23:06
Welkom en leuk plan :)

Even gauw gekeken; dan ga je dus voor mechanische schijfremmen?

Deore is op zich helemaal niks mis mee, meer dan prima. Maar dat gaat hier dus alleen maar om derri’s en evt crankset.

Bijvoorbeeld grx (1x of 2x) is geen optie op je frame?
Bedankt voor je reactie, ik ga inderdaad voor mechanische schijfremmen. Ik las ergens op het grote internet dat je alle MBT componenten vanaf Deore en hoger kunt mixen. Ik zoek dus inderdaad advies voor een crankset 2x11, cassette, derailleur en ketting. Misschien is het waard om een component uit een hogere lijn te combineren met componenten uit een lijn daaronder.

Als ik het me goed herinner is GRX voor gravel toch? Die lijn kan ik niet aan met de inmiddels bestelde Gevenalle brake levers. Het schakelmateriaal dat erop zit werkt daar niet mee.
Heb je gereden op een fiets met die shifters? Ik namelijk niet letterlijk met die shifters maar wel met thumbies op verschillende manieren en plekken, en ik vind sti shifters veel fijner. Ik zou het meer in de richting van Shimano Sora zoeken zoals op een Surly disc trucker.
De rest van de keuzes heb ik geen uitgebreide ervaring mee.
Door te kiezen voor Gevenalle kies je er wel voor om het echt anders te doen dan de meeste fietsers.
Persoonlijk vind ik het wel mooi, ik zou er zeker zelf ook wel eens iets mee willen bouwen.

Voor wat betreft je vragen: een derailleur is 'dom'. De shifter bepaalt, met bijbehorende pull ratio, welke cassette er gebruikt moet worden. Met friction shifters ben je helemaal 'vrij' wat betreft combinaties tussen derailleurs en cassettes.

Voor wat ideeen zou je eens naar Russ / Path Less Pedaled kunnen kijken op youtube. Hij is een groot fan van frictie shifters, het mixen van componenten en schijfremmen met kabel.

Overigens vind ik grx niet echt geschikt voor toerfietsen. je kleinste verzet is 30 - 34. Nou kan je wel een grotere cassette monteren maar dat wordt niet ondersteund door Shimano. Door mtb derailleurs en cassettes te nemen, ben je ook een stuk goedkoper uit en heb je uiteindelijk een geschikter (lichter) verzet.

Overigens kan het met Gevenalle en echt goede mechanische schijfremmen ook best in de papieren lopen. De hierboven genoemde Russ is fan van Paul klampers, maar die zijn hier niet te betalen.
Ik heb wel goede ervaringen met Aliexpress kabel schijfremmen met hydraulisch reservoir (ben de naam even kwijt).

Salsa bouwt de Fargo zelf op met Sram Apex: een 42 cassette en een (niet Apex) 32 crank. Logisch ook wel, want de Apex crank is, dacht ik, minimaal 40 tands.
Met Sram schijfremmen (Rival) heb ik wat minder fijne ervaringen. De switch naar GRX was dus de moeite waard, en ook een fijne groep. Maar niet als je veel bagage een steile heuvel op moet slepen. Met niet te veel bagage kom ik het meeste wel op, maar offroad is het dan soms wel even lopen.
Zelf heb ik ook een fargo, ben er heel tevreden van. Het is een heel breed inzetbare fiets. Met mechanische schijfremmen. Die werken prima. Ik rijd met 3x10sp (40-30-22 en 11-36). Weliswaar met bar-end shifters aan de uiteinden van het stuur.

Hierboven werd de youtuber Russ van Path less pedaled reeds aangeraden. Hij heeft een interessante video over zijn opbouw van een soma. Hij gebruikt 10sp tiagra brifters, 11-42 cassette (11sp), grx derailleur rx810 die dat net kan schakelen, een microshift sword voorderailleur met een 42-26 crankset van spa cycles.
Hij kan met zijn frankensteinfiets dus zowel heel lichte als meer dan zwaar genoeg verzetten schakelen. Crankset is iets minder geschikt voor mtb, maar mss zijn er nog alternatieven.

Succes!!
Bedankt voor de laatste reacties, ik waardeer het meedenken.

Ik heb nog nooit met Gevenalle-schakelmateriaal gewerkt maar het lijkt me wel wat. Ik kwam bij Gevenalle terecht na het kijken van de video's van Russ en vind het aantrekkelijk omdat je zonder index kunt schakelen en het redelijk onderhoudsarm is. Ik heb zelf niet zoveel met STI-shifters, dus dit lijkt een mooie oplossing.

Ik kwam na wat struinen terecht op de volgende pagina van Gevenalle: compatability. Als ik daar een derailleur zoek dan kom ik o.a. uit op een Shimano XT RD-M8000 11-speed.

Begrijp ik dan goed dat deze derailleur ook bepaalt hoe groot mijn 2x11 verzet voor kan zijn? En de cassette achter? En de ketting wordt dan ook bepaald door deze keuze?

Misschien een hoop vragen, maar ik laat me graag adviseren ;)
Je kunt bij het derailleur de specs vinden en dan verder puzzelen. Waarbij meneer Shimano over het algemeen vrij conservatief is, dus wie weet is er meer ruimte.

GS of SGS maakt nog verschil, hier bijvoorbeeld een fact sheet https://www.bike24.com/p2124095.html

Kwa ketting; daarvan moet je uiteindelijk een lengte bepalen. Maar of dat Shimano of wat anders is maakt minder uit. Veel mensen (waaronder ik) hebben betere ervaring met KMC.
https://bike.shimano.com/nl-NL/products ... 0-SGS.html

De lange kooi zou dan voor het grootste bereik zorgen. Achter mag dan van 11 tot 42 en voor maximaal 18 tanden verschil.

De bt cassette (11-42):
https://bike.shimano.com/nl-NL/products ... M8000.html

Deore xt heeft een 24-34 en 26-36 crankstel, de website van Salsa zegt 2x crankset: 42/28t, dus beide zouden passen
https://bike.shimano.com/nl-NL/products ... 00-B2.html

Dan heb je 24 tandjes voor en 42 achter, dat is wel fijn.

Vervolgens zou je ook moeten kijken of de voorderailleur en trapas bij het frame passen met q factor enzo.
Grandonneur schreef:
wo 15 jan, 2025 18:06
Je kunt bij het derailleur de specs vinden en dan verder puzzelen. Waarbij meneer Shimano over het algemeen vrij conservatief is, dus wie weet is er meer ruimte.

GS of SGS maakt nog verschil, hier bijvoorbeeld een fact sheet https://www.bike24.com/p2124095.html

Kwa ketting; daarvan moet je uiteindelijk een lengte bepalen. Maar of dat Shimano of wat anders is maakt minder uit. Veel mensen (waaronder ik) hebben betere ervaring met KMC.
Aha, KMC is een fabrikant van kettingen zag ik net. Ik ga dat eens uitzoeken, bedankt voor de tip.
RianGeenen schreef:
wo 15 jan, 2025 18:39
https://bike.shimano.com/nl-NL/products ... 0-SGS.html

De lange kooi zou dan voor het grootste bereik zorgen. Achter mag dan van 11 tot 42 en voor maximaal 18 tanden verschil.

De bt cassette (11-42):
https://bike.shimano.com/nl-NL/products ... M8000.html

Deore xt heeft een 24-34 en 26-36 crankstel, de website van Salsa zegt 2x crankset: 42/28t, dus beide zouden passen
https://bike.shimano.com/nl-NL/products ... 00-B2.html

Dan heb je 24 tandjes voor en 42 achter, dat is wel fijn.

Vervolgens zou je ook moeten kijken of de voorderailleur en trapas bij het frame passen met q factor enzo.
Heel erg bedankt voor de suggesties, ik ga even puzzelen.
Voor mechanische schijfremmen moet je eens naar de Avid BB7 kijken.
Ik heb zelf geen fiets met schijfremmen maar ik lees er goede reviews over.
Ik heb ze even opgezocht: Juin Tech F1 (of M1) schijfremmen. Door het hydraulische reservoir bewegen beide remblokken richting de remschijf. Dat is niet bij alle mechanische remklauwen het geval.
TRP Spyre / Spyke zijn ook goede mechanische remmen waarbij beide blokken bewegen.

Door velen aangeraden is TRP HY/RD: kabelgestuurde remmen met een hydraulisch reservoir op de rem. Bieden veel remkracht en toch makkelijk onderhoud.
-----------------------
Hier nog een leuke Fargo ter inspiratie: https://racefietsblog.nl/custom-salsa-f ... ld-gespot/

Die is wel over the top gegaan met Paul Component remmen. Mocht je met veel gewicht serieuze bergen afdalen zou ik toch hydraulische remmen overwegen en/of grotere remschijven. Mijn BB7/TRP combi had het erg zwaar in de Pyreneen
afgelopen zomer. Fading etc. Volgende keer hydraulisch.

Excuus, ik blijf Edit & Citeer verwisselen
Dropbar, mechanische remmen, double voor en grote cassette achter. Ik heb zelf ook een soortgelijke fiets opgebouwd. Destijds was de Fargo ook op de shortlist, maar werd nr 2 ....

Ik ben voor mechanisch gegaan omdat ik ten eerste de prijzen van de dropbar-shifter/remmen enorm hoog vind, maar ook omdat ik de simpelheid van bekabelde onderdelen mooi vind.

Juintech R1 remmen
Microshift Sword brifters
Microshift Sword derailleur voor
Shimano M5120 / Deore SGS derailleur achter
2 x 10
11-42 cassette
28-44 chainrings
Raceface Aeffect crankset met 64/104 double boost spider.

Die remmen zijn ook een dingetje. Ik heb ook nog een setje BB7's liggen maar deze Juintech waren, voor het geld en het feit dat ze in een kleurtje leverbaar waren, het proberen waard omdat het intern hydraulische remmen zijn. Kabel gestuurde hydraulische remmen dus. Na een half jaar zeer intens gebruik, zowel on- als offroad en ook beladen/bepakt, kan ik ze aanraden. De eerder genoemde TRP Hy/RD 's zijn gelijksoortig.

Die MS shifters zijn een stuk goedkoper dan die van Gevenalle en ook een (nagenoeg gelijk aan) shimano dynasys cable-pull. Je kunt dus met die dropbar-shifters van Microshift ook, net als die Gevenalle GX, elke shimano mtb derailleur aansturen, want een enorm tand-bereik oplevert, zonder dat je wel allerlei conversie dingen moet gaan werken.

Iets dat je ook moet bedenken is of je Fargo Boost-spacing heeft of niet en daarop de chainline wat zou moeten aanpassen. Bij mij zit dat in de spider en in de ringen tussen frame en bb.


Ik heb zoals je ziet aardig wat praktijk ervaring met een dergelijke fiets.
Super om jullie enthousiasme en tips voor mijn fiets te lezen. Ik kom er later op terug omdat ik weekenddienst heb. Wordt vervolgd!
willem12 schreef:
vr 17 jan, 2025 10:25

Mocht je met veel gewicht serieuze bergen afdalen zou ik toch hydraulische remmen overwegen en/of grotere remschijven. Mijn BB7/TRP combi had het erg zwaar in de Pyreneen afgelopen zomer. Fading etc. Volgende keer hydraulisch.
Ik heb eens wat opgezocht over fading en volgens mij zit het zo:
Fading ontstaat doordat de schijf en de blokken te heet worden door overbelasting. Dit kan net zo goed bij mechanische als bij hydraulische schijfremmen ontstaan. Oorzaken zijn bijvoorbeeld verkeerde remblokken en/of een te kleine remschijf.
Stukje over schijfremmen: https://www.12gobiking.nl/blog/alles-over-schijfremmen
Laten we het topic niet kapen en er een theoretische cursus remmen van maken. Maar toch even snel:
Met hydraulische remmen kun je korter en heftiger remmen, het zogenaamde pompend remmen. Remblokken kunnen tussendoor steeds even afkoelen. Met minder remkracht moet je langer remmen, worden blokjes en schijf warm en kom je in een negatieve spiraal van steeds langer remmen terecht.

Tot zover de natuurkunde. Practisch bewijs: downhillbikers :)
De geur van smeltende remblokken. Menig maal geroken na een minuten lang durende steile afdaling. :lol:

En dan heb ik het over een mtb-afdaling waar je, naast je blokken en schijven, ook brandende kuiten en onderarmen van krijgt.

Enige wat dan echt goed helpt, in mijn optiek, zijn metalen blokken en grotere schijven om de warmte af te voeren.