Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Natuurfotografie - Pagina 30 - Forum Wereldfietser

Natuurfotografie

591 berichten
Met Google lens zie je een hoop look a likes.
20241213_091559.jpg
Iedere ochtend voer ik de tuinvogeltjes. Daarbij strooi ik het voer in een Oostenrijkse klokkentorentje (zoals je daar wel eens ziet op boerderijen) tegenover het raam van onze woonkamer. Steeds iedere keer word ik opgewacht door een roodborstje, die daar altijd aanwezig is. Hij of zij kent me blijkbaar goed, want ik kon het vogeltje tot op 20 cm benaderen. En vandaag een foto van genomen!
Sinds afgelopen zondag 5 januari zie ik dat schattige roodborstje niet meer, ik vrees dat hem iets is overkomen. Nog nooit was ik zo dichtbij dat vogeltje geweest. Mijn hand met voer op maar 10 cm afstand....
Het kan zijn dat het roodborstje is weggetrokken in zuidelijke richting. Soms doen ze dat, soms niet.

Het kan ook zijn dat er iets rood in de buurt ligt, in zijn/haar territorium. Daar hebben ze een hekel aan. Zullen ze willen verjagen. Jonge roodborstjes zijn om die reden ook bruin, anders worden ze door pap en mam aangevallen.
Maar er komen hier ook roofvogels voor, een maand geleden zag ik een sperwer op een boomtak zitten voor het raam van onze woonkamer. En dan de katten van de buren.... Wij hebben zelf twee lieve katten (broer en zus van elkaar), maar ze gaan nooit buiten. Daarvoor is er een soort buitenverblijf met gaas voor ze naast ons huis.
DSCF1597.jpg
Het roodborstje is nu weer terug! Zat op een takje, slechts 10 cm van me vandaan.
Vandaag wezen wandelen bij een water opslag van Vitens.
2 keer kwamen 4 zwanen laag overvliegen.
Helaas de camera niet snel genoeg paraat.
Even later kwam er een 'grote zilverreiger' voorbijvliegen in de richting van de ondergaande zon.
DSC00900.JPG
Link: https://www.vogelbescherming.nl/ontdek- ... /koereiger
De van oorsprong uit Afrika afkomstige koereiger is één van de zeldzamere reigersoorten in ons land. De aantallen lijken de laatste jaren toe te nemen en in 1998 is voor het eerst met zekerheid gebroed in de Wieden (Overijssel), zonder succes overigens. In 2006 was er een evenmin succesvol broedgeval in de Braakman (Zeeland). Koereigers zijn minder dan andere reigers gebonden aan water, en aan te treffen in weilanden met koeien, paarden of schapen. Ook liften ze graag op de rug van een schaap of koe mee.

Bijlagen

1090031.jpg
Ik keek wat oude opnames door en bedacht me dat je niet eens een bijzondere camera nodig hebt om natuur te fotograferen.
De tijd nemen en ergens gaan zitten, dan komt het vanzelf naar je toe.
Deze foto is geschoten met mijn Panasonic TZ80 uit 2016
Op de laatste dag van januari waren de maan en Saturnus Venus mooi 'dichtbij elkaar' te zien.
Wat me verbaasde is dat de onbelichte kant van de maan
DSC00917.JPG
zo licht was.
Vandaag ook de eerste meeuw kievit gezien in Twente.
DSC00935.JPG
DSC00935.JPG (9.68 KiB) 149 keer bekeken
Ze werd van een mogelijke broedplaats verjaagd door een stelletje meeuwen.
DSC00927.JPG
Je ziet haar links in beeld.
Met het risico betweterig te zijn...
Poppink schreef:
ma 03 feb, 2025 15:00
Op de laatste dag van januari waren de maan en Saturnus mooi 'dichtbij elkaar' te zien.
Aan de tijd, positie en vooral de helderheid zou ik durven beweren dat het Venus is. Het was prachtig. Ik heb er toen ook foto's van genomen. Op 6 Feb staat de maan bij Jupiter.
Poppink schreef:
ma 03 feb, 2025 15:00
Vandaag ook de eerste meeuw gezien in Twente.
Ik denk dat je 'kievit' bedoelde.