Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vittorio - herstart 2023 - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Vittorio - herstart 2023

Het is een beetje stil geweest rondom Vittorio. Op Instagram proberen we met enige regelmaat wat bezigheden en voortgang te tonen. Maar dat is dus niet dat we niks gedaan hebben. Michiel is zeer druk bezig geweest (Erik noemt hem niet, maar het is nu vooral Michiel die de Vittorio's aan het neerzetten en grotendeels aan het bouwen is!!). We kunnen door aanpassingen aan machines nu vrij flexibel de standaard frames bouwen. Dus ook de diverse maten. En ook vrij makkelijk spelen met aangepaste maatvoering - maatwerk dus. Echter, dat laatste proberen we beperkt te houden, omdat we van mening zijn dat dit vrijwel nooit nodig is. Maar is het wel nodig, dan kunnen we het dus.

We hebben afgelopen jaar al een aantal verkocht en de eerste productiemodellen zijn daadwerkelijk vanaf eind november uitgeleverd. Helemaal soepel loopt het nog allemaal niet, we hebben hier en daar wat 'ruzie' met wat onderdelen als spatborden en dragers, maar daar werken we hard aan.

Van de Globetrotter hebben we nu een XL gebouwd en we zijn druk bezig met twee stuks maat S, vier maten dus. In maat L hebben we nu een demo staan:
Afbeelding

De Randonneur lijkt vooral in trek als gravelbike, nog niet voor bikepacking. Maar natuurlijk hebben we hem óók daarvoor bedoeld.

En we hebben een derde model toegevoegd: de ATB. Natuurlijk is de naam een dikke knipoog naar de beginjaren van het mountainbiken, toe die fietsen nog ATB's genoemd werden. Maar de Vittorio ATB is ook een extreem goede, hardtail mountainbike. Kan zowel met een derailleur als Rohloff naaf uitgerust worden. En alle nokjes voor een achterdrager zitten er op. De eerste die we gebouwd hebben is meteen verkocht, maar we zijn druk bezig met 2 nieuwe.
Afbeelding


Op de Fiets & Wandelbeurs presenteren we onszelf wat groter dan afgelopen jaar. En we zien de beurs van 2024 ook als de echte start van het merk. We zijn nu up-and-running en kunnen vanaf nu ook iedere fiets binnen een redelijke levertijd klaar hebben staan. Afhankelijk van de wensen mikken we op 6-8 weken. Het doel is die levertijd richting eind van het jaar terug te brengen naar 3-6 weken.
Ook de winkel in Wijchen is de komende maanden nog onderhevig aan wat wijzigingen, maar dat gaat ook allemaal de goede kant op.

Overigens heeft Michiel tussendoor ook nog een 20 jaar oude Vittorio in maat 75 cm gerepareerd. De extreem stevig gebruikte fiets had een doorgeroeste onderbuis. Inclusief de nieuwe laklaag kan deze fiets er weer 20 jaar tegenaan.
Afbeelding
Afbeelding

Wat ik al zei: naar buiten toe lijkt er niet heel veel te gebeuren, maar 'even' een nieuw merk neerzetten en dan meteen ook maar 3 modellen in diverse maten én alles in eigen huis doen is iets wat maar erg weinig kleine partijtjes doen. Het is hard werken, maar we vermaken ons daarbij goed!

Goed, dit hele verhaal is een verkapte uitnodiging om even langs te komen op de stand op de F&W beurs en even kennis te komen maken. Tot dan!
Ik kwam op de website dit zinnetje tegen:

"Overigens biedt ook titanium deze eigenschappen. En laten we dat nu ook in huis kunnen verwerken…"

Hoe moet ik dat zien? In samenwerking met 11Ants?
Fedor schreef:
za 03 feb, 2024 19:13
In samenwerking met 11Ants?
Inderdaad liggen de rijkwaliteiten van titanium en een hoogwaardig stalen frame aardig bij elkaar in de buurt. En goed staal is fantastisch in veel opzichten, maar titanium heeft iets speciaals... .

Eigenlijk zouden we een titanium 11ANTS trekkingbike met Rohloff naaf gaan bouwen. Michiel opperde dit eerst in staal te doen, is iets eenvoudiger als proto. Michiel heeft die fiets toen uitgewerkt.
Parrallel bedachten we dat een stalen fiets niet onder 11ANTS zou moeten vallen, dus moesten we daar een apart merk van maken. En laat op dat moment de mogelijkheid langs komen de Vittorio naam te gaan gebruiken! (Met historisch besef gekozen, dat zeker!!).


Zelfde lasruimte, zelfde lasser, zelfde eigenaren, eerder een vorm van valsspelen dus 8)


En ja, een titanium Globetrotter gaat er zeker komen. Als het mee zit eind van het jaar nog... . Maar eerst nog iets spectaculairs op de Fiets & Wandelbeurs!!
Lars TB schreef:
za 03 feb, 2024 18:42
Afbeelding
Als het me ooit nog eens lukt een fiets zó te verslijten, dan is mijn leven wel geslaagd. :D
Ik vraag me bij die roest wel af van hoe dan en hoe waren de andere buizen er aan toe? Dan kun je wel zeggen goed gebruikt, maar waarom doe je dan niks of (te) weinig aan onderhoud dat het zo ver moet komen,
Die roest heeft niks met gebruik te maken. Kan vanalles zijn, maar er was gedurende lange tijd water met op zijn minst wat zouten op een plek waar het niet weg kon lopen.
Of het is op een heel vervelende manier onder de lak gaat zitten en de eigenaar heeft het laten voortduren.
non-fixie schreef:
zo 04 feb, 2024 20:04
Als het me ooit nog eens lukt een fiets zó te verslijten, dan is mijn leven wel geslaagd. :D
Och als je vaak op het strand rijdt en de lak is niet goed of er kan water in het frame komen dan kan het heel snel zo'n situatie worden.
Het probleem in zo'n geval is niet dat er water in het frame kan komen, het probleem is dat het er niet uit kan.

Als ik een ruwe gok mag doen: onder de onderbuis zitten waarschijnlijk twee boutgaatjes voor een bidonhouder. Als daar géén stop of boutje in zit sproeit het water daar vanaf de voorband rechtstreeks in, in de winter met pekel en al.
Leon schreef:
ma 05 feb, 2024 11:20
Het probleem in zo'n geval is niet dat er water in het frame kan komen, het probleem is dat het er niet uit kan.
Daar heb je gelijk aan. Daarom ook de roest op deze plek. Je mist ergens een uitloopgaatje.

Ik weet dat er framebouwers zijn die - tegen meerprijs - ook de binnenkant van het frame met iets behandelen tegen roest. Dat kan ook wel schelen.
Lars TB schreef:
za 03 feb, 2024 18:42
Overigens heeft Michiel tussendoor ook nog een 20 jaar oude Vittorio in maat 75 cm gerepareerd. De extreem stevig gebruikte fiets had een doorgeroeste onderbuis. Inclusief de nieuwe laklaag kan deze fiets er weer 20 jaar tegenaan.
Als ik de foto zo zie ga ik toch aan staal twijfelen ;). Het is niet het eerste frame dat breekt vanwege roest.

Maar daar postte ik niet voor. Tegenwoordig staan op de website de volgende teksten: "Handgebouwde maatframes", "altijd maatwerk" en "Hierdoor kunnen we elke Vittorio écht op maat en wens van de klant bouwen, en niet slechts een standaard frame voorzien van andere onderdelen."

Duidelijk een - mooie- wijziging in het beleid dus. Ook bij de prijzen wordt vermeld dat het "altijd maatwerk" is :D
Ik (de door Lars genoemde Michiel) zal me ook maar eens hier gaan roeren. 8) Wellicht dat er vaker updates gaan komen. :oops:

Maar je hebt helemaal gelijk, staal is niet onfeilbaar, en al helemaal niet als er geen gat in het bracket wordt gemaakt. Dan is er kans dat na 20 jaar staand water in de onderbuis roest veroorzaakt. Gelukkig is dat momenteel zo ongeveer het eerste dat ik doe als ik een frame start. ;-)

Verder is het hier een beetje stil geweest, maar dat is vooral omdat het in Wijchen verre van stil is. Afgelopen jaar genoeg mooie fietsen mogen bouwen en er wachten momenteel nog een flink aantal. Daarnaast staan we uiteraard wederom op de Fiets en Wandelbeurs en daar nemen we meer fietsen mee dan vorig jaar, inclusief een aantal primeurs.

Ik heb het afgelopen jaar ook gebruikt om de bouw verder te stroomlijnen en we hebben nu alle fietsen in een parametisch aanpasbaar 3D model staan. We hadden eerder ook al de gedachte dat maatwerk een groot verschil met onze "concurrenten" zou zijn, maar door alles parametrisch op te zetten is het ook aanmerkelijk eenvoudiger geworden om maatwerk als standaard aan te bieden. Hebben we het wel over het aanpassen van de maatvoering van de modellen, voor extra custom werk (aanpassen geometrie, andere buizen, speciale wensen etc) rekenen we vaak nog wel een (beperkte) meerprijs, want daar gaan ook veel meer uren inzitten.
Frames worden wel standaard voorzien van een roestwerende interne coating! (Middels tectyl, verzinken etc is niet te doen op onze schaalgrootte)

En wat is dit topic waard zonder plaatjes?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Lars TB schreef:
za 03 feb, 2024 18:42
... En ook vrij makkelijk spelen met aangepaste maatvoering - maatwerk dus. Echter, dat laatste proberen we beperkt te houden, omdat we van mening zijn dat dit vrijwel nooit nodig is...
Toch van mening veranderd?
Er is ook een website. https://vittorio.cc/
IMG_4764.jpeg
p12 schreef:
di 14 jan, 2025 19:21
Afbeelding

Heel fraai 8)! Goed om te zien dat er nog modern in ‘t ‘zilver’ gebouwd wordt.

Fraaie letter op de onderbuis ook.

Maatwerk in de framebouw, ook de afmontage naar wens van de klant?
Dank voor de update en de foto's, Michiel. Leuk om te lezen!

Mijn ervaringen met 'maatconfectie' in andere branches is dat het een goede manier is om voor een aanvaardbare prijs iets goed passends te kunnen leveren aan verreweg de meeste mensen.

Het oude Vittorio deed het trouwens ook met de 'Populair'-modellen. Die had je in standaardmaten, maar ze konden naar wens ook in afwijkende maten worden geleverd. Moest je alleen even wat langer op wachten.

Heb er trouwens toevallig gisteren nog zo een aan mijn collectie toegevoegd: :D

Afbeelding
Grandonneur schreef:
wo 15 jan, 2025 10:17

Heel fraai 8)! Goed om te zien dat er nog modern in ‘t ‘zilver’ gebouwd wordt.

Fraaie letter op de onderbuis ook.

Maatwerk in de framebouw, ook de afmontage naar wens van de klant?
De letter hebben we overgenomen van de klassieke headbadges, vond ik ook erg fraai. (En stukken fraaier dan het jaren '80 font wat op de laatste NH Vittorio's zat)

Uiteraard is maatwerk in afmontage ook inbegrepen. We hebben zo onze voorkeuren, maar we kopen niks groot in dus zijn uitermate flexibel in afmontage.
Storm schreef:
wo 15 jan, 2025 09:51
Lars TB schreef:
za 03 feb, 2024 18:42
... En ook vrij makkelijk spelen met aangepaste maatvoering - maatwerk dus. Echter, dat laatste proberen we beperkt te houden, omdat we van mening zijn dat dit vrijwel nooit nodig is...
Toch van mening veranderd?
Niet perse. We krijgen nog steeds 90% van de mensen prima passend op onze standaardmaten, maar door het frame aan te passen ipv de onderdelen voorkomen we hoge of lange stuurpennen, zadelpennen etc. Heeft 2 voordelen: de fiets oogt simpelweg beter, en de rijkwaliteiten blijven beter bewaard/passen beter bij de vraag van de klant. Zo zijn korte hoge kleine Globetrotters populair als Mixte, Randonneurs met een lage stack en langere reach en zowel horizontale bovenbuizen als behoorlijk sloping bovenbuizen. Nodig? Nee. Beter? Zeker!