Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets mag mee op OUIGO Classique (Brussel - Parijs) - Forum Wereldfietser

Fiets mag mee op OUIGO Classique (Brussel - Parijs)

OUIGO (uitgesproken als het Engelse We Go) is het lowcostmerk van de Franse SNCF.
Op Ouigo-hogesnelheidstreinen mogen tot nader order geen volledige fietsen mee (daar komt de volgende jaren verandering in).

Op de klassieke broertjes (Ouigo Train Classique) van Parijs naar Lyon, Nantes, Rennes kunnen fietsen wel al op een normale manier mee.

Vanaf 19 december kan dit ook op de nieuwe treinverbinding Brussel - Parijs.
Het gaat over drie treinparen per dag, waarvan er maar één goed bruikbaar is voor treinreizigers uit Nederland:
keesswart schreef:
wo 27 nov, 2024 16:36
De Ouigo Classique Brussel-Parijs v.v. is inmiddels te vinden in de reisplanner van SNCF, met een fietspicto erbij.
Tickets zijn zo te zien nog niet boekbaar.

Afbeelding

Afbeelding
De informatie die ik kreeg, klinkt goed:
Fietsen kunnen mee (4 per rijtuig 2e klas), met reservering. Om te beginnen 4 fietsen voor de hele trein, gaandeweg meer (ombouw rijtuigen nog bezig).

(Alhoewel de I11-rijtuigen van de NMBS op deze verbinding hetzelfde type zijn als die op de EuroCity Brussel - Rotterdam, zullen de rijtuigen voor Parijs niet gebruikt worden naar Nederland of omgekeerd.)
Helaas nog een paar maand wachten;
Niet-gedemonteerde fietsen zijn in de eerste maanden niet toegestaan in de OUIGO-treinen tussen Brussel en Parijs. Hier komt later nog verandering in.
https://www.b-europe.com/NL/Treinen/OUI ... sel-Parijs
Hoi,
Net nieuw op het forum. Ik dacht dat er maar 2 (niet gedemonteerde)fietsen per trein mee mochten met de Ouigo classique.
Waar heb je de info vandaan dat er 4 mee mogen? :idea:
Zou al beter zijn, wij zijn nl met z'n 5en...

Grtjs
Cindyvn schreef:
do 26 dec, 2024 12:35
Hoi,
Net nieuw op het forum. Ik dacht dat er maar 2 (niet gedemonteerde)fietsen per trein mee mochten met de Ouigo classique.
Waar heb je de info vandaan dat er 4 mee mogen?
Dat was interne info van treinpersoneel, dat bij navragen toch niet zo'n zekere bron is: die 4 fietsplaatsen betreft wellicht enkel de I11-rijtuigen die gebruikt worden op de EuroCity Brussel - Rotterdam.

Het zou voor deze trein dus toch kunnen gaan over de bestaande 2 fietshaken in het hok met een hoge deur, enkel toegankelijk wanneer je de conducteur (treinbegeleider) dit laat openen.
Alvast bedankt voor jouw reactie.
Waarom heb ik de indruk dat telkens je iemand anders spreekt bij de spoorwegen (binnen-enbuitenland) je telkens ook andere info krijgt??? Wij zijn met 5, 2 volw en 3 kinderen van 11,13 en 15 jaar. Je kan je kinderen toch niet alleen sturen met de fiets op de trein... Wij willen deze zomer treinen en fietsen naar de Ardeche. Elke keer begin ik positief en hoopvol aan mijn route maar ik krijg steeds teleurstellende feedback. Ik was dus aangenaam verrast door jouw berichtje... Noppes dus ;-)
Cindyvn schreef:
vr 27 dec, 2024 15:32
Waarom heb ik de indruk dat telkens je iemand anders spreekt bij de spoorwegen (binnen-enbuitenland) je telkens ook andere info krijgt???
Ze hebben het fietsvervoer nog niet opengesteld, en hen kennende kondigen ze vooraf helemaal niets aan.
Misschien maar goed ook, want Thalys (ondertussen Eurostar) kondigt al sinds 2020 fietsvervoer aan...
Volgens onderstaande nieuws zouden er vanaf 2025 eveneens twee fietsen meekunnen op de Eurostar naar Parijs. Wat nog niet handig is voor jullie maar wel sneller en wellicht vele malen per dag mogelijk:
Twee volledige fietsen mee op Eurostar Parijs in 2025?
viewtopic.php?p=470134&sid=57844f32d882 ... bd#p470134
Het zal voor beide treinen belangrijk zijn lang vooraf (drie maand ?) de plaatsen te reserveren...
Wij zijn met 5, 2 volw en 3 kinderen van 11,13 en 15 jaar. Je kan je kinderen toch niet alleen sturen met de fiets op de trein...
Herkenbaar. Ik vrees dat wij ons preventief ook in twee groepen (telkens met 1 ouder) gaan moeten splitsen op de Franse regionale treinen (niet deze Ouigo).

Wat beter haalbaar is:
  • Dichter bij huis blijven (Nederland/België en niet ver over de grens van de buurlanden)
  • ofwel met de fiets op de ICE NL/BE naar Frankfurt of NL-Berlijn en verder Duitsland of Oostenrijk in (daar is er gelukkig fietsreservatie en zo'n acht plaatsen ! ), en voor de zekerheid nu al reserveren, en bij overstappen telkens een uur overstaptijd rekenen om de Duitse vertragingen tegen te gaan.
  • Als je voor een van de kinderen een goede vouwfiets met versnellingen kunt bemachtigen, spaart dat al één fietsplaats uit.
Hallo Fietsers.

De Quigo classique tijden zijn niet echt gunstig. Eigenlijk is alleen de "middelste" van de drie treinparen interessant voor connecties naar Nederland. Echter de vroege trein uit Parijs terug naar Brussel (vertrek 8.18 Paris Nord) sluit wel aan op enkele nachttreinen, als je ruim een half uur aanhoud voor een prettig fietstochtje door Parijs :

bijvoorbeeld:

D3740 vertrek Toulouse 19.44,aankomst Paris Austerlitz 7.03
D5772 vertrek Nice 19.00, aankomst Paris Austerlitz 6.56
D3970 vertrek Latour de Carol 18.48 aankomst Paris Austerlitz 7.03

Andersom zijn de nachttreinen vanuit Parijs prima haalbaar .

nu maar hopen op die extra fietsplekken..


Afgelopen zomer heb ik overigens voor de terugreis vanuit Dijon gebruik gemaakt van de TER van Dijon naar Parijs Bercy en vervolgens van Parijs Noord naar Maubeuge en dan via Quevy verder naar Brussel. (trein naar Charleroi viel uit)
Met fietstochtjes door Parijs (8 km) en van Maubeuge naar Quevy (10 km) . Wij hebben de fietsonderbrekingen op zo'n lange reisdag als prettig ervaren....:-).

grt Hans