Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Breedte van het stuur van een racefiets - Forum Wereldfietser

Breedte van het stuur van een racefiets

Hallo! Ik heb net ontdekt dat het stuur dat ik al jaren heb waarschijnlijk te breed is, wat misschien een deel van de nekpijn verklaart die ik heb tijdens lange ritten. Het is 42 cm breed, mijn correct gemeten schouderbreedte is 38 cm bij een lengte van 183 cm (ik heb smalle schouders maar lange armen), dus ik denk erover om de maat te verlagen naar 40 cm of zelfs 38 cm. Heeft iemand hier soortgelijke ervaringen?
Gerard R schreef:
do 09 jan, 2025 09:16
Hallo! Ik heb net ontdekt dat het stuur dat ik al jaren heb waarschijnlijk te breed is, wat misschien een deel van de nekpijn verklaart die ik heb tijdens lange ritten. Het is 42 cm breed, mijn correct gemeten schouderbreedte is 38 cm bij een lengte van 183 cm (ik heb smalle schouders maar lange armen), dus ik denk erover om de maat te verlagen naar 40 cm of zelfs 38 cm. Heeft iemand hier soortgelijke ervaringen?
Geen eigen ervaring maar de bikefitters zijn er unaniem over: vrijwel alle racesturen (zeker de standaard gemonteerde) zijn te breed. Geen idee of twee centimeter al het verschil gaat uitmaken maar 4 centimeter zal dat wel zeker doen.

Een smaller stuur maakt je hoe dan ook aerodynamischer ;) Zelf rijd ik met een 40cm en heb ondanks die "smalle" waarde geen problemen met de handelbaarheid van de fiets.
Dit is een onderwerp waar ik wel van Jan Heine iets wil aannemen. Hij is de auteur van 'The All-Road Bike Revolution - Make you bike fast, comfortable and reliable', in het Duits vertaald in 'Ein Rad für Alles', uitgever Covadonga (Jan is Duitser, maar woont al decennia in Seattle en maakt het blad Bicycle Quaterly). Zijn belangrijkste doelgroepen zijn randonneurs en gravelbikers.

Hij geeft bij de stuurbreedte van een racefietsstuur de volgende kanttekeningen bij de 'regel' stuurbreedte = schouderbreedte :
- kies een stuur waar je de handposities zoveel mogelijk kunt afwisselen, daarom zonder scherpe bochten ;
- bij een fiets met meer na-loop heb je een breder stuur nodig (i.v.m. stabiliteit rechtuit) ;
- als je meestal rijdt met gestrekte armen, heb je een breder stuur nodig dan wanneer je met geknikte ellebogen rijdt.
Algemene kennis uit de tijd van Zoetemelk, Merckx, enz..,
koersstuurbreedte=schouderbreedte
gewone fiets= schouderbreedte+ong 4 cm
nadien kwam de MTB
26''= schouderbreedte+2cm
nadien de 29"" en dat is schouderbreedte+10 cm soms, omdat je hoger zit en voor evenwicht van de niet zo technischvaardige fietser meer evenwicht (koorddanser)
Degene die wat meer evenwichtskunsten tentoonstellen kunnen smaller gaan, maar eigenlijk is de schouderbreedte + 2 cm goed tegen kwaaltjes, niet ?
Hoé precies heb je dat ontdekt? :wink:

Ook ik heb jaaaaren met een 42cm racestuur gereden, niks mis mee. Geen klachten of wat dan ook.
Totdat ik ooit een keer een 3t stuur kocht wat (door andere maatvoering) niet 42cm maar 40 cm breed bleek te zijn.
Voor mijn smalle postuur een verademing.
Nekpijn komt meestal niet van een smal stuur maar van een te lange reach [ stuur te ver weg] of een voor jou te diepe zit.

maar je kan het makkelijk testen zonder een nieuw stuur te kopen door je shifters iets naar binnen te draaien [ 1cm] als dat helpt dan helpt een smaller stuur
Mocht je een 38 cm stuur zoeken, ik heb hier nog wel een stuurbocht voor je liggen voor een zacht prijsje (nieuw),
pitatwork schreef:
do 09 jan, 2025 15:29
nadien de 29"" en dat is schouderbreedte+10 cm soms, omdat je hoger zit en voor evenwicht van de niet zo technisch vaardige fietser meer evenwicht (koorddanser)
Tegenwoordig bijna schouderbreedte keer 2 met die moderne 80cm-sturen. Misschien leuk om puur een MTB-route te rijden (als je tussen de bomen past en soms gaat zelfs dat niet meer) maar dan moet je er - met tegenwind - ook niet naar toe willen fietsen.