Hallo! Ik heb net ontdekt dat het stuur dat ik al jaren heb waarschijnlijk te breed is, wat misschien een deel van de nekpijn verklaart die ik heb tijdens lange ritten. Het is 42 cm breed, mijn correct gemeten schouderbreedte is 38 cm bij een lengte van 183 cm (ik heb smalle schouders maar lange armen), dus ik denk erover om de maat te verlagen naar 40 cm of zelfs 38 cm. Heeft iemand hier soortgelijke ervaringen?
Geen eigen ervaring maar de bikefitters zijn er unaniem over: vrijwel alle racesturen (zeker de standaard gemonteerde) zijn te breed. Geen idee of twee centimeter al het verschil gaat uitmaken maar 4 centimeter zal dat wel zeker doen.Gerard R schreef: ↑do 09 jan, 2025 09:16Hallo! Ik heb net ontdekt dat het stuur dat ik al jaren heb waarschijnlijk te breed is, wat misschien een deel van de nekpijn verklaart die ik heb tijdens lange ritten. Het is 42 cm breed, mijn correct gemeten schouderbreedte is 38 cm bij een lengte van 183 cm (ik heb smalle schouders maar lange armen), dus ik denk erover om de maat te verlagen naar 40 cm of zelfs 38 cm. Heeft iemand hier soortgelijke ervaringen?
Een smaller stuur maakt je hoe dan ook aerodynamischer Zelf rijd ik met een 40cm en heb ondanks die "smalle" waarde geen problemen met de handelbaarheid van de fiets.