Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Allrounder als enige fiets, sportief en geschikt vr vakantie - Forum Wereldfietser

Allrounder als enige fiets, sportief en geschikt vr vakantie

Hoi

Al even zitten rondlezen maar even mn eigen topic om de situatie te beschrijven en jullie advies te krijgen.

Ik heb momenteel een Sensa Cintura (gates, alfine 8, hydr schijfr) en een Canyon grail al (2x11sp grx). De Grail heb ik ongeveer een jaar maar door tijdsgebrek met 3 jonge kinderen gebruik ik hem veel te weinig. Mn partner en ik zijn uit elkaar aan het gaan en een lichtpuntje in heel dat verhaal is wel opnieuw wat meer tijd hebben om toch de fiets op te springen voor meerdaagses, maar ook spullen uitdunnen, financieel hier en daar wat vrijmaken (het vreemde idee is nu: 2 fietsen weg, 1 in de plaats, en een beetje centen over voor een goede koffiezet voor de studio waarmee we gaan birdnesten :) ).

Ik zou dus naar 1 allround fiets willen gaan, de Sensa en de Grail verkopen. Bij de Grail heb ik wat spijt dat er zo weinig bevestigingspunten zijn, de Sensa bevalt redelijk goed, maar Alfine 8 is te gelimiteerd voor heuvels en het frame voelt niet zo stabiel + wielen niet zo stevig voor zware belasting.

Hieronder alvast eens de checklist uit een ander topic gecopy paste (de link is nog steeds stuk!). Dankjewel alvast voor het advies! Hopelijk geeft dit al wat een voldoende beeld over mijn zoektocht.

**2. Checklist**

2.1 *Waarvoor wil je de fiets gaan gebruiken?*
Alles :). Zowel korte ritten in de stad of erbuiten, tot meerdaagse vakantie met de tent erop.
ik heb graag kwaliteitsvolle onderdelen, ben secuur met het op slot zetten van mn fiets, maar liever niet te diefstal-gevoelig zodat hij ook een paar uur parkeren in een middelgrote stad makkelijk overleefd.

2.2 *Houd je meer van stevig doorfietsen of van relaxt de tijd nemen?*
Beide, als ik doorfiets wil ik graag dat dat ook vlot lukt en niet het gevoel hebben dat een te zware fiets me belemmerd.

2.3 *Zoek je een fiets met een sportieve zit of juist een houding rechtop?*
wisselend, licht sportief. Racestuur mag. Sowieso wil ik graag handpositie kunnen wisselen regelmatig.

2.4 *Moet de fiets ook in het donker gebruikt worden en hoe vaak?*
Naafdynamo en goede verlichting is een must. In nood kan ik zelf eentje inspaken, maar bv. voorlicht moet goed te monteren zijn.

2.5 *Wil je ook op onverhard gaan fietsen? Hoe zwaar onverhard is dat?*
Af en toe. Ruige gravel of mountainbikepaden niet, maar een bospaadje of goed grindpad mag geen probleem vormen.

2.6 *Waar gaan de vakanties naartoe?*
voorlopig hou ik het op België, hoge Venen, Zwarte Woud, Frankrijk mss door.

2.7 *Wat voor vakanties worden dat?*
(copy paste van ander topic, maar exact hoe ik het zie momenteel): Ik wil graag door mooie stukken natuur, buitengebied fietsen maar ook zeker wel langs historische steden en dorpen gaan. Ik wil de tijd nemen en spontaan de route kunnen bepalen en heb daarin dus veel vrijheid. ik wil zoveel mogelijk kamperen maar bij voorspeld extreem weer vind ik het oke om een hostel op te zoeken.

2.8 *Je lichaamslengte:*
187

2.9 *Je gewicht:*
85 kg

2.10 *Je lichaamsbouw:*
Redelijk goed in vorm. Ik klim af en toe en loop makkelijk 10 a 15km. Geen auto dus sowieso veel verplaatsingen met de fiets.

2.11 *Hoeveel kg bagage wil je mee kunnen nemen op de fiets?*
15 a 20? Ik heb Ortlieb zijtassen die ik wil kunnen blijven gebruiken, stabiel achterrek is een must. Geen fan van zadeltassen.

2.12 *Waar woon je? (regio, grote stad of provincie is voldoende)*
Gent, België

2.13 *Wat is je budget?*
max 2400.

2.14 *Welke fietservaring heb je?*
Ik doe bijna alles op de fiets in het dagelijks leven + af en toe langere dagtochten.

2.15 *Welke afstand fiets je nu maximaal op een dag voor je plezier?*
ca 70 a 100

2.16 *Welke fietsen heb je (gehad)?*
nu dus de Sensa en Canyon, ook een eBullitt die blijft vr de kindjes.

2.17 *Wat kun je van fietsonderhoud? Heb je er tijd voor? Heb je budget om het een fietsenmaker te laten doen? Wil je een cursus fietsonderhoud volgen?*
Ik heb een cursus fietstechnicus gevolgd dus kan vrij veel zelf, maar ben ook wel fan van zo onderhoudsarm mogelijk. Anderzijds lijkt het me ook handig onderweg eenvoudig herstellingen te kunnen uitvoeren, dus heel complex moet het ook niet worden.

2.18 *Wil je ook een tweedehands fiets overwegen?*
Zeker, liefst zelfs. Al speelt mijn ongeduldige impulsieve aard me dan parten en kan ik evengoed dan plots voor nieuw gaan. Online wat voordeliger bestellen is geen probleem, montage (nagaan) kan ik zeker zelf.

2.19 *Heb je bepaalde fietsen op het oog?*
Nee nog niet.
Ideaal eentje met naafdynamo, hydr. schijfremmen, racestuur, achterdrager, spatborden, ruimte voor voordrager. Eventueel met racestuur. En stabiel voor genoeg bagage. Ik heb bv een slaapmat, -zak, etc, maar dat zijn daarom niet de compacte trekking-dingen en wil die wel kunnen gebruiken, de centen zijn er momenteel niet om veel te investeren maar dat kan wel in de toekomst nog.

VSF tx randonneur spreekt me aan, maar enkel v brake lijkt me onvoldoende... tenzij makkelijk te upgraden naar hydr velgrem?
Kona Sutra bekeek ik ook, al snap ik hun keuze niet voor mechanische schijfremmen.

Derailleur vind ik prima, voldoende bereik voor heuvels is een must. Rohloff lijkt ook wel wat maar buiten budget tenzij een 2dehandskoopje..
Op de Bullitt zit een Afline 11, die bevalt ook maar mss net te beperkt? De 8 van de sensa in ieder geval wel, tenzij ik daar een 11 inspaak, om mee te starten en dan verder te zien? Al vind ik het frame ervan niet stabiel genoeg

En for what it's worth: 187cm lang, 87cm binnenbeenlenge, 65 romplengte, 60 armlengte (langer dan gemiddeld)

2.20 *Wil je onderweg elektronica kunnen opladen?*
Graag maar kan ook via powerbank in stuurtas

2.21 *Moet de fiets er mooi uitzien?*
het oog wil idd ook wat:). De nieuwe word traveller vind ik bv. lelijk (lomp, zwaar?, gelakte achterdrager..). VSF, Surly, Kona, Santos vind ik mooi.

2.22 *Wil je de fiets op korte termijn, of heb je geen probleem met een tijdje zoeken of een wachttijd?*
voor komende zomer + afhankelijk van verkoop van de fietsen die er nu zijn.
Als je fiets geschikt moet zijn voor vakantietochten, dan zou ik in elk geval kiezen voor een derailleur versnelling. De Shimano Alfine 8 of 11 naven, brengen je (zeker met bagage) nergens fietsend boven. De lichtste versnelling is bij beide naven gelijk.

Word traveller ?? Microsoft?? :wink:
Racestuur met hydraulische velgrem kun je voor het gemak vergeten. En op zich; v-brake kan je ook heel prima mee tot stilstand komen hoor.

Maar ik zou nu ook zeker niet meer voor velgrem gaan. Mechanische schijf is nog wel een optie, maar hydraulisch toch het liefst..

Is er ruimte in je budget? Lastige om mee te beginnen natuurlijk, maar alle logische opties die hier boven komen borrelen rust je compleet uit vanaf zo’n €2700.

Genesis, bombtrack, salsa, Avaghon, Böttcher, etc, etc,
Deze van Rose komt met 2550 euro in de buurt:
https://www.rosebikes.nl/rose-backroad- ... _size=59cm

Of de Canyon Grizl en dan een dynamo in (laten) spaken. Als je blij met Canyon is dat een logische stap.

In beide gevallen krijg je een bagagedrager met beperkingen, of je koopt een Old Man Mountain drager.
Ik heb geen specifieke suggesties voor een merk fiets, maar wel een tip: je zegt dat je hem voor 'alles' wilt gebruiken. Is dit ook met woon/werk verkeer in weer en wind?

Neem dit dan zeker mee in je overweging, en bezuinig niet op goed materiaal. Elke dag 50km over gepekelde of bemoddrrde wegen gaat zeker invloed hebben op sommige slijtageonderdelen 😉
Kijk ook eens dan bij de KOGA Colmaro.
Bedankt voor de reacties tot nu toe!
sjefke schreef:
wo 08 jan, 2025 16:19
Word traveller ?? Microsoft?? :wink:
Idd, die beginnen nu ook met fietsen;)!
Polariteit schreef: 50km over gepekelde of bemoddrrde wegen gaat zeker invloed hebben op sommige slijtageonderdelen 😉
Klopt idd!
Grandonneur schreef: Is er ruimte in je budget? Lastige om mee te beginnen natuurlijk, maar alle logische opties die hier boven komen borrelen rust je compleet uit vanaf zo’n €2700.

Genesis, bombtrack, salsa, Avaghon, Böttcher, etc, etc,
Budget kan momenteel niet hoger, doel is dat’t 0-operatie wordt:).
Ik check die merken eens verder!

____________________________________

Het racestuur wil ik gerust laten vallen denk ik.
Toevallig net aan de supermarkt aan de praat geraakt met de berijder van een 5-jaar oude tx-800. Had nog hydr velgremmen en fietste er een wereldreis mee.
Op de wielmaat na lijkt dat richting de huidige tx-400 te neigen. Die lijkt wel wat binnen budget te passen. Frame lijkt me verder gelijk(aardig)?

De Canyon nu is tof, maar op een of andere manier vind’k die niet zo stabiel voelen, en heb het idee dat dit mss ook bij andere gravelachtigen gaat voorkomen, of zal een stalen frame sowieso stijver voelen? Sowieso neig ik eerder naar een ‘gewone’ bepakking ipv bikepacking-gear.
nollem schreef:
wo 08 jan, 2025 19:48
Het racestuur wil ik gerust laten vallen denk ik.
Racesturen en de bijbehorende shifters drijven de prijs ook flink omhoog.
Fedor schreef:
wo 08 jan, 2025 20:55
nollem schreef:
wo 08 jan, 2025 19:48
Het racestuur wil ik gerust laten vallen denk ik.
Racesturen en de bijbehorende shifters drijven de prijs ook flink omhoog.
Ok, helder, was ik me niet erg van bewust
mits een klein beetje rek op je budget OF een beetje succes bij het onderhandelen is deze misschien wel wat:
https://www.2dehands.be/v/fietsen-en-br ... eller-tr29

geen schijfremmen, maar wel hydraulische velgremmen, verder is alles wel afgetikt behalve het racestuur, maar zo noodzakelijk lijkt dat niet uit je laatste reacties.
Hij is er wel zuinig op, zelfs voor de foto staat ie op slot :)

Maar nee, deze fiets is echt minimaal €1000 te duur en dan moet je nog houden van een gokje. Intensief gebruikt. De aandrijving, foto 7 ziet er niet fris uit. Maar de foto’s zijn zo slecht dat het amper te zien is. Zadel handvatten etc moet je sowieso en verder kun je echt alle ellende tegenkomen, velgen en banden, remgrepen, naaf, alle lagers, zelfs frame.

Valt dat mee en/of heb je vervangen dan zit je nog met gedateerde techniek.
Grandonneur schreef:
do 09 jan, 2025 10:32
Hij is er wel zuinig op, zelfs voor de foto staat ie op slot :)

Maar nee, deze fiets is echt minimaal €1000 te duur en dan moet je nog houden van een gokje. Intensief gebruikt. De aandrijving, foto 7 ziet er niet fris uit. Maar de foto’s zijn zo slecht dat het amper te zien is. Zadel handvatten etc moet je sowieso en verder kun je echt alle ellende tegenkomen, velgen en banden, remgrepen, naaf, alle lagers, zelfs frame.

Valt dat mee en/of heb je vervangen dan zit je nog met gedateerde techniek.
Wel ja, eens geïnformeerd maar weinig wijzer geworden voorlopig:

Helaas kan ik je niet veel concrete antwoorden geven. De fiets was van mijn vader, maar de aankoop / onderhoudsfacturen zijn helaas verloren gegaan. Mijn vader heeft de fiets altijd prima onderhouden, maar de riem is wel aan vervanging toe. De tandwielen zijn wel nog ok. Ik stuur je dit weekend een detailfoto van de Rohloff naaf. Je bent altijd welkom voor een proefritje, en over de prijs valt zeker nog te praten.

__________

Dus nieuwe riem set, montage kan ik zelf, ca €300.
Handvaten, pedalen, banden, etc. Ca €200

Maar wat zie je verder als gedateerde techniek?
Voordat je € 2400 uitgeeft, kan ik je het boek 'Ein Rad für Alles' van Jan Heine aanbevelen. Uitgever Covadonga. Snel leverbaar via Amazon-NL (€22,65). Er staan heel veel punten in die met keuze van de fiets en de onderdelen te maken hebben. Ook een hoofdstukje over Gepäck. Jan Heine is de maker van het blad Bicycle Quaterly, dat vooral gericht is op randonneurs en gravelbikers die meerdaags op stap gaan.
Als Duits te moeilijk is : de oorspronkelijke uitgave heet The All-Road Bike Revolution en is bij Bicycle Quaterly te bestellen.
math schreef:
do 09 jan, 2025 19:16
Voordat je € 2400 uitgeeft, kan ik je het boek 'Ein Rad für Alles' van Jan Heine aanbevelen. Uitgever Covadonga. Snel leverbaar via Amazon-NL (€22,65). Er staan heel veel punten in die met keuze van de fiets en de onderdelen te maken hebben. Ook een hoofdstukje over Gepäck. Jan Heine is de maker van het blad Bicycle Quaterly, dat vooral gericht is op randonneurs en gravelbikers die meerdaags op stap gaan.
Als Duits te moeilijk is : de oorspronkelijke uitgave heet The All-Road Bike Revolution en is bij Bicycle Quaterly te bestellen.
Dankje voor de tip, die kende ik nog niet
nollem schreef:
do 09 jan, 2025 18:23
Dus nieuwe riem set, montage kan ik zelf, ca €300.
Handvaten, pedalen, banden, etc. Ca €200

Maar wat zie je verder als gedateerde techniek?
Dan bedoel ik met name de remmen (/wielen). Begrijp me goed, hier ook nog veel fietsen met velgremmen in het schuurtje. Maar voor een nieuwe fiets, of fiets voor dergelijk bedrag, of fiets die zo serieus ingezet gaat worden is velgrem niet meer van deze tijd imho.

De beschikbaar om delen te vervangen wordt steeds minder. Zoals velgen. Tegenwoordig zijn zelfs de eenvoudigste hydraulische schijfremmen behoorlijk goed. In slechte omstandigheden bewijzen ze nog eens extra meerwaarde tov velgrem.

En, maar dat is natuurlijk niet zo’n bezwaar als je met Rohloff rijdt, nog non-boost snelspanners.

Hoe is tegenwoordig de service van Rohloff mocht er wat mis mee gaan?
Idem, leuke tip!
5A2E6F31-2F4F-4B8E-80BC-14377C406BF2.jpeg