Mijn vriend en ik hebben allebei een hond. Hij heeft een vrolijke Stafford en ik heb een sportieve Mechelse herder. Wij lopen dus veel in hondenlosloopgebieden rond en hebben al van alles en nog wat meegemaakt daar. Van een groep pubers die fanatiek staan te voetballen en kwaad worden als de hond er met de bal vandoor gaat tot kleine kinderen die zonder ouderlijk toezicht rondfietsen. De laatste keer liep er een vrouw in het hondenlosloopgebied te wandelen met sjieke witte kleding aan, een witte broek met een stoffen witte jas had ze aan. De hond van mijn vriend springt enthousiast met zijn modderpoten tegen de broek van de vrouw aan. Nou die vrouw boos natuurlijk want wij hadden de hond maar onder controle moeten hebben. Echter mijn vriend is niet op zijn mondje gevallen dus die zegt tegen die vrouw, trek je broek maar uit dan stop ik hem in mijn wasmachine. Wordt ze nog bozer natuurlijk. Mag ze daar rondlopen in witte kleding. Ja daar is geen verbod op. Maar ja, dan denk ik ook bij mezelf waarom ga je in godsnaam met zulke kleding in een hondenlosloopgebied rond paraderen? Of all places. En datzelfde heb ik nou bij fietsers in een hondenlosloopgebied. Je kunt zowat overal gaan fietsen. Terwijl er steeds minder gebied komt voor honden om los te mogen lopen. En een hond wil ook weleens ongedwongen kunnen rennen en spelen. Maar misschien moet je een hondenliefhebber zijn om dit kunnen inzien.
Dat is mijns zeer bescheiden inziens nu net het probleem: weer de aansprakelijkheid op een ander afwentelen. Het normaal vinden dat jouw hond tegen iemand aanspringt. Het normaal vinden dat jouw hond andermans spullen pakt en/of beschadigd.
Het is geen omheind, voor louter hond en -bezitter toegankelijk gebied. Het is een openbare ruimte.
Ja stel je voor dat je een kind in een bos laat spelen.
Je moet een speciaal soort hondenbezitter zijn om het zo te zien, denk ik.