Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Achtertandwiel vervangen riem aandrijving. - Forum Wereldfietser

Achtertandwiel vervangen riem aandrijving.

Hallo

Wij hebben sinds kort een urban arrow bakfiets met riemaandrijvng. Deze heeft een enviolo versnellingsnaaf. De naaf heeft een bereik van 380% wat redelijk ok is en goed genoeg voor ons gebruik. Zeker omdat er een motor op zit natuurlijk.

De tandwielen zijn echter niet logisch gekozen vind ik. Dit omdat de lichtste versnelling niet zo ligt is en de zwaarste versnelling onbruikbaar is.

Daarom wil ik het achtertandwiel vervangen. Maar ik weet niet zo goed hoeveel tandjes extra ik moet of mag nemen.

Ik vrees niet zozeer dat we de helling op onze vakanties niet op gaan komen. Maar eerder dat als we stilvallen op zo'n helling we niet meer kunnen verstrekken omdat niet snel genoeg kunt optrekken (ondanks de motor) door de lage trapfrequentie.

Hoe kan ik zoiets berekenen? Of is berekenen niet echt nodig en kan ik gewoon 2 of 3 tandjes extra erop leggen?
Want van het begrijpen van die rekenwaarde heb ik ook nog maar weinig kaas gegeten.
Als je het tandwiel achter vervangt voor een grotere dan moet je ook de riem vervangen voor een langere riem.

Als je de Gates Carbon Drive app op je telefoon zet dan zit daarin een tool om de riem lengte te kunnen berekenen. Ook kun je daarin heel mooi zien wat het verschil is in trapfrequentie met een groter tandwiel.

Het verbaasd mij wel dat er steeds vaker bakfiets vragen in deze groep zijn, een bakfiets met Enviolo lijkt mij totaal ongeschikt voor een wereldfietser..
John Jongerius schreef:
vr 03 jan, 2025 21:52
Als je het tandwiel achter vervangt voor een grotere dan moet je ook de riem vervangen voor een langere riem.

Als je de Gates Carbon Drive app op je telefoon zet dan zit daarin een tool om de riem lengte te kunnen berekenen. Ook kun je daarin heel mooi zien wat het verschil is in trapfrequentie met een groter tandwiel.

Het verbaasd mij wel dat er steeds vaker bakfiets vragen in deze groep zijn, een bakfiets met Enviolo lijkt mij totaal ongeschikt voor een wereldfietser..
Dat wordt dan een grotere investering als ik gedacht had.

Ik begrijp ook niet zo goed waarom urban arrow gekozen heeft om enkel enviolo naven te leveren met hun fietsen. Je hebt zelfs geen keuze voor iets anders.

We hebben nog een jaar garantie op deze fiets. Moest de naaf het begeven buiten de garantie dan ga ik toch eens goed nadenken over een rohloff.
Als je achteraan (zeg maar) 4 tandjes groter neemt, neem dan tegelijk vooraan vier tandjes kleiner...., dan moet dat lukken met dezelfde riem. Geen idee of dat allemaal leverbaar is. Vier tandjes verschil betekent immers maar een beperkt effect. 8 tandjes ga je wel merken.
Hoewel ik al sinds 2011 ervaring heb met in totaal 3 fietsen met Gates aandrijving (niet voor eigen gebruik) zie ik nog altijd meer nadelen dan voordelen aan Gates. Met een ketting is zo'n zelfde probleem een nobrainer en veel goedkoper.
sjefke schreef:
za 04 jan, 2025 00:00
Als je achteraan (zeg maar) 4 tandjes groter neemt, neem dan tegelijk vooraan vier tandjes kleiner...., dan moet dat lukken met dezelfde riem. Geen idee of dat allemaal leverbaar is. Vier tandjes verschil betekent immers maar een beperkt effect. 8 tandjes ga je wel merken.
Hoewel ik al sinds 2011 ervaring heb met in totaal 3 fietsen met Gates aandrijving (niet voor eigen gebruik) zie ik nog altijd meer nadelen dan voordelen aan Gates. Met een ketting is zo'n zelfde probleem een nobrainer en veel goedkoper.
Een oud collega heeft een stromer speedpedelec met riem. Hij had zijn voorste tandwiel vervangen door 2 tandjes meer. Die vertelde me dat dat al teveel was en de fiets te zwaar trapte direct.
Standaard is het vaak een 22 tands tandwiel achter, ga je 4 tandjes groter achter dan zal de lichtste versnelling dus bijna 20% lichter worden.
Shorttrack schreef:
za 04 jan, 2025 12:55
sjefke schreef:
za 04 jan, 2025 00:00
Als je achteraan (zeg maar) 4 tandjes groter neemt, neem dan tegelijk vooraan vier tandjes kleiner...., dan moet dat lukken met dezelfde riem. Geen idee of dat allemaal leverbaar is. Vier tandjes verschil betekent immers maar een beperkt effect. 8 tandjes ga je wel merken.
Hoewel ik al sinds 2011 ervaring heb met in totaal 3 fietsen met Gates aandrijving (niet voor eigen gebruik) zie ik nog altijd meer nadelen dan voordelen aan Gates. Met een ketting is zo'n zelfde probleem een nobrainer en veel goedkoper.
Een oud collega heeft een stromer speedpedelec met riem. Hij had zijn voorste tandwiel vervangen door 2 tandjes meer. Die vertelde me dat dat al teveel was en de fiets te zwaar trapte direct.
Technisch gezien zou dat niet kunnen want bij Gates zijn de stappen voor niet per 2 tanden, zo ga je van 32 tands naar 39 tands naar 46 tands, en dan naar 50 of 55 tands. Achter gaan de de stappen wel per 2 tandjes.
Shorttrack schreef:
za 04 jan, 2025 12:55
bij Gates zijn de stappen voor niet per 2 tanden, zo ga je van 32 tands naar 39 tands naar 46 tands, en dan naar 50 of 55 tands.
Tussen 39t en 46t is er ook nog 42 tands (verkrijgbaar bij bikecomponents.de)
Vind het ergens jammer en ook niet jammer dat we een riem hebben.
Ik ben namelijk nogal een slechte in het onderhouden van een ketting. Dus daarom is een riem voor ons veel beter.
Mar het kost ook wel veel meer om te vervangen. En dit soort euvels met de tandwielen is ook een zeer kostelijkere grap.

En daarbij zat een rohloff ook nog in mijn hoofd. :lol: Maar enkel als de huidige naaf buiten garantie kapot gaat.