Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zelf route maken met Osmand - Forum Wereldfietser

Zelf route maken met Osmand

Ik maak al een paar jaar onze route grotendeels zelf. Ik loop echter tegen het volgende aan.

Wij fietsen het liefst op kleine maar wel verharde weggetjes.
Ik gebruik nu Google streetview om te zien of een weg verhard is. Nu is niet elke weg via streetview te zien en met satelliet zie je niet altijd of het een verharde of een zandweg is. Soms is de weg helemaal verborgen onder de bomen en zie je helemaal niets.

Is er in Osmand of een ander programma een instelling waarbij je kunt zien of de wegen verhard, gravel of zand zijn?
Als ik namelijk bij de kaartlegenda van Osmand kijk dan zou je wel moeten kunnen zien wat de oppervlakte van de weg is. Weet iemand waar deze instelling zit?
Of weet iemand andere kaarten of apps waarbij je wel ziet of een weggetje verhard is?

Alvast bedankt,
Leo en Ingrid
Schermafbeelding 2024-12-26 121045.png
Ik gebruik als editor Judise. Je kan hier een kaartlaag aanzetten met daarop het soort wegdek. Overigens willen de "bolletjes" in Streetview ook nog wel eens leuke informatie opleveren. Met "bolletjes" bedoel ik de foto's die particulieren naar Streetview hebben ge-upload en als blauw bolletje op de kaart zichtbaar worden (niet te verwarren met een waterbron overigens). In Judise kan aangegeven worden waar Streetview beschikbaar is en dus ook die "bolletjes", soms werkelijk in the middle of nowhere maar met heel zinvolle informatie.
roadsurface.jpg
Osmand haalt deze data uit de Openstreetmap database.
Ik heb de volgende kaart gemaakt waar je deze onderliggende data kan zien door op de wegen te klikken of een aantal selecties kan maken:
https://ligfietser.dev.openstreetmap.or ... FFFFFFFFFF
Die instelling vind je in OsmAnd onder Configure Map>Details>Show road surface

OsmAnd heeft ook streetview wat 'Mapillary' heet, zie Plugins
Dank jullie wel!