Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Verende vork vervangen door een vaste vork Cube reaction R - Forum Wereldfietser

Verende vork vervangen door een vaste vork Cube reaction R

Ik rij met veel plezier op een Cube reaction R als mountainbike. (Ik denk op basis van de Rohloff die erin zit uit 2012.) Voor het vakantiefietsen zou het fijn zijn om een vaste vork te hebben. Ik heb me wat verdiept in vorken en ik kan eigenlijk niets vinden ter vervanging/uitwisseling. Omzetten van vast naar geveerd of andersom lijkt me ongeveer 30 minuten te kosten en kan ik zelf wel. Ik ben dus op zoek naar een vervangende vork. Is er iemand die weet waar ik zo'n vork kan kopen?

Het gaat om een vork met een as tot kroon van 465 mm. Dat is in onbelaste toestand. Het gaat dus om een 26 inch wiel, en ik heb er magura HS33 velgremmen op zitten waar ik niet vanaf wil. Dus er moeten wel remnokken op zitten.

Schroefgaten voor een lowrider, of nog liever drie van die schroefgaatjes voor bikepacking tasjes zijn sterk gewenst. De vork is niet tapered en 1 1/8e inch. Er moet wel een 50 mm band in passen, en het zou mooi zijn als het nog iets breder kan. En de vork moet dus stevig belastbaar zijn want in de vakantie pakken we ook wel eens iets onverhards, en ik ben geen vedergewicht. Ik vind wel hele simpele vorkjes voor stadsfietsen voor een euro of 30 die langer zijn dan de stevigere (te korte) vorken die ik vind. Maar dat durf ik niet aan.

Alles wat ik verder kan vinden zijn vorken van 420 mm, en ik denk dat de geometrie met zo'n korte vork wel heel anders wordt. Ergens iets tussen 440 mm en 460 mm lijkt me wel passend, maar ik ben benieuwd of hier ervaring mee is op dit forum.

Ps. Als iemand iets passends tweedehands heeft liggen dan houdt ik me aanbevolen. Liever iets tweedehands dan iets nieuws produceren.
Ohja, het gaat om een quick release as, maar dat wisten de kenners wellicht al op basis van het jaartal. :D
https://www.sjscycles.co.uk/forks/26-in ... k/?geoc=NL

430 mm, dus nog niet helemaal wat je vraagt
RianGeenen schreef:
wo 18 dec, 2024 16:46
https://www.sjscycles.co.uk/forks/26-in ... k/?geoc=NL

430 mm, dus nog niet helemaal wat je vraagt
Dank je wel voor het meedenken/zoeken. Komt in de buurt. Is wel heel fix geprijsd. (De hele fiets kostte tweedehands minder dan EUR 1000,-)
Ter vervanging van een verende vork met 80mm veerweg voor 50-559 banden en met nokken is een vork met inbouwhoogte van 410mm voldoende. Geen rare effecten op de geometrie. Eigen ervaring met Cube LTD fiets. De starre vork die ik gebruikt heb is Steinbach Superlight, helaas niet meer leverbaar. Kinesis maakt ook veel losse (alu) vorken voor dat doel. Bijvoorbeeld de Kinesis Maxlight inbouwmaat 425mm. Kijk eens bij CNC, ik meen in Hamburg. Goede ervaring: https://cnc-bike.de/cnc-mtb-26-275-29-c-50_44_280.html
https://www.justpedal.nl/starre-vork/47 ... -fork.html, geen oogjes voor een lowrider en duur, maar wel 440mm.

Ik zou het ook eens vragen bij framebouwers als m-gineering, wellicht heeft die nog wat liggen, of kunnen ze remnokken op een disc-vork zetten, want disc-vorken zijn waarschijnlijk wel te vinden met 440-450mm hoogte. Of gewoon vragen wat het kost om een nieuwe vork te bouwen.

Tweedehands kan je zoeken naar de Surly 1x1 en de Salsa Cromoto, die waren er in uitvoeringen van 445mm, maar ze zijn erg schaars geworden, ik had 10 jaar geleden al moeite om ze te vinden. Kijk ook eens naar ebay, dat heeft een groter aanbod dan marktplaats en is populair in Duitsland. In Frankrijk heb je ook nog https://www.leboncoin.fr/c/velos?shippable=1 voor tweedehands spullen.
sjefke schreef:
wo 18 dec, 2024 17:16
Ter vervanging van een verende vork met 80mm veerweg voor 50-559 banden en met nokken is een vork met inbouwhoogte van 410mm voldoende. Geen rare effecten op de geometrie.
...

Kijk eens bij CNC, ik meen in Hamburg. Goede ervaring: https://cnc-bike.de/cnc-mtb-26-275-29-c-50_44_280.html
Dank voor de tip! Ik vond deze bij CNC die wel aan mijn wensen lijkt te voldoen. https://cnc-bike.de/alugabel-discv-brak ... 18383.html
Of zit ik er dan helemaal naast?

Voor de prijs hoef ik het niet te laten, die is wel wat vriendelijker dan een kwart van de fietswaarde. :D Ik kan alleen niet helemaal inschatten/vinden hoe zwaar de vork belast kan worden.
ErikB81 schreef:
wo 18 dec, 2024 17:23
Ik zou het ook eens vragen bij framebouwers als m-gineering, wellicht heeft die nog wat liggen, of kunnen ze remnokken op een disc-vork zetten, want disc-vorken zijn waarschijnlijk wel te vinden met 440-450mm hoogte. Of gewoon vragen wat het kost om een nieuwe vork te bouwen.
...
Tweedehands kan je zoeken naar de Surly 1x1 en de Salsa Cromoto, die waren er in uitvoeringen van 445mm, maar ze zijn erg schaars geworden, ik had 10 jaar geleden al moeite om ze te vinden.
Dat zou ook nog een optie zijn om rond te vragen.

Mij lokale fietsenmaker gaf aan dat je met speciaal gemaakte vorken wel op moet passen. Vorken mag je in principe pas verkopen als ze gecertificeerd zijn was zijn uitleg. En de tests om aan een certificering te komen zijn destructief, dus dan moet je twee vorken bouwen en er een laten slopen voor de test. Dat wordt vast een dure bedoeling. Hij had een slechte ervaring met een speciaal gemaakte vork voor een tandem die onder belasting brak met vervelende gevolgen voor de berijders. Die bleek ook niet gecertificeerd te zijn gemaakt door de framebouwer/vorkbouwer, waardoor de aansprakelijkheidsverzekering van de vorkbouwer geen dekking gaf.

Dank ook voor de namen van passende tweedehands vorken. Daar kan ik eens op zoeken, ook in het buitenland.
Over de belastbaarheid zul je nergens wat vinden. Ga er vanuit dat vork en frame voor gebruikelijke belasting gebouwd zijn.
Ik heb met genoemde Steinbach Superlight vork (inbouwhoogte 410mm, ca. 600gr, Alu legering 7075 (!) 7 mountainbikes omgebouwd naar starre voorvork. De eerste 15jaar geleden. Voor zover mij bekend geen problemen bij geen van de gebruikers, verspreid door Nederland.
De gelinkte vork is de juiste voor je probleem.
Ik heb dit geprobeerd met de Cube Attention 29 uit 2014. De Cubestore heeft voor mij uitgezocht of hier een vaste voorvork op te bevestigen was. Zij gaven aan dat dit niet mogelijk was..
KMV schreef:
wo 18 dec, 2024 19:26
Ik heb dit geprobeerd met de Cube Attention 29 uit 2014. De Cubestore heeft voor mij uitgezocht of hier een vaste voorvork op te bevestigen was. Zij gaven aan dat dit niet mogelijk was..
Dat verbaast mij niets! Dan zou ik wel de echte reden willen weten! (het is voor de hand liggend dat ze liever een Cube model met vaste vork willen verkopen......)
Natuurlijk kan het, alleen de Cube store kan/wil geen passende vork bestellen.
Dat denk ik niet, omdat ik heb aangegeven dan op zoek te moeten naar een andere vakantiefiets buiten de Cubestore om. Wat ik dus ook gedaan heb.
Shrek schreef:
wo 18 dec, 2024 19:58
Natuurlijk kan het, alleen de Cube store kan/wil geen passende vork bestellen.
Waarom zou de winkel die mijn fiets in 1e instantie heeft opgebouwd tot vakantiefiets hier niet aan mee willen werken? Ze zagen geen mogelijkheden voor een passende oplossing. Ik heb jaren met verende voorvork en de clips van m-geneering voor mijn lowrider rondgereden.
Ik kan me indenken dat een winkel geen zin heeft om buiten hun vast leveranciers iets te moeten bestellen zonder garantie dat het gaat passen.

Past een Surly Ogre vork niet? (de oude suspension-corrected versie) Nog wel even tapered vs 1 1/8" balhoofd checken.
Ik kan me ergens voorstellen dat Cube het niet op zich gaat nemen een voor hun vreemd merk voorvork te monteren. De kwaliteit van de CNC vork is waarschijnlijk goed, maar of die getest is volgens een EN norm, hoeveel gewicht er op mag, misschien dat daar meer informatie over is maar ik zie het nu niet. Ik zou het wel aandurven na een testritje, maar je valt wel lelijk als het misgaat. Dat Cube zegt, daar branden wij ons vingers niet aan, vind ik begrijpelijk.
Tjiplikira schreef:
wo 18 dec, 2024 17:50

Mij lokale fietsenmaker gaf aan dat je met speciaal gemaakte vorken wel op moet passen. Vorken mag je in principe pas verkopen als ze gecertificeerd zijn was zijn uitleg. En de tests om aan een certificering te komen zijn destructief, dus dan moet je twee vorken bouwen en er een laten slopen voor de test. Dat wordt vast een dure bedoeling. Hij had een slechte ervaring met een speciaal gemaakte vork voor een tandem die onder belasting brak met vervelende gevolgen voor de berijders. Die bleek ook niet gecertificeerd te zijn gemaakt door de framebouwer/vorkbouwer, waardoor de aansprakelijkheidsverzekering van de vorkbouwer geen dekking gaf.
Ik snap die terughoudendheid, maar bij een ervaren framebouwer denk ik niet dat het een groot probleem is, hij zegt zelf wel of het een reële optie is.
sjefke schreef: Ter vervanging van een verende vork met 80mm veerweg voor 50-559 banden en met nokken is een vork met inbouwhoogte van 410mm voldoende.
Het gaat hier om een 100mm veerweg vork. En als de as-tot-kroon gemeten is, is dat het leidende gegeven. met 25% inzak (het midden van het bereik van veel vorken) kom je dan op 440mm.

Het enige wat niet vergeleken wordt is de naloop, bij die 450mm aluminium vork is het 49mm, bij de oude Surly 1x1 en Salsa Cromoto is het (uit geheugen) 40mm. Die extra naloop is prima voor vakantiefietsen, dat maakt een fiets stabiel.
De problemen die ik zie met die aluminium vork is dat ze niet zeggen van welk soort legering het gemaakt is en dat hij misschien juist té lui is. Alleen de ervaring zal het leren. Ik denk dat het een prima optie is.
Inmiddels heb ik de vaste vork vanuit CNC binnen. Ik hoop deze week tijd te kunnen maken voor de ombouw. Dan kan mijn verende vork ook meteen opgestuurd worden voor een servicebeurt. Ik zal laten weten hoe het gegaan is.