De reacties van de hondenliefhebbers hier zijn nogal van de soort “als je in Alaska gaat backpacken moet je maar oppassen voor de beren”.
De Nederland, België en zelfs Frankrijk zijn Alaska niet. Als je hier een hond provoceert en dan aangevallen wordt, heb je zelf een fout gemaakt. Maar als een hond een voorbijrijdende fietser als een provocatie ziet, dan is het hoog tijd om die hond uit de samenleving te verwijderen en het baasje juridisch aan te pakken.
(Wereld)fietsers zijn mensen en er zullen dus wel wat arrogante exemplaren bij zijn. Maar hun arrogantie wordt met gemak overtroffen door die van de hondenliefhebber, die anderen oplegt dat ze “maar moeten afstappen en het rijwiel tussen hond en fietser moeten houden”. Het is net omgekeerd: het baasje moet maar tussen de fietser en de hond gaan staan. En als het baasje dat niet kan of wil, dan is het baasje niet geschikt om een hond te hebben.
Mijn eigen ervaring heeft me geleerd dan honden een gevaar kunnen zijn. Het is aan de eigenaar van dat gevaar om het risico voor anderen te elimineren. Dat geldt voor alles in geciviliseerde samenlevingen. Niemand mag een gevaarlijk object ergens onbeheerd achterlaten om er zich achteraf uit te kletsen met de mededeling dat men maar had moeten weten dat het object gevaarlijk was.
De default in geciviliseerde samenlevingen is dat men géén gevaarlijke objecten onbeheerd achterlaat – en dat geldt zelfs in hondenlosloopzones. In een dergelijke zone hoeft de hond niet aan de leiband, en dat is het. Als een hond in een dergelijke zone een gevaar vormt voor fietsers, dan hoort het dier daar niet thuis.
Als ik in de auto een bouwplaats passeer en er valt een blok beton op mijn motorkap, dan is het juridisch niet acceptabel dat ik maar een andere straat had moeten nemen, want “bij een bouwplaats is er altijd gevaar, dat weet je toch.” Ik weet niet hoe het zit in Nederland, maar in België mogen zelfs op de bouwplaats geen betonblokken op de aanwezigen vallen. Een bouwplaats is géén zone waar vallende betonblokken wel geaccepteerd moeten worden. Dat zijn nu eenmaal de regels in een geciviliseerde samenleving. Ik zie dus niet in waarom er in een hondenlosloopzone andere regels zouden gelden dan elders.
De nogal coulante houding tegenover honden is wellicht een historisch, met enige nostalgie vermengd relict uit het verleden. Het is tijd om er een einde aan te maken.
Graag voeg ik hier nog aan toe dat ik de hond zelf niets verwijt. Het baasje daarentegen … Als je niet kunt vermijden dat je huisdier anderen aanvalt en bijt, hou het dan in de huiskring en laat je partner, kinderen, ooms, tantes, neefjes en nichtjes bijten. En mocht het baasje dat schandelijk advies vinden, dan moet het baasje maar overwegen dat ook mensen die niet tot de huiskring behoren, niet aangevallen en gebeten willen worden.