Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 2e mobiel mee+reisverzekering - Forum Wereldfietser

2e mobiel mee+reisverzekering

ik ga vanaf april 5 a 6 maanden fietsen door balkan. ik heb geen Garmin als navigatie en dacht eraan een 2e mobiel mee te nemen. voor backup en eventueel navigatie en contact met thuisfront mocht 1e mobiel het begeven. heeft iemand tips hoe je dit het beste kan aanpakken:
hier een 2e toestel kopen?
met abonnement of alleen 2e toestel met eigen simkaart en mobnummer.
Of er een kopen in de balkan al mijne stuk gaat?

Ik ben niet super handig met dit soort zaken vandaar mijn vraag.

En wat is een goede reisverzekering voor spullen voor langere tijd. Mijn fiets is reeds verzekerd bij Laka.
Alvast dank voor het meedenken
Gr Eric
Ik neem simpelweg een oudere smartphone als reserve mee, die ik al hellemaal in orde maak met relevante instellingen, data, apps, kaarten en routes, zodat ik alles zo met deze telefoon kan overnemen.
Als jij, of mensen om je heen niet zo'n ouder model hebben liggen te stofhappen, kun je die vast wel op Marktplaats voor weinig geld scoren.

Een reisverzekering neem je vooral om altijd goed gedekt te zijn voor ziektekosten (bv igv van een ongeluk). Voor spullen lijkt me het weinig relevant. Neem je dan hele dure spullen mee, die je niet zelf -indien nodig- kan kopen als je ze kwijt raakt?
Of toch gaan voor een los GPS toestel?
Kan die telefoon lekker in de tas blijven(gaat hij ook niet stuk). Zeker als je alleen reist is de verleiding groot om met 1 been bij het thuisfront te blijven hangen. Door steeds online te zijn.

Overigens kan je in de non EU balkan landen een simkaart kopen die geldig is in alle landen zoals Albanië, Montenegro, Kosovo, Noord-Macedonië en Servië
Ik heb dit voorjaar zes weken door de Balkan gefietst.
Naast mijn gewone telefoon had ik een telefoon zonder simkaart mee voor de navigatie en backup. Voor up- en downloaden van gpx-bestanden gebruikte ik WiFi of een hotspot met de eerste telefoon.
Telefoneren in niet-EU-landen, zoals Albanië en Servië, is duur. Daarom had ik in mijn gewone telefoon een twee simkaart, een eSim, voor 4G-bereik zonder extra telefoonnummer. Daarvoor zijn er verscheidene providers op het internet te vinden. Dan kun je een spraakverbinding maken via 4G met je berichten app, zoals WhatsUp of Signal. Ik heb goede ervaring met MobiMatter, vooral omdat die een e-Sim aanbiedt voor de gehele Balkan, zodat je niet voor afzonderlijke landen een eSim hoeft te kopen. De kosten vielen mij mee.
-arnout- schreef:
do 12 dec, 2024 18:05
Daarom had ik in mijn gewone telefoon een twee simkaart, een eSim, voor 4G-bereik zonder extra telefoonnummer. Daarvoor zijn er verscheidene providers op het internet te vinden. Dan kun je een spraakverbinding maken via 4G met je berichten app, zoals WhatsUp of Signal. Ik heb goede ervaring met MobiMatter,
Hier ga ik achteraan. lijkt een goed optie, dank daarvoor. Over losse GPS twijfel ik nog. En 2e mob met alles erop is ook n optie. maar wel fijn dat jullie meedenken. IK vind het n hele zoektocht als digibeet. dat weerhoudt me ook van aanschaf losse GPS......
pro-tip: ga voor een dedicated gps-toestel. De betere garmins zijn bijv. qua batterijduur superieur tov smartphones.

Ik heb vorig jaar tijdens mijn 100 dagen durende fietstocht een garmin edge meegenomen, en gewoon 1 telefoon. Ik had wel een extra simkaartje meegneomen. Mocht er wat met de telefoon gebeuren, een goedkoop toestel is in heel europa snel genoeg gekocht. Scheelt onnodig meeslepen :)
Pro-tip? Wasda?

Ik wil natuurlijk niet opnieuw een discussie starten over GPS-device versus smartphone, maar als je ziet wat een gedoe het laden en ook wel bedienen van zo'n device geeft, is een smartphone een absoluut betere keus voor de digibeet zoals TS; praktisch foolproof, en daarnaast veel mooier beeld en makkelijker gebruik.
Vwb de accuduur heb je gelijk.
Ik heb altijd een gps-apparaat mee, omdat de batterij een zoveel langere levensduur heeft. Soms koop ik lokaal een sim-kaart, maar er is op zoveel plekken wifi dat je je moet afvragen of het nodig is. (Tenzij je altijd online wilt zijn.. ) een 2e telefoon heb ik nooit meegehad en nooit nodig gehad. Je kan in de meeste noodgevallen altijd mensen opzoeken om een telefoon te lenen of ergens een nieuwe kopen.

Qua reisverzekering: kijk wat je aan materiaal hebt en welk risico je kunt en wilt dragen.