Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Koga stuur verlagen - Forum Wereldfietser

Koga stuur verlagen

Hallo,

Ik heb pas een oudere (2012) Koga Worldtraveller gekocht, maar het stuur staat veel te hoog.
Ik wil graag de originele verstelbare stuurpen van Koga behouden.
Onder de stuurpen zit een sluitcap van het balhoofd welke wel 5 cm hoog is.
Weet iemand of die ook in andere maten te verkrijgen zijn.

Foto ter verduidelijking :D

Groet,
Tonnie
IMG_3742.JPG
IMG_3738.JPG
Die zijn zeker ook in andere hoogte te verkrijgen.
Maar let wel dat je dan ook een stuk van je voorvorkbuis af moet zagen.
M276 schreef:
wo 11 dec, 2024 09:37
Die zijn zeker ook in andere hoogte te verkrijgen.
Maar let wel dat je dan ook een stuk van je voorvorkbuis af moet zagen.
Dank voor je antwoord, maar heb je ook een voorbeeld.
Ten eerste, is het niet de kortste weg om de vraag even bij een koga dealer neer te leggen? Die kan het je zo vertellen.

Ten tweede, het is (me) niet helemaal duidelijk of de cap onderdeel is van het balhoofd of dat hij daar los bovenop ligt en dus feitelijk niet veel anders dan een spacer (maar dan conisch).
Grandonneur schreef:
wo 11 dec, 2024 10:46
Ten eerste, is het niet de kortste weg om de vraag even bij een koga dealer neer te leggen? Die kan het je zo vertellen.

Ten tweede, het is (me) niet helemaal duidelijk of de cap onderdeel is van het balhoofd of dat hij daar los bovenop ligt en dus feitelijk niet veel anders dan een spacer (maar dan conisch).
De cap is onderdeel van het balhoofd.
Je kan de bovenste 3 cm van die spacer en 3 cm van de voorvorkbuis afzagen. Dat is dan heel definitief. Je hebt het over veel te hoog. Gaat die 3 cm helpen? Een andere stuurpen lijkt mij handiger, je kan deze gewoon bewaren.

Anders zou ik het inderdaad bij een koga dealer vragen, zodat je zeker het juiste onderdeel krijgt.
De stuurpen op jouw Koga bouwt best hoog, er zijn ook modellen die veel lager zijn zoals deze: https://www.mantel.com/ritchey-verstelbare-stuurpen
Je hebt dan wel een cap nodig voor bovenop en eventueel spacers.
Ik zou even bij een goeie fietsenmaker langs gaan.
Afzagen zou ik niet aan beginnen.
Het is essentieel te weten of het hier een AHeadset betreft of een balhoofd met schroefdraad op de vork. Dus haal de spullen uit mekaar. Bij een AHeadset zal het nodig zijn een stermoer te plaatsen resp. te verplaatsen na het inkorten van de vorkbuis.
Doe eens een complete foto? Het lijkt er op dat je een verhoogde stuurpen (A-head) hebt. Deze vervangen door een normale stuurpen brengt je stuur meteen een stuk lager zonder dat er verder gezaagd hoeft te worden.
Fedor schreef:
wo 11 dec, 2024 17:52
Doe eens een complete foto? Het lijkt er op dat je een verhoogde stuurpen (A-head) hebt. Deze vervangen door een normale stuurpen brengt je stuur meteen een stuk lager zonder dat er verder gezaagd hoeft te worden.
Bedankt!
Het betreft een verhoogde aheadset inderdaad, maar ik behoud deze graag, zodat ik nog wat kan spelen met de stuurhoogte.
Dus dacht ik die verhoging eronder te kunnen verlagen met ongeveer 3-4 cm.
Ik zal eens een Koga dealer gaan zoeken in de buurt en vragen wat de oplossing zou kunnen zijn.

In de bijlage zie je een complete foto, dat ziet er toch niet uit :shock:

Groet,
Tonnie
IMG_3743.JPG
Met een normale niet verhoogde maar wel verstelbare voorbouw kun je ook nog spelen met je stuurhoogte.

Maar ben je wel van de overbodige cm’s af.

Super simpele oplossing.
i-toon schreef:
wo 11 dec, 2024 18:38
Het betreft een verhoogde aheadset inderdaad, maar ik behoud deze graag, zodat ik nog wat kan spelen met de stuurhoogte.
Er zijn heel veel verstelbare stuurpennen (kan je experimenteren met de hoogte) die niet zo belachelijk hoog zijn. Voor een paar tientjes te vinden en vervangen is een klein klusje.

De originele stuurpen ziet er inderdaad niet uit (sowieso niet en in de huidige stand al helemaal niet). Als je die perse wilt bewaren doe dan maar in een doosje wegleggen.
i-toon schreef:
wo 11 dec, 2024 18:38
Dus dacht ik die verhoging eronder te kunnen verlagen met ongeveer 3-4 cm.
Dat kan, maar dan moet je de starnut er verder in slaan, zagen, en een lagere top cap/conische spacer zoeken.

Een andere verstelbare stuurpen is imo de makkelijkere optie.
IMG_3755.JPG
Deze had ik nog liggen, helaas stuur en stuurpen Koga moeten vervangen.
Dat ziet er stukken beter uit! :D
Zier er héél veel beter uit.
Houding ook naar wens?
Netjes hoor! En zo te zien ook meteen van 25.4 naar 31.8 gegaan.

Toevallig de stuurpen nog even op de weegschaal gelegd?
Berger schreef:
ma 16 dec, 2024 12:00
Zier er héél veel beter uit.
Houding ook naar wens?
Het voelt alsof ik nu iets te kort zit, misschien wennen.
Grandonneur schreef:
ma 16 dec, 2024 16:40
Netjes hoor! En zo te zien ook meteen van 25.4 naar 31.8 gegaan.

Toevallig de stuurpen nog even op de weegschaal gelegd?
Inderdaad van 25,4 naar 31,8 gegaan, kon daarom het koga stuur ook niet meer gebruiken.
Waarom de stuurpen wegen? Gewicht maakt mij niet zoveel uit en zal lichter zijn dan oude situatie.