Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zoektocht fiets : bikepacking trip door Engeland Juni 2025 - Forum Wereldfietser

Zoektocht fiets : bikepacking trip door Engeland Juni 2025

Dag allen,

Ik heb al een aantal maanden het idee om in Juni 2025 een 'bikepacking' trip te gaan doen door Engeland. Nu leek het mij wel is verstandig om hier ook daadwerkelijk een fiets voor te gaan zoeken (heb op dit moment enkel een oude stadshybride fiets en nog nooit een lange reis zoals dit gedaan).

Ik heb nu een paar uurtjes op het forum rond gesnuffeld maar omdat ik best overweldigd ben door alle informatie en toch mijn zoektocht nu echt kracht bij wil zetten wil ik toch ook een graag bericht achterlaten. Ik heb gezocht naar de checklist maar de link werkt niet dus even wat gekopieerd uit een bericht dat ik eerder voorbij zag komen.

**2. Checklist**

2.1 *Waarvoor wil je de fiets gaan gebruiken?*
Voor mijn fietsavontuur in Juni 2025. En als het bevalt (waar ik wel een goed gevoel bij heb) daarna natuurlijk voor verdere avonturen (In Europa). Ik ben van plan om dus een maand te gaan fietsen door Engeland, vertrekken uit Nederland (Gelderland).

2.2 *Houd je meer van stevig doorfietsen of van relaxt de tijd nemen?*
Ik wil vooral genieten van het fietsen en op de langere termijn van de reis natuurlijk wel een afstandje afleggen. Voorlopige doel is om net iets onder Schotland uit te komen maar wil de reis vrij benaderen en niet al een exacte route vastleggen.

2.3 *Zoek je een fiets met een sportieve zit of juist een houding rechtop?*
Ik gok dat de een rechtere houding mijn voorkeur zal hebben doordat het een lange tocht is dagen achter elkaar.

2.4 *Moet de fiets ook in het donker gebruikt worden en hoe vaak?*
Ik ga in Juni fietsen dus heb genoeg tijd waarop de zon schijnt vermoedt ik :). Dus niet perse in het donker

2.5 *Wil je ook op onverhard gaan fietsen? Hoe zwaar onverhard is dat?*
Ik wil vooral autoluw gaan fietsen en zal daarom zeker wel over landwegen en dergelijke fietsen maar heb niet als doel perse hele ruige paden te fietsen. Wil ook de tijd nemen in de route dus on the road comfortable routes zoeken waar nodig is te doen.

2.6 *Waar gaan de vakanties naartoe?*
Richting Engeland, En dan heb ik nu globaal het idee om eerst via het Zuiden van Engeland richting Wales te fietsen en via daar omhoog richting het Noorden en dus ook wel de meer heuvelige delen op te zoeken van Engeland.

2.7 *Wat voor vakanties worden dat?*
Ik wil graag door mooie stukken natuur, buitengebied fietsen maar ook zeker wel langs historische steden en dorpen gaan. Ik wil de tijd nemen en spontaan de route kunnen bepalen en heb daarin dus veel vrijheid. ik wil zoveel mogelijk kamperen maar bij voorspeld extreem weer vind ik het oke om een hostel op te zoeken.

2.8 *Je lichaamslengte:*
180

2.9 *Je gewicht:*
78 kg

2.10 *Je lichaamsbouw:*
Ik ga nu zo'n 3 jaar naar de sportschool en heb wel wat spiermassa opgebouwd. Voetbal ook nog in de kelderklasse. Niet extreem bulky maar ook niet extreem afgetraind.

2.11 *Hoeveel kg bagage wil je mee kunnen nemen op de fiets?*
Vind dit nog lastig om in te schatten maar lees nu dat tussen de 12-20kg wel maximale richting is. Wil de basics bij hebben om te kamperen (tent, slaapzak, matje) en natuurlijk gewoon eten, 1 of 2 setjes kleding extra. Als het kan zo min mogelijk mee en er een minimalistisch avontuur van maken.

2.12 *Waar woon je? (regio, grote stad of provincie is voldoende)*
Apeldoorn (Gelderland)

2.13 *Wat is je budget?*
Ik hoopte vooraf stiekem voor rond de 500-750 wel een tweedehands fiets hiervoor te kunnen regelen. Maar gok dat ik nu ik er mee over gelezen heb richting de 800-1200 ga voor aanschaf tweedehands fiets + manieren om bagage mee te nemen. (tassen/fietsrek/dragers etc.)

2.14 *Welke fietservaring heb je?*
Ik doe bijna alles op de fiets in het dagelijks leven maar dat zijn natuurlijk hele korte ritjes van circa 10-45 minuten). Met lange tochten geen ervaring, wat me ook juist de leuke ervaring ervan lijkt om mij gelijk voor een maand te gaan.

2.15 *Welke afstand fiets je nu maximaal op een dag voor je plezier?*
Fiets niet echt lange afstanden, (dronken na carnaval wel is 20km bijv haha)

2.16 *Welke fietsen heb je (gehad)?*
Typische stadsfietsjes vaak tweedehands van me broer (giant etc.)

2.17 *Wat kun je van fietsonderhoud? Heb je er tijd voor? Heb je budget om het een fietsenmaker te laten doen? Wil je een cursus fietsonderhoud volgen?*
Ik ben op dit moment echt een leek op het gebied van fietsonderhoud. Op dit moment kan ik niet eens m'n ketting er weer op leggen of een band plakken (zonder geluk haha). Ik zoek een zo robuust mogelijke fiets (binnen m'n budget). Voor het langere termijn onderhoud heb ik wel budget om heb bij de fietsenmaker te brengen.

2.18 *Wil je ook een tweedehands fiets overwegen?*
Jazeker, denk dat het anders heel lastig wordt. Nog mensen met ervaring of kennis over fietsen huren voor een redelijke prijs voor dit reizen van een maand lang? Sta ik ook voor open maar liever tweedehands aanschaffen.

2.19 *Heb je bepaalde fietsen op het oog?*
Nee nog niet.

2.20 *Wil je onderweg elektronica kunnen opladen?*
Enkel telefoon en of gps voor route?

2.21 *Moet de fiets er mooi uitzien?*
Nee hoeft niet perse.

2.22 *Wil je de fiets op korte termijn, of heb je geen probleem met een tijdje zoeken of een wachttijd?*
Ik wil dus in Juni 2025 gaan fietsen, en ik ga nog in Maart en April op reis door Indonesie dus kan dan niet verder zoeken helaas :(. Dus liefst wel de fiets gekocht hebben voor Maart of dat in iedergeval zeker in Mei geleverd wordt.

---
Hopelijk kunnen jullie mij hiermee iets vooruit helpen. Als laatst wil ik nog meegeven dat ik echt niet opzoek ben naar de perfecte fiets. Ik wil vooral gewoon het avontuur aan gaan, lekker fietsen, spul mee om te kamperen en vind het niet erg als de fiets niet perfect comfortabel is. Ik zoek vooral een degelijke fiets waar de bagage op mee kan en waarop ik niet hoef te vrezen dat er direct technisch dingen foutgaan gedurende deze maand.
Rommel de Bommel, Kona Dew, 600,- in aanschaf. Altran Velo voor - achterdrager + standaard. +/- 80,- Spatbordjes ongeveer 10,- verlichting 20,- 2x anderhalf liter bidon houders 25,- slot 30,- hogere stuurpen AliExpress kan best wel.

+/- 755,- houd je nog een fijn bedrag over voor tassen en dergelijke. Fiets mag 150kg dragen en kan na je vakantie gewoon als dagelijks karretje ingezet worden.
Lijkt me ook wel wat. Van Kona lees ik heel verschillende prijzen. Graag een link van een echte verkoper? Thanks! :D
De enige tip die ik kan geven: zorg voor voldoende versnellingen op je fiets. Ik heb afgelopen voorjaar door zuid-engeland gefietst (Harwich - Plymouth), en het was zo goed als nergens vlak. En niet zelden gaan de klimmetjes ook recht omhoog met klimpercentages in de dubbele cijfers.
sjefke schreef:
do 12 dec, 2024 04:29
Lijkt me ook wel wat. Van Kona lees ik heel verschillende prijzen. Graag een link van een echte verkoper? Thanks! :D
Dat klopt lokale fietsenmaker wilde er meer voor hebben dan elders in het land. Ken deze zaak niet persoonlijk...

https://www.simplebikestore.eu/en/searc ... ount%3Aasc
Als ik het verhaal zo lees is een 'bikepacking'-fiets helemaal niet nodig. Gewoon een toerfiets met bagagerekje voor achtertassen en voldoende versnellingen zou alle mogelijkheden bieden. Voortassen is nog evt. een extra optie (hier moet wel op de voorvork een mogelijkheid voor een rekje voor zijn) maar met een beetje gericht inpakken heb je die niet nodig.

En voor een toerfiets zijn legio mogelijkheden tweedehands te vinden. Bijv. Giant Expedition of Koga Traveller op Marktplaats.
Als ik kijk naar een fiets welke dit jaar voor iemand heb klaar gemaakt. Die was in totaal 75,- na service uiteraard reken geen arbeidsloon bij zo iemand.

Die fiets staat nu in Rome en is daar via Duitsland en Oostenrijk beland. Wel is nu na twee weken rond crossen in Rome de ketting geknapt. Hij zal daar opgeknapt worden. Ketting cassette wielen richten en remwerk en daarna gaat die als het weer wat beter word via Frankrijk naar Santiago de Compostela en dan weer terug via Frankrijk en belgië in Frankrijk krijgt de fiets weer onderhoud waar nodig.

https://1drv.ms/i/c/0ed92c3f457524aa/EX ... lMeUhkct3w

Linkje fiets.

Heb zelf nu een Metrotrack staan en een Scott die vertrouw ik na een goede beurt wat aanpassingen ook wel om zover te komen.

Edit wil je meer ruimte op het bagage drager. Een bredere plank in de houtolie zetten gaatjes boren en met kabelbinders aan je bagagedrager. Heb je meer ruimte voor goedkope tent, slaapgerei en kan je met een spin. Nog wat meer erop binden.

Met genoeg afstand zodat je rug vrij blijft kun je ook een flinke krat erop zetten. En van alles erin kieperen. We spreken uit ervaring.
Aangezien je (nog) niet zelf sleutelt aan de fiets zou ik zeggen zoek een goede dealer in de buurt zodat je bij onderhoud en garantie niet zo ver hoeft. 2e hands is altijd wel wat mee, dat is geen probleem als je zelf wilt leren sleutelen. Dat gezegd hebbende, dit zijn scherpe aanbiedingen van een winkel die ook goede service levert.

https://www.12gobiking.nl/winora-domingo-27
https://www.12gobiking.nl/stevens-jazz-gen-1
https://www.12gobiking.nl/winora-domingo-12-pro

Die Stevens is ook nog een goed merk. Het zijn wel sportieve fietsen, diepe zit. Je mag binnen een stukje proefrijden daar, ze hebben een testbaan.
Allemaal fietsen met voorvering. Dat wil je toch niet op een vakantie/bikepackingfiets.
Voorvering hoeft niet echt een probleem te zijn. Genoeg mensen met MTBs in het buitenland met voorvering maar dan is het wel fijn als er een lock out op zit. Hobbel ook rond met een mtb met voorvering. Budget van de topicstarter is voldoende om iets moois nieuw of tweedehands te vinden, Stevens bied ook fietsen met vaste voorvork aan trouwens. Winora valt onder de Duitse tak van Accell echt geen geweldige fiets voor dat geld.
fl78 schreef:
do 12 dec, 2024 22:25
Voorvering hoeft niet echt een probleem te zijn.
Dus liever niet.
Is extra gewicht en kan stuk.
Een ander nadeel is dat je aan een verende vork geen tassen kunt hangen, ook geen fork packs. Tubus had een drager voor geveerde vorken maar die is al jaren uit het programma.
Als je geen tassen aan de voorvork nodig hebt, dan kun je dit nadeel doorstrepen. Maar in een fiets van 7 of 800 euro kan nooit een fatsoenlijke verende vork zitten.
Wat stel jij voor davinci?

Die Stevens heeft 47-622 banden, lekker breed, een bagagedrager die 30 kg aankan, een maximaal belastbaar gewicht van 130 kilo, een voorvork met oogjes voor een drager. Een voordrager zou ik niet zo snel doen maar van die hippe fork packs kan prima.

Is het perfect? Nee. Het vervelendste is misschien nog wel het lichtste verzet van 28-32. Maar ik vind het heel veel fiets voor het geld, hier kom je ver mee.

Wat je ook koopt, koop het snel. Dan kan je nog kilometers maken en de kinderziektes eruit trappen. En koop de fiets die het lekkerst zit.
Iedereen al bedankt voor de eerste reacties! Kan ik zeker wat mee. Ga mij dit weekend even verdiepen in een aantal genoemde voorbeelden en dan ben ik hopelijk weer een stap verder!
DaVinci schreef:
vr 13 dec, 2024 00:24
fl78 schreef:
do 12 dec, 2024 22:25
Voorvering hoeft niet echt een probleem te zijn.
Dus liever niet.
Is extra gewicht en kan stuk.
Ik snap de aversie tegen voorvering niet. Is die gebaseerd op eigen ervaringen ?
Ik vind voorvering vooral ontspannend voor handen en armen. Op een hobbelig wegdek worden veel trillingen geabsorbeerd. Gaat het vaak stuk? Niet de voorvorken met stalen veren, die gaan niet kapot.
RianGeenen schreef:
vr 13 dec, 2024 08:44
Is het perfect? Nee. Het vervelendste is misschien nog wel het lichtste verzet van 28-32. Maar ik vind het heel veel fiets voor het geld, hier kom je ver mee.
Ik schat de vraagsteller in de twintig. Dan is 28-32 prima te doen. Ik weet nog dat ik op mijn dertigste op 42-24, toen het kleinste verzet op mijn racefiets, Alpe d'Huez opreed. In het kleinste verzet, wat het ook is, kun je veel, want het went en je weet niet beter.
math schreef:
vr 13 dec, 2024 10:10
Ik weet nog dat ik op mijn dertigste op 42-24, toen het kleinste verzet op mijn racefiets, Alpe d'Huez opreed. In het kleinste verzet, wat het ook is, kun je veel, want het went en je weet niet beter.
Dat jij met zo'n verzet een Alpenklim fietste, hoeft nog geen correcte maatstaf te zijn voor een 'gemiddelde' vakantiefietser. Wie weet was je in die periode sowieso superfit dankzij andere activiteiten. ;-)

Verder ben ik het wel met je eens over het geadviseerde verzet en de voorvering. Kritiek op voorvering lijkt er vooral van degenen die er geen serieuze ervaring mee hebben, categorie 'hear-say'.
Ik weet in ieder geval uit eigen ervaring dat een Trek fx7.3 uit 2011 met vaste aluminium voorvork na 1,5 uur fietsen keihard aanvoelt. Alle trillingen worden doorgegeven aan handen, polsen en schouders. Nu had die fiets 32 mm stugge banden. Die fiets heb ik toen bij 12go nieuw gekocht. Onder garantie wat dingen vervangen die ook wel een beetje door mijn enthousiaste gebruik kwamen, zijn ze heel netjes in.
Ik had in die tijd ook een titanium racefiets waar ik de hele dag op kon rijden. Die heb ik toen vanwege ruimtegebrek verkocht. Daar denk ik nog wel eens aan.

Je kan die Stevens aanpassen naar een lichter verzet en banden die iets beter op het doel zijn afgesteld. Maar wat je wilt is thuiskomen met een stoer verhaal over hoe je die laatste klim met volle bepakking en boodschappen op je tandvlees hebt gehaald, waarna je met trillende benen je reservevoorraaad aan energierepen hebt weggewerkt. Om het vervolgens heel de nacht koud te hebben.
DaVinci schreef:
vr 13 dec, 2024 00:24
fl78 schreef:
do 12 dec, 2024 22:25
Voorvering hoeft niet echt een probleem te zijn.
Dus liever niet.
Is extra gewicht en kan stuk.
Een ander nadeel is dat je aan een verende vork geen tassen kunt hangen, ook geen fork packs. Tubus had een drager voor geveerde vorken maar die is al jaren uit het programma.
Als je geen tassen aan de voorvork nodig hebt, dan kun je dit nadeel doorstrepen. Maar in een fiets van 7 of 800 euro kan nooit een fatsoenlijke verende vork zitten.
Het ligt eraan heb zelf met een Giant en voorvering door Bosnië gegaan stuk jonger toen. Die vering was echt wel fijn ook omdat sommige stukken weg echt slecht waren. Heb zelf eigenlijk nooit een lowrider met tassen gehad vond dat nooit prettig en had nooit meer dan 20kg bij mij.

Wel mee eens dat bij dit soort fietsen van deze prijs de meeverende voorvork bagger is. Liever voor dat bedrag iets met inderdaad een voorvork zoals de Kona Dew heeft.

Ben nu letterlijk een Scott MTB met vaste voorvork aan het klaar maken. Die gaat volgend jaar hoogstwaarschijnlijk naar Santiago de Compostela.

Totale kosten met tweedehands gerei een 80,- het hoeft niet duur te zijn.
Ik heb veel in Engeland gefietst. Heuveltjes kunnen soms erg steil zijn. Reken er verder op dat er weinig voor fietsers is geregeld. Je zult heel vaak ongewild op een drukke weg terecht komen. Er is sinds dit jaar wel een wet die automobilisten dwingt om je zeer ruim te passeren, wat vaak niet gaat en dan blijven ze, gezien de forse straffen, nu wel netjes achter je.

Dus goed je route uitstippelen per dag is wel belangrijk, om niet ergens vast te lopen op een autoweg. En oriënteer je vantevoren op de fietsroutes die er wel zijn, want ze zijn er wel, vaak regionaal, maar het is even zoeken. Verder zijn er overal fietsenmakers, maar zelf een band kunnen plakken en de ketting er weer om kunnen leggen lijkt me toch wel handig. Conditie bouw je vanzelf op al fietsende, dus maak je niet te veel zorgen. Koop een (2e hands) fiets bij een fietsenmaker, kies een beetje degelijk en niet al te oud brik. En dan is er echt nog wel veel keus. Een stevige bagaedrager, prettige zit (proberen) en minimaal 7 versnellingen, veel ingewikkelder is het niet. Vooral veel plezier
TS woont in Gelderland. Ik zou eerst in de buurt eens kijken of daar een grote fietsenwinkel zit die verschillende merken verkoopt.
Voorvering zal zeker comfortabel zijn, ik fiets al meer dan 60 jaar zonder en mis deze niet. Volgend jaar willen wij naar Santiago fietsen, dat gebeurt dan op onze stalen Giants van begin deze eeuw.
Als TS in Engeland vooral over de weg wil gaan fietsen dan is voorvering niet direct nodig.
Een stalen frame + vork fietst comfortabeler dan een alu frame. Dikke, soepele banden zijn natuurlijk ook comfortverhogend
Als je een aluminium fiets hebt met schijfremmen en vaste vork en ook nog stugge banden dan heb je zeker geen comfortabele fiets. Een schijfremvork is altijd al stijver omdat de krachten anders zijn dan bij velgremmen.
Maar wat op het moment in de winkels staat zijn bijna allemaal alu fietsen met schijfremmen. Op Marktplaats vind je nog wel leuke stalen fietsen, daar is meestal nog wat werk aan, wat als je het moet laten doen, niet goedkoop is.
Of je moet het geluk hebben dat bij een fietsenmaker net iemand een mooie, goed onderhouden Koga in jouw maat heeft ingeruild voor een e-bike.
Succes met zoeken.
Ik heb deze ochtend even kort gekeken naar een aantal genoemde voorbeelden en ook zelf wat verder gezocht bij fietswinkels in de buurt. Ik vond deze 2 bij een lokale fietsenmaker bij mij in de buurt. Zijn er mensen die ervaring hebben met dit merk of een gevoel hebben bij deze fietsen? Zag het merk TREK nog niet heel vaak voor bij komen maar hier in de omgeving wel wat vaker. Ik denk dat de DUAL Sport 2 de beste optie van de twee is door de bredere en degelijkere banden en beter is op wat ruwere ondergrond. Ik hoor graag wat jullie denken, ook wat betreft de prijs-kwaliteit verhouding

TREK Dual Sport 2 L Galactic Grey (799,-)
https://huernink-tweewielers.nl/fietsen ... tic-grey_1

Trek FX 2 DISC S Satin Nautical Navy NA (699,-)
https://huernink-tweewielers.nl/fietsen ... al-navy-na

Deze was aangeraden door een van jullie
Stevens Jazz Gen 1 2024 (699,-)
https://www.12gobiking.nl/stevens-jazz-gen-1