Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Pinion 1.12 - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Pinion 1.12

Dank voor de videos, mijn Duits is beperkt niet helemaal duidelijk wat de oorzaak of gebrek is.

Ik ken trouwens een geval van idworxs met pinion waarvan de flens van de achteras scheurde dat heeft niets met de bak te maken natuurlijk.
John Jongerius schreef:
za 07 dec, 2024 15:04
robgru schreef:
za 07 dec, 2024 13:50
Van de Pinion bak heb ik er ook al velen honderden gemonteerd en stuur ik er gemiddeld 1-2 per jaar terug ter reparatie (dat is opzich ook niet veel) als ik een Pinion bak ter reparatie krijg dan is het vrijwel altijd zo dat de bak gewoon nog rijd en de klant niet stil is komen te staan tijdens een reis. De meeste problemen bij Pinion (ook niet heel veel) waren er vooral een paar jaar terug maar de laatste jaren is de kwaliteit goed en stabiel.


Bij Pinion heb je wel een groter totaal bereik qua versnellingen dan Rohloff en dat kan in de bergen soms weer goed van pas komen.

Ook heeft Pinion nu al de mogelijkheid om elektrisch schakelen te kiezen bij een vakantiefiets, gravelbike of e-bike en de elektrische schakeling bij Rohloff is momenteel alleen nog beschikbaar voor e-bikes met Bosch.

Pinion is dus gewoon ook heel goed en ik zou vooral uitgebreid gaan testen op zowel Pinion als Rohloff want ze hebben beide hun eigen eigenschappen qua rijgedrag, geluid en dergelijke..

Dank John voor je waardevolle reactie!

Bij Rohloff is mij bekend dat de nieuwere modellen technische verbeteringen hebben en bijna niet lekken

Ik kijk naar model pinion uit 2019 vraag mij af of die bakken uit dat jaartal tot de nieuwere dus betere behoren of niet.

Die garantie mogelijkheid van 5 jaar voor 299 euro hoe kijk jij daar tegenaan wordt daar veel gebruik van gemaakt?
Ik werk zelf al 12 jaar met Rohloff maar met Pinion in grote aantallen pas 4 jaar dus hoe de gearbox van 2019 is kan ik geen ervaring over delen.

Die 5 jaar garantie is standaard bij de P-line en 2 jaar bij de C-line, als je de gearbox dan na afloop van die garantie een onderhoudsbeurt bij Pinion laat geven (299 euro voor de p-line en 199 euro voor de c-line) verlengt Pinion de garantie met respectievelijk 5 jaar of 2 jaar voor de C-line

Je hoeft dit dus niet vooraf af te sluiten.
[/quote]

Die Lebensdauer eines Getriebes geht weit über die reguläre Garantiezeit hinaus. Mit Pinion Care bieten wir einen Service, der genau dort ansetzt, wo die Garantie endet: Eine umfassende Getriebeinspektion inkl. Dichtungswechsel und Funktionsprüfung mit 2 Jahren Anschlussgarantie.
https://pinion.eu/pinion-care/#care+
Mit Pinion Care+ bieten wir eine vollumfängliche Werksüberarbeitung mit zusätzlichem Tausch der Hauptlager und einer Anschlussgarantie von 5 Jahren. Du hast die Wahl.

Niet om te zeuren maar ik wil het graag precies weten, als ik de tekst lees op de Pinion site dan lijkt het dat er geen onderscheid wordt gemaakt tussen de P of C line maar dat het verschil tussen pinon care en pinion care plus is dat het 100 euro kostbaarder is en dat daarvoor ook het lager vervangen wordt en de garantie 3 jaar langer is.

Pinion zelf claimt dat 60.000 km de ondergrens is van de levensduur van de bak https://pinion.eu/qualitaetsversprechen/
Eigen ervaring:

Ik heb 2 fietsen met de Pinion C1.12. Een MTB met riem uit 2018 en een Idworx uit 2021 met ketting.
Bij de MTB 1x wat lekken van de naafolie gehad helemaal aan het begin maar dat is niet meer voorgekomen. Heb tot nu toe 2x onderhoud laten doen bij Bongersbikes, niks bijzonders behalve oliewissel (kan je zelf ook als je er zin in hebt)

Over de versnellingen, 12 voor een MTB is prima, tegenwoordig zijn MTB’s 1x12 met derailleur dus dat is vergelijkbaar. Op de vakantiefiets in het eerste jaar wel eens een tussenstap gewenst maar je kunt ook gewoon het tempo/cadans afstemmen op de versnelling, heb er nu geen moeite mee mee. Als het je heel erg irriteert zeker een 1.18 nemen.
Dan de naaf achter, ik heb bij beide fietsen een onyx SS hub genomen, deze worden ook gebruikt in het BMX circuit dus ze zijn knettersterk en grijpen meteen aan (geen vrije slag), dat is fijn omdat de pinion al een vrije slag heeft en je met naven met minder aangrijpingspunten een dubbele vrije slag zou creëren.

Het is een N=1 verhaal maar ik heb de fietsen niet ontzien en enorme stijgingspercentages door weer en wind ermee gereden en het systeem incl naaf geeft geen krimp tot op heden.
Ik heb het even nagekeken en de Care+ is tegenwoordig naast de P-line ook beschikbaar voor de C-line. Dan verleng je (na afloop van de standaard 2 jaar garantie op de C-line of 5 jaar garantie op de P-line) de garantie dus met 5 jaar voor 299 euro en dit mag onbeperkt uitgevoerd worden dus zo kan je respectievelijk 5, 10 of 15 jaar de garantie verlengen voor 299 euro per keer (excl. demontage en montage van de fiets).

Tot voor kort hadden ze alleen de gewone Pinion care en daarbij verleng je de garantie maar met 2 jaar voor 199 euro

Pinion heeft hier recent wat zaken in gewijzigd omdat je voorheen bij de aanschaf extra garantie verlenging kon bijkopen maar de Duitse wetgeving dit verboden heeft.

Ik heb wel even navraag bij Pinion gedaan of deze care en care+ verlenging alleen voor de eerste eigenaar mogelijk is of ook voor een tweedehands fiets.
Ken het spul en het kan ook kapot, sta je dan in de middle of nowhere met je duizenden euros kostenende fiets. Heb dat met Rohloff gehad en service is geweldig alleen op dat moment, zak je volledig door de grond.

Pinion ken het systeem maar ook net als Rohloff gaat het stuk en je zit ergens buiten Noord Europa word het al snel een probleem voor je.
Veel dank John,

Dat is de vraag die ik mij ook stelde!

Pinion stelt dat de bak ook geregistreerd moet zijn die staat op naam van de eerste eigenaar lijkt mij.

Ik heb wel even navraag bij Pinion gedaan of deze care en care+ verlenging alleen voor de eerste eigenaar mogelijk is of ook voor een tweedehands fiets.
John Jongerius schreef:
zo 08 dec, 2024 09:48
Ik heb wel even navraag bij Pinion gedaan of deze care en care+ verlenging alleen voor de eerste eigenaar mogelijk is of ook voor een tweedehands fiets.
En, wat zeiden ze?
Dat laat ik even weten zodra ik reactie heb, vandaag de vraag gesteld aan onze contactpersoon.
Hierbij even de reactie vanuit Pinion op de vraag of Pinion care en care+ ook bij een tweedehands fiets kan:

*************
Registratie geldt alleen voor de eerste eigenaar en is belangrijk om de fabrieksgarantie te behouden. De Pinion Care Service is een inspectie/reparatie buiten de garantieperiode die een vervolggarantie biedt. Dit kan op elk moment worden gedaan, zelfs als de versnellingsbak al ver buiten de garantieperiode is (waar het precies voor bedoeld is) en de gearbox al een paar keer van eigenaar is gewisseld.

*************
John Jongerius schreef:
ma 09 dec, 2024 08:37
Hierbij even de reactie vanuit Pinion op de vraag of Pinion care en care+ ook bij een tweedehands fiets kan:

*************
Registratie geldt alleen voor de eerste eigenaar en is belangrijk om de fabrieksgarantie te behouden. De Pinion Care Service is een inspectie/reparatie buiten de garantieperiode die een vervolggarantie biedt. Dit kan op elk moment worden gedaan, zelfs als de versnellingsbak al ver buiten de garantieperiode is (waar het precies voor bedoeld is) en de gearbox al een paar keer van eigenaar is gewisseld.

*************
John
Dank dat geeft vertrouwen
robgru schreef:
za 07 dec, 2024 13:50
Bij Rohloff is mij bekend dat de nieuwere modellen technische verbeteringen hebben en bijna niet lekken.
Op hun website staat daar niets over. Wel opvallend (althans n = 2) was dat de nieuwe Rohloffnaven waar ik mee gefietst heb bijzonder stil waren, zelfs in de 7e versnelling.
Fedor schreef:
di 10 dec, 2024 12:12
robgru schreef:
za 07 dec, 2024 13:50
Bij Rohloff is mij bekend dat de nieuwere modellen technische verbeteringen hebben en bijna niet lekken.
Op hun website staat daar niets over. Wel opvallend (althans n = 2) was dat de nieuwe Rohloffnaven waar ik mee gefietst heb bijzonder stil waren, zelfs in de 7e versnelling.
Mooi ze worden dus nog steeds beter!

Ik bedoelde deze aanpassingen vanaf het eerste model
https://www.bikefeeling.nl/blog/Rohloff ... jaren-heen.
Mogelijk interessant: 2de kapotte Pinion bij hetzelfde stel (als boven) tijdens een reis in Noorwegen, onderweg tevens een geknapte riem en andere problemen voor en na de reis met de aandrijflijn. De reis moet worden afgebroken, daar lokaal geen hulp en onderdelen te verkrijgen zijn. Dit laatste voert tot de conclusie aan het eind van de video dat de beide Pinion fietsen de deur uit gaan en voor traditionele fietsen met ketting (en derailleur) vervangen gaan worden, gezien hiervoor wel plaatselijk hulp kan worden geboden.

Mijn Duits is niet zo goed maar als ik het goed begrijp hadden ze ruim 500 euro voor onderhoud uitgegeven en had de fietsenmaker van alles over het hoofd gezien..

Een Gates Beltdrive is wel iets waar je als fietsenmaker met verstand van zaken naar moet kijken en het juiste gereedschap moet hebben. Er zijn volop fietsenmakers die geen Gates laser voor de uitlijning hebben en ook niet de juiste tools om de riemspanning te meten (of als ze deze hebben niet juist gebruiken).

Een Gates beltdrive is oerdegelijk maar kan breken als de uitlijning of spanning niet kloppen of als je deze er onder spanning omheen trapt na het vervangen van een band.

Als je gewoon jaarlijks de fiets even bij een speciaalzaak voor onderhoud brengt dan is de kans op breuk of dergelijke bijna nul..

Bovenstaande heeft betrekking op de Gates Cdx (bij voorkeur de Exp versie) bij Gates Cdn is dit een ander verhaal.
Dank John en Daan,

Het lijkt erop dat het een lager slijtage probleem is dit keer waardoor de speling er wellicht voor zorgt dat er ook problemen met de snaar ontstaan.

Ja ik krijg steeds meer het gevoel dat ondanks de zogenaamde kwetsbaarheid van een derailleur ik heb nooit problemen gehad en omdat de onderdelen en kennis zo wijd verbreid zijn, het in de praktijk een hele betrouwbare oplossing is ook al omdat je meestal zelf het onderhoud of vervanging kan doen.

Een pinion heeft het voordeel van geen omkijken naarmaar als er wat aan is kan je lokaal geen oplossing vinden of zoals met die snaar loop je kans dat je het niet goed gedaan wordt.

Kortom ik ben tot de conclusie gekomen dat de voordelen van een pinion met riem niet altijd opwegen tegen het nadeel van afhankelijkheid van ondersteuning van de fabriek of kundige fietsenmaker.