Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Raad plaatje! - Pagina 1786 - Forum Wereldfietser

Raad plaatje!

35826 berichten
Goed gevonden Renel. inderdaad centrum van Hamburg.
volgende is voor jou.
Volgende:
factory08.jpg
Veel te overbekend van de journaal-beelden: de EBI in Vught.

https://maps.app.goo.gl/uw3HFZmXNu8QGJhu8?g_st=ac
Goedgekeurd! Beurt naar Martin.
Nog eentje in „Eclectische stijl" maar waar?
DSCF3791.jpg
Bekende plek (voor mij): Tegenover Artis .
Klopt, de Plantage Middenlaan in Amsterdam, in feite de belangrijkste entree van het oude centrum vanuit het oosten. Van 1954 t/m 1968 ging ik per tram lijn 9 op weg naar school (en terug) dagelijks langs deze locatie. Achter mij staat de Muiderpoort. Die straat wordt bepaald door verschillende statige panden, alhoewel er ook alweer velen zijn gesloopt.
Opmerkelijk is dat de hoekerker van het pand op mijn foto vroeger een hoge torenspits had. Zou die misschien te zwaar zijn geweest en daarom afgetopt? Had ik bij toeval ontdekt bij het afstruinen van Beeldbank Amsterdam.
Plantage Middenlaan in 1903.jpg
De volgende is voor jou.
Die torenspits op de hoekerker van het bouwblok Plantage Middenlaan 82-88 wordt hier een "barokke toren" genoemd.
Hieronder een andere foto met links weer die torenspits.
pmlaan.jpg
En waar is dit?
straatje.jpg
Ik heb in 1983 heel veel in Zeeland gefietst; ik was toen nog leerling-molenaar. Op enkele molens na, heb ik die allemaal gefotografeerd in Zuid-Beveland, Walcheren en Zeeuws-Vlaanderen. Natuurlijk in die tijd veel vervallen molens, zo ook in Hoedekenskerke in de „Zak van Beveland", waar ik me dit typisch Zeeuwse kerkje nog vaag kan herinneren. Voor de zekerheid effe checken op Streetview, en ja hoor:
https://www.google.nl/maps/@51.4251457, ... FQAw%3D%3D
Martin E. van Doornik schreef:
wo 04 dec, 2024 22:25
Hoedekenskerke in de „Zak van Beveland"
Allemensen Martin, jij hebt in de loop der jaren werkelijk overal gefietst :D. In de verte zie je de Sint-Joriskerk in, inderdaad, Hoedekenskerke. Het leuke van zo'n foto als deze is, dat ik er niet naar op zoek ben maar opeens heb je zo'n moment van "stop, foto". Ik had eerst onderstaande foto willen plaatsen, een restant van De Phoenix in Ellewoutsdijk (waar ik daarna langs kwam), maar dat zou wel heel erg een makkie zijn geweest.
molen.jpg
Aan jou de volgende.
Ondanks dat ik maar twee keer in Zeeland per fiets ben geweest (1983 en 1996; zonder fiets wel wat vaker) weet ik véél 8) over deze provincie. De man van mijn zus is een Zeeuw en mijn grootmoeder van vaders kant was geboren uit Vlissingse ouders. Voorts ben ik lid van de vereniging De Zeeuwse Molen en ken zowat alle molens en restanten van Zeeland. Zo nu en dan had ik de vergaderingen daar bijgewoond. In 1996 heb ik de maalstenen van de standerdmolen in Waarde „gebild". Jouw foto van De Phoenix zou ik in twee seconden herkend hebben. Toch wel zonde, een nieuw in 1934 gebouwde molen al verloren bij de Slag om de Schelde in 1944. Met de ruime vierkante onderbouw en de z.g. Dekkerwieken voor meer vermogen (lijken wat op vliegtuigvleugels) een goed doordacht constructie. Ik kan onmiddelijk zien dat de wiekenas uit de Zaanstreek afkomstig is. Hier een foto van De Phoenix in vol ornaat.
De Phoenix Ellewoutsdijk.jpg
Hier is dan de volgende raadselfoto:
DSCF3090.jpg
WillemT schreef:
wo 04 dec, 2024 20:55
Die torenspits op de hoekerker van het bouwblok Plantage Middenlaan 82-88 wordt hier een "barokke toren" genoemd.
Hieronder een andere foto met links weer die torenspits.
pmlaan.jpg
Ik kan op de achtergrond de torens makkelijk herkennen.
Van links naar rechts: De Westertoren, de Zuidertoren, het Paleis op de Dam, de Nieuwe Kerk, de toren van de Oude Kerk, de ronde Lutherse kerk (klein stukje), de Montelbaanstoren met daarachter de Posthoornkerk en weer daarachter de Maria Magdalenakerk (gesloopt 1967) en uiterst rechts de Nicolaaskerk.
Martin E. van Doornik schreef:
do 05 dec, 2024 14:18
Hier is dan de volgende raadselfoto:
Zo'n Raadsel is dat niet :-). Rechts van je is station Vaartsche Rijn in Utrecht,
Helemaal goed WillemT. Het kwart gebogen gebouw links was vroeger een zaak, die tandarts- en kapperstoelen leverde. M'n vader, die in Blaricum een eigen kapperszaak had, nam me omstreeks 1960 mee naar Utrecht om daar nieuwe, in hoogte verstelbare, stoelen te bestellen. En ook de Domtoren beklommen.
10 jaar later ging ik naar de grafische school, buiten beeld de linker buurman van dat gebouw. En dat iedere keer per fiets vanuit Blaricum tot zomer 1973, waar ik voor m'n eindexamens slaagde. Dus een plek met veel herinneringen.
Het station rechts bestond toen natuurlijk nog niet.
De volgende is voor jou.
omhoog.jpg
was even zoeken naar hoge woontoren in Nederland. torens genoeg maar niet veel met die specifieke witte driehoeken. Maar uiteindelijk toch gevonden denk ik. de Citytower in den Haag. hier een streetview:
https://www.google.nl/maps/@52.0817961, ... FQAw%3D%3D
Helemaal goed WillyW. Het is het "uitzicht" als je naar boven kijkt bij het verlaten van Den Haag CS (links zichtbaar). Het gebouwencomplex rechts komt voor in de tekst van Harrie Jekkers - O' O' Den Haag: "Dat nieuwe Babylon, moest dat er trouwens nou wel zo nodig komen?"

De volgende is voor jou
Was ik Martin dit keer voor, hij herkent bijna elk gebouw zo, maar misschien deze moderne bouw niet zo snel. :lol:
Of dat Babylon er moest komen? geen idee. Is wel 25 jaar geleden volgens mij dat ik in den Haag geweest ben.

volgende dan maar, heel wat anders en verder weg:
raadplaatje 111.jpg