Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Aankoopadvies eerste vakantiefiets - Forum Wereldfietser

Aankoopadvies eerste vakantiefiets

Ik wil graag komende zomer een aantal mooie ritten maken in Nederland en Duitsland om wat bekender te worden met de fietsvakantie. Een soort van voorbereiding om volgend jaar naar Santiago de Compostella te fietsen. Ik heb nog tot 10 december om met enige korting een nieuwe fiets te kopen dus ik heb enige haast met mijn aankoopadvies.

Ik wil een degelijke, duurzame en dus robuuste fiets kopen met een budget van rond de € 2000,-. Eventueel meer wanneer er goede argumenten zijn om iets duurders aan te schaffen.

Mijn eerste blik viel op de KOGA Worldtraveller 2025 nieuw, deze kost precies € 2000. Een nieuwe fiets en goed merk. Echter lees ik ook op het forum dat de nieuwe KOGA fietsen van veel minder kwaliteit zijn dan de oude (signature) fietsen.

Ik ben op bezoek geweest bij een speciaalzaak, daar wordt het budget echter al snel overschreden. Daarom heb ik mijzelf inmiddels ook georiënteerd op de tweedehandse markt bij o.a. https://www.wijverkopentweedehandsfietsen.nl/
Hier vind ik diverse "oude KOGA modellen" binnen mijn budget en/of een Jan Jansen.

Concreet wil ik graag advies over:
1. Wat is de meest verstandige keuze als ik een duurzame fiets wil die lang meegaat, een nieuwe Worldtraveller 2025 of beter een tweedehands signature?
2. Wat is de kwaliteit van de Jan Jansen tov de KOGA fiets
3. Wat zijn de ervaringen met het kopen van een tweedehands fiets, en waar moet ik op letten. Ik zie bijvoorbeeld een Rohloff en normale ketting KOGA signature voor nagenoeg dezelfde prijs. Wat is de meest duurzame en verstandige keuze?
4. Ik overweeg ook nog met een schuin oog een elektirische fiets, zijn er ervaringen met de KOGA Pace B10 Ebike herenfiets L

DAnk alvast voor jullie hulp!
Ga niet via zulke websites een fiets kopen, dan ben je beter af op Marktplaats eerlijk gezegd. Je betaald vele malen meer voor fietsen welke net zo hard van Marktplaats komen.

Een Jan Jansen Transalpine past ook in het budget. Hoor daar nooit iets slechts over die Jan Jansen fietsen, deze zijn ook wat vaker tweedehands te vinden. Wat mij met Koga opvalt de laatste tijd is de uitlevering van de fietsen, gewoon niet goed afgemonteerd en bijna geen montage pasta op cruciale delen.

VSF kun je vaker kant en klaar vinden past ook in het budget deze hebben wel een langere bovenbuis dat moet je passen.

Er zijn voor dat bedrag wat je hebt echt legio fietsen te vinden. Kijk eens verder dan Koga, een Stevens, VSF, Kona, Trek etc zijn ook prima hoor. Cube kan ook al vind ik deze fietsen wat te licht persoonlijk. Een tweedehandse Giant Expedition uit het juiste jaartal of een fijne oudere Koga Globetraveller kan ook.

Tweedehands vooral via bepaalde zaakjes blijft lastig als het teveel glimt en dik in de wax zit is dat niet altijd te positief te noemen. Let op de aandrijflijn verdachte dikke krassen butsen op het frame. Vraag naar de historie, bij velgremmen zit er nog vlees op de velg, zijn ze niet teveel ingesleten. Doe vooral een flinke proefrit niet 100 meter heen en weer, en vooral niks aan laten smeren..
Mijn advies om eerst de checklist (is de eerste post in dit deel van het forum) in te vullen.

zonder extra informatie is het moeilijk je te helpen.

Wil je 24 kilo koga of santos met alles er op en er aan? Of heb je geen dynamo en omvormer nodig en fiets je liever met een gravelracer met mogelijkheid voor dragers en spatborden. Met een eigen gewicht van 100 kilo zijn andere zaken (zoals sterke wielen) belangrijk. Moet hij mee in trein of vliegtuig?dan graag onderdelen die eenvoudig te repareren zijn. Ook wandelpaden? Dan brede banden.
Helemaal eens met de vorige poster, blijf weg van de grote tweedehands vakantiefiets aanbieders, ze halen vaak de fietsen zelf ook van marktplaats en dat kun je beter zelf een fiets daar kopen en de vorige eigenaar goed bevragen wat de staat en het gebruik van de fiets is.

Tweedehands is de maat weer erg belangrijk, weet welke maat je nodig hebt voor de verschillende typen fietsen.
Heb je geen verstand van onderhoud of fietstechniek? Dan kan een nieuwe vsf of soortgelijk juist de beste keuze zijn.
Om vast een voorzet te geven:
- ouderwets op fietsvakantie met voor en achterdragers en veel bagage: een echte vakantiefiets, Rohloff is dan wel erg handig en goed. Son voornaaf, tubus dragers, zelf een nieuw zadel kopen op maat.
- lichtgewicht: een gravelracer met nokjes en ruimte voor brede banden, lichte tubus drager (maar dat kun je zelf ook weer tweedehands aanschaffen.
Voordeel van marktplaats is dat het nu de goede tijd is, fietsen verkopen niet zo snel. En je zit niet met haast omdat je een einde jaar korting wilt. En voor 2000 euro koop je particulier heel veel fiets op marktplaats.

En neem de tijd, voorbereiding van een fietstocht kan heel leuk zijn. Misschien zelfs eerst een goedkopere vakantiefiets om te kijken wat je belangrijk vindt, en dan voor je tocht een betere.
Phelocycle in Soest heeft een groot aanbod gebruikte trekkingfietsen: https://www.phelocycle.com/
Christophorus schreef:
vr 29 nov, 2024 10:15
Phelocycle in Soest heeft een groot aanbod gebruikte trekkingfietsen: https://www.phelocycle.com/
Waarom je juist die aanraad is mijn een raadsel.
Ik heb op al heel wat fietsen langere fietskampeertochten gemaakt en eerlijk gezegd, als een fiets een beetje lekker rijdt en zit en een stevige bagagedrager heeft en voldoende versnellingen, dan voldoet hij al. Nu heb ik een Koga WT van 2022 (weegt 17 kilo) en die bevalt uitstekend. Prima wegligging en zit en stevige voor- en achterdragers. Ik fiets er ook mee over gravel en zand en kinderkopjes en tegen de berg op (zelfs de Mt Ventoux), dus hij is echt van alle markten thuis. Maar nogmaals, elke beetje degelijke fiets die goed onderhouden is, met voldoende versnellingen, niet te smalle velgen en goede remmen is OK. Een goede bagagedrager kan 25 kilo hebben, en meer neem je zeker niet mee, liefst wat minder! Persoonlijk ben ik voorstander van bewezen en bekende techniek (dus een derailleur met ketting), omdat je die zelf kan maken of bij elke willekeurige fietsenmaker in de wereld kan laten repareren. En fietstrektochten is vooral genieten en je niet te veel zorgen maken of je wel de goeie uitrusting is. Alles wat goed onderhouden en degelijk is en niet te zwaar is is prima. Daar hoef je geen kapitalen aan uit te geven.
fl78 schreef:
vr 29 nov, 2024 16:59

Ik ken ze, want ze hebben wel eens fietsen van mij overgenomen en ik weet dat ze de fietsen keurig in orde maken.
Christophorus schreef:
vr 29 nov, 2024 17:07
fl78 schreef:
vr 29 nov, 2024 16:59

Ik ken ze, want ze hebben wel eens fietsen van mij overgenomen en ik weet dat ze de fietsen keurig in orde maken.
Toen ooit ook naar Phelocycle deed kijken flinke tijd terug, kwam dit topic naar boven via Google,
viewtopic.php?t=34391&start=80 en dit jaar deze, https://nl.trustpilot.com/review/www.phelocycle.com

Verder niet om jou aan te vallen. Snap dat het makkelijk is om ze bij hun te verkopen. Dan via andere wegen.
fl78 schreef:
wo 27 nov, 2024 18:19
Ga niet via zulke websites een fiets kopen, dan ben je beter af op Marktplaats eerlijk gezegd. Je betaald vele malen meer voor fietsen welke net zo hard van Marktplaats komen.

Een Jan Jansen Transalpine past ook in het budget. Hoor daar nooit iets slechts over die Jan Jansen fietsen, deze zijn ook wat vaker tweedehands te vinden. Wat mij met Koga opvalt de laatste tijd is de uitlevering van de fietsen, gewoon niet goed afgemonteerd en bijna geen montage pasta op cruciale delen.

VSF kun je vaker kant en klaar vinden past ook in het budget deze hebben wel een langere bovenbuis dat moet je passen.

Er zijn voor dat bedrag wat je hebt echt legio fietsen te vinden. Kijk eens verder dan Koga, een Stevens, VSF, Kona, Trek etc zijn ook prima hoor. Cube kan ook al vind ik deze fietsen wat te licht persoonlijk. Een tweedehandse Giant Expedition uit het juiste jaartal of een fijne oudere Koga Globetraveller kan ook.

Tweedehands vooral via bepaalde zaakjes blijft lastig als het teveel glimt en dik in de wax zit is dat niet altijd te positief te noemen. Let op de aandrijflijn verdachte dikke krassen butsen op het frame. Vraag naar de historie, bij velgremmen zit er nog vlees op de velg, zijn ze niet teveel ingesleten. Doe vooral een flinke proefrit niet 100 meter heen en weer, en vooral niks aan laten smeren..
Dank voor het meedenken. Ik wilde ook al de checklist invullen maar de link deed het niet…..

Ik wil wel wel een echte Vakantiefiets waar ik veel bagage kan meenemen. Sws een tent, slaapzak, matjes, etc. Dus ik vind het belangrijk dat hij veel draagkracht en bevestigingsmogelijkheden heeft.

Ik weeg 75kilo, zeker fijn om mee te kunnen nemen in de trein. Comfort vind ik belangrijk, dragen brede banden daar aan bij? Of lever ik dan ook veel in qua weerstand?

Ik ben best handig qua reparatie, alleen nog niet super veel verstand van fietsen en maten. Daarom ook mijn afweging om naar een tweedehands zaak te gaan, dat ze mij daar goed adviseren over de juiste maat en afstelling.

Ik ben dankbaar voor jullie eerlijke en directe feedback op de tweedehands zaken. Ik realiseer mij nu ook dat daar risico’s aan zitten. Jullie advies helpt mij die te zien, al ben ik natuurlijk straks ook geen expert als ik hem zie….

Tijd heb ik dus niet echt, nog een week om hem te kopen :lol: Op basis van jullie advies neig ik naar een nieuwe fiets, minste risico op slecht gebruik en advies in een winkel. Nadeel is wel bij een nieuwe fiets dat een rolhoff en Son buiten het budget lijkt te vallen. Of kennen jullie goede alternatieven?

Ik neig nu naar een Jan Jansen of VSF
fl78 schreef:

Ik heb inmiddels gekeken naar de Jan Janssen fietsen, nieuw. De rohnin is natuurlijk de mooiste, en eigenlijk wel buiten budget, wel met Rohloff. Een prijsklasse lager zie ik de millennium, niet lelijk…. Jij raadt echter de transalpine aan, die vind ik mooier maar voldoet die ook aan mijn wensen voor zwaargewicht,

De VSF fietsen waren nieuwe voor mij, dank voor de tip. Net iets boven het budget zou dan de tx -800, maar eigenlijk de tx-400 liggen.

En dan kijk ik ook met een schuin oog naar de kobalt wt 2025, nieuwste model voor precies mijn budget https://fietsenstunt.nl/koga-worldtrave ... d_source=1

Ik ben dankbaar voor jullie advies
Die koga wordt pas verwacht in wk 3 2025.
Dacht dat je "nu" en fiets nodig had :)
Let even op, de VSF TX-400 heeft 26" wielen.
Verder kun je bij VSF kun je ook naar de T700, T500 en T300 kijken, deze hebben in mijn ogen hetzelfde frame als de TX-800, allemaal CroMo en max 140 kilo totaalgewicht. Het grootste verschil zijn de Tubus dragers en smallere banden.
M276 schreef:
zo 01 dec, 2024 13:56
Die koga wordt pas verwacht in wk 3 2025.
Dacht dat je "nu" en fiets nodig had :)
Nu een factuur :oops:
Ahha ja dan kan het wel :)
Samuel schreef:
zo 01 dec, 2024 13:48
fl78 schreef:

Ik heb inmiddels gekeken naar de Jan Janssen fietsen, nieuw. De rohnin is natuurlijk de mooiste, en eigenlijk wel buiten budget, wel met Rohloff. Een prijsklasse lager zie ik de millennium, niet lelijk…. Jij raadt echter de transalpine aan, die vind ik mooier maar voldoet die ook aan mijn wensen voor zwaargewicht,

De VSF fietsen waren nieuwe voor mij, dank voor de tip. Net iets boven het budget zou dan de tx -800, maar eigenlijk de tx-400 liggen.

En dan kijk ik ook met een schuin oog naar de kobalt wt 2025, nieuwste model voor precies mijn budget https://fietsenstunt.nl/koga-worldtrave ... d_source=1

Ik ben dankbaar voor jullie advies
Nog even vlug, Millennium heb daar zelf voor gekeken best een nette fiets inderdaad. Ken toevallig iemand welke voorheen met een Transalpine toch behoorlijk wat tochten gemaakt heeft door Europe niets noemenswaardig over gehoord.

Heb zelf een T-100 gehad en nu als stadsfiets een Rabeneick TS3 komt van dezelfde groep als VSF. Heb de fiets wel wat aangepast kan makkelijk 140kg hebben.

Zou bij de Koga het is geen slechte fiets wel eventjes goed nalopen en lekker met de montage pasta alles invetten.

Verder op je eerste reactie als het geld er is zou gewoon fijn nieuw kopen. Het scheelt vaak niet gek veel met wat zoeken. Pak je oude fiets, waar je goed op zit een meetlat en de geometrie specs van de fiets welke je wat lijkt en meet het na.

Bijna elke fiets met derailleur kan een vakantie fiets worden wat telt is hier hij word afgeleverd. :wink:

VSF Jan Janssen, en Koga zijn interessant in jou keuze denk ik.
DaVinci schreef: Let even op, de VSF TX-400 heeft 26" wielen.
Verder kun je bij VSF kun je ook naar de T700, T500 en T300 kijken, deze hebben in mijn ogen hetzelfde frame als de TX-800, allemaal CroMo en max 140 kilo totaalgewicht. Het grootste verschil zijn de Tubus dragers en smallere banden.
Heel soms staan er weleens overjarige maar nieuwe TX-800 voor rond de 2200,- her en der.

Een VSF T randonneur sport zit op 1700,- zonder rekjes wel met naafdynamo zou ook voor 2000,- klaar te maken zijn. Moet je wel van houden zo,n sportief fietsje.