Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Schroefkop afgebroken - Forum Wereldfietser

Schroefkop afgebroken

Tijdens het vervangen van mijn schijfremblokken, het ik de nieuwe bout aan gedraaid, maar de kop brak af.

Ik kan nu dus mijn inbus niet meer in de kop steken. Aan de achterkant van de bout zit schroef draad.
Kan ik nu het beste die bout uit boren?

Wie heeft hier ervaring mee?

Mario
Ik weet niet hoeveel 'vlees' je ter beschikking hebt, maar een gaatje boren in de bout en er dan een linkse tap in draaien is een elegante manier om de bout er zonder schade aan het frame uit te krijgen. Zeker als je hem er net met een beetje vet hebt ingedraaid moet dat haast wel lukken.

Sowieso handig om in je gereedschapkist te hebben, zo'n setje:

Afbeelding
Wat non-fixie zegt.

Uitboren kan als je een mooi recht gat kan maken met een kolomboormachine. En dan een tap erdoor.

Is er in het midden een stukje bout zichtbaar? Dat je met een tangetje het een beetje los kan draaien zodat je er aan de kant van de bout een tang op kan zetten?
Moeilijk zo zonder extra informatie het goede advies te geven. Steekt er nog wat uit, onder of boven?
- eerst wat kruipolie er op (geen wd 40 of zo maar echte kruipolie.
- die llinkse tappen leken mij ook wel wat, maar de keer dat ik het probeerde brak hij af waardoor er een heel heel hard stuk staal in de bout zat, waardoor boren niet meer ging. Is leuk als de bout niet vast zit. Je hebt ook een flink gat nodig om hem er in te kunnen draaien, en dat recht boren in een klein boutje is niet eenvoudig..
- Als je wat vlees hebt werkt een griptang soms goed, maar dit is destructief. (Als er aan de achterkant wat uitsteekt kun je dat daar proberen)
- boren in een stalen bout in een alu gat is kritisch, een boor zoekt heel graag het zachte aluminium op. Zou ik als een van de laatste proberen. (Je hebt eigenlijk een boorkolom nodig).
Wat mij laatst lukte bij een afgebroken m5 bidon houder boutje (zat vastgerot) was het met een dremel slijpschijfje voor metaal van 1?mm een sleuf slijpen waardoor er een schroevendraaier in kon. Toen met een impact driver hem een stuk los gedreken. Brak weer af, toen met de dremel een kruis in de bout geslepen waardoor ik een middelpunt had om te boren. (Uiteindelijk de bout er uitgeboord - laatste beetje schroefdraad er uit gepulkt.
De setjes van non-fixie heb je in verschillende maten en hebben me ook al eens behoudt voor een dure vervanging, het is inderdaad wel zaak dit te doen op een plek waar je er goed bij kan en als je het voor de eerste keer doet even te proberen op een testbout.
Zelf gebruik ik die van Grabit, dat is net even anders dan die op het plaatje maar daar kun je hetzelfde mee.
Heb je geen foto?
Niet om onaardig te zijn, maar overweeg om het door een werkplaats op te laten lossen. Voordat je meer kwaad doet.

Voor het vervangen van je blokjes is het (waarschijnlijk) niet nodig geweest een boutje los te maken.
Als jij de bout bedoelt die door de remblokken gaat om ze op hun plek te houden dan kan je proberen de bout tussen de remblokken vast te pakken met een dunne tang en hem er zo uit te draaien.
De bout gaat door de remblokken.

Mario
De optie van Mr. Z hierboven zou je kunnen proberen.
Is normaal gesproken geen boutje waar je meer kracht op zet dan maximaal handvast. Als je hem gewoon lomp kapot hebt gedraaid, is zelf (voorzichtig) gaan uitboren etc. waarschijnlijk niet aan je besteed en alleen maar vragen om meer ellende...
Heb net de schroef er gelukkig met een klein tangetje makkelijk kunnen uit draaien.

Kon helaas geen foto plaatsen. Iets met extensie wat te grooit.

Mario
Mooi dat je hem er uit hebt!