door
veloos » zo 01 dec, 2024 18:41
Moeilijk zo zonder extra informatie het goede advies te geven. Steekt er nog wat uit, onder of boven?
- eerst wat kruipolie er op (geen wd 40 of zo maar echte kruipolie.
- die llinkse tappen leken mij ook wel wat, maar de keer dat ik het probeerde brak hij af waardoor er een heel heel hard stuk staal in de bout zat, waardoor boren niet meer ging. Is leuk als de bout niet vast zit. Je hebt ook een flink gat nodig om hem er in te kunnen draaien, en dat recht boren in een klein boutje is niet eenvoudig..
- Als je wat vlees hebt werkt een griptang soms goed, maar dit is destructief. (Als er aan de achterkant wat uitsteekt kun je dat daar proberen)
- boren in een stalen bout in een alu gat is kritisch, een boor zoekt heel graag het zachte aluminium op. Zou ik als een van de laatste proberen. (Je hebt eigenlijk een boorkolom nodig).
Wat mij laatst lukte bij een afgebroken m5 bidon houder boutje (zat vastgerot) was het met een dremel slijpschijfje voor metaal van 1?mm een sleuf slijpen waardoor er een schroevendraaier in kon. Toen met een impact driver hem een stuk los gedreken. Brak weer af, toen met de dremel een kruis in de bout geslepen waardoor ik een middelpunt had om te boren. (Uiteindelijk de bout er uitgeboord - laatste beetje schroefdraad er uit gepulkt.