Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Licht trappende fiets voor enkelprothese - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Licht trappende fiets voor enkelprothese

Dit is toch een aangeklede fiets? of?
Dualsport2EQMen-24-40508-A-Primary.png
sjefke schreef:
ma 18 nov, 2024 16:52
Dit is toch een aangeklede fiets? of?
Precies wat ik bedoel, maar geen Trek in 1x11 / 12v
Zijn er nog zaken waarop ik bij aankoop dien te letten bij de voorgestelde fietsen, zie vorig bericht ?
Proefrijden, dan kom je erachter of het ook lekker fietst. Best belangrijk. En dan kan je voelen of het gewichtsverschil tussen de twee Jan Janssen fietsen wel of niet belangrijker is dan de bandenmaat (voor jou). Mij lijkt 17 kilo nog best zwaar, een Trek FX+ 2 weegt ook 17,5 kilo en is elektrisch. Ik heb jarenlang op een Trek fx7.3 rondgereden, die zat rond de 12 kilo, en dat was erg fijn. Voor maximaal een uur, dan miste ik comfort. Maargoed, proefrijden, dat zou ik doen.
Moris schreef:
ma 18 nov, 2024 16:41
sjefke schreef:
ma 18 nov, 2024 14:24
Goede keuze. Single speed is slechts 1 versnelling! Wat jij bedoelt heet one by eleven (11v) , resp. one by twelve (12v)
Overigens: Trek en Kona biedt die one by mogelijkheden wel. Voorbeeld:
https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fiet ... rCode=grey
Trek heeft helaas als aangeklede fiets geen 1x11 of 12v in hun gamma.
Kona Deluxe Dew biedt wel een 1x11v aan, maar helaas zonder bagagedrager en met bandenmaat 650x47c.
Naafdynamo/ rekjes zijn zo gefixt kun je hem lekker naar eigen smaak aanpassen. De Dew is een fijne fiets wat betreft prijs/kwaliteit.
- Het verschil tussen Cues en Deore ga je in 'soepel' fietsen niet merken, wel in (nog) vlotter schakelen.
- Als het gaat om je enkel, wil je op souplesse kunnen trappen. Licht, en met kleine tussenstapjes dus. Welke versnellingen dat precies voor jou zijn ga je maar ondervinden door te fietsen. Je kan tandwielen en cassettes eens versleten altijd wisselen door iets kleiner of groter. Een triple of dubbel geeft je daarbij het meeste flexibiliteit, maar met een 1x lukt ook wel.
- Lichtlopende brede bandjes zijn een plezier om mee te rijden en dragen van alle factoren wellicht het mee tot 'licht' fietsen. De keerzijde is immer de lekbestendigheid. Ook banden kan je vervangen door andere banden als ze versleten zijn.
- Ik wil wel een pleidooi doen voor de naafdynamo. Wellicht de beste uitvinding na de fiets zelf. Batterijlampjes = gedoe. Vergeten, niet opgeladen, te koud, gestolen, kapot, kabeltje vergeten ... De weerstand die een naafdynamo geeft wordt telkens weer overschat, dat is te verwaarlozen. De mijne staat altijd aan, al 40.000km.
stef schreef:
di 19 nov, 2024 23:01
De weerstand die een naafdynamo geeft wordt telkens weer overschat, dat is te verwaarlozen. De mijne staat altijd aan, al 40.000km.
Ik heb een naafdynamo met zo’n lampje dat steeds bij het begin van de fietstocht uit zichzelf aan gaat/staat. Vaak zie ik het pas als ik ergens een donkerder stuk passeer, en als ik de zaak dan uitschakel merk ik daar qua trapweerstand meer van dan ik aanvankelijk gedacht had.