Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Van Oost naar West door Zuid-Amerika - Forum Wereldfietser

Van Oost naar West door Zuid-Amerika

In de maanden september/oktober 2024 ben ik op reis geweest door de zuidelijke Amazone. Ditmaal met boot en bus. Normaal fiets ik altijd en ik heb tijdens deze reis goed gelet op de fiets mogelijkheden in dit deel van Z-Amerika. Hier een kort verslag voor degene die het eens wil proberen per fiets.
Ik ben in de volgende landen geweest: Peru, Brazilië en Bolivia.
Er is een weg aangelegd van de Atlantische Oceaan naar Stille Oceaan. Heel toepasselijk heet deze weg dan ook ‘rodovia interoceanica’. De hele weg is geasfalteerd! De afstand is ongeveer 4500 km .
De route (beginnende in Peru) is ongeveer als volgt: havenstadje Mollendo (Peru) - Arequipa (plezierige mooie stad) - Juliaca (koud!) - Cuzco (super toeristisch) - Puerto Maldonado (middelgrote stad) - Iñapari (klein) - grens over naar Brazilië. Het eerste dorpje is dan Asis maar let op, hier is niets behalve een douanekantoor - Brasileia (stadje) - vanaf hier kan de route door Bolivia genomen worden: Cobija, Bolivia (grenst aan Brasileia) - Puerto Rico - Sena - Riberalta (middelgrote stad) - Guayara-mirim (Brazilië) - Porto Velho (grote stad). Vanaf hier kun je kiezen: de noordelijke route gaat naar Manaus, ongeasfalteerd en hier en daar sterk verwaarloosd. Er zijn plannen om de weg weer te asfalteren. Af en toe zijn er motorrijders die het in de droge tijd wel lukt te doorkruisen. De zuidelijke route vanaf Porto Velho is helemaal geasfalteerd tot aan de Atlantische oceaan. Het Boliviaanse stuk is ongeveer 500 km en slechts hier en daar geasfalteerd. Wil je Bolivia overslaan dan kun je ook aan de Braziliaanse kant gaan fietsen tussen Brasileia en Porto Velho (ongeveer 300 km). Deze weg is een jaar of twintig geleden geasfalteerd en prima te doen.
Vanuit Riberalta is het nu ook mogelijk om naar La Paz of Santa Cruz te fietsen over een geasfalteerde weg. Het zag er prima uit. Vanaf Santa Cruz splitst de weg naar Brazilië of naar Argentinië, beide zijn prachtige geasfalteerd. Er is ook een route Santa Cruz - Paraguay, een zeer stoffige zandweg, soms heel erg slecht begaanbaar en kan erg heet zijn.
Overal onderweg zijn overnachtingsmogelijkheden in de vorm van kleine hotelletjes. Eten is ook geen probleem, zelf koken is nooit nodig. In Brazilië zijn de afstanden tussen de stadjes soms wat groter dan in Peru en Bolivia. In Peru kunnen de wegen druk bereden zijn vanaf de kust tot aan Puerto Maldonado. Het stuk vanaf daar tot aan Porto Velho (Brazilië) is zeer rustig, slechts af en toe een vrachtwagen, pickuptruck. Brazilië kan druk maar ook rustig zijn. Bolivia is altijd rustig buiten de grote steden.
Conclusie: het is dus mogelijk om van oost naar west te fietsen door Z-Amerika. En dat zelfs over een geasfalteerde weg.
Wat een waardevolle informatie. Super bedankt!