Leon schreef: ↑wo 22 mar, 2023 10:11
jwkeij schreef: ↑wo 22 mar, 2023 09:30
de telescoop kan opgerold in mn slaapzak in de tas.
Dat lijkt me frustrerend. Zie je iets tijdens het fietsen, is het te laat, of voor de zoveelste keer vergeefse moeite. Ik heb na het inknijpen van mijn rem binnen 10 tellen een foto gemaakt.
jwkeij schreef: ↑wo 22 mar, 2023 10:25
Daarvoor heb ik de verrekijker!
Die hangt paraat om dan direct te pakken.
Heb al wel gemerkt dat je met een scope rustig de tijd moet nemen.
Bij ons op de Sprengenberg heb ik tijdens de balts van het korhoen mensen zien staan met allerlei lange toeters, zowel spotting scopes als fotocamera's met mega lange lenzen. Beiden haal je tijdens het fietsen niet zomaar tevoorschijn. Maar daar zijn ze ook niet voor bedoeld.
Dat is anders bij een wat handzamere fotocamera en bij een verrekijker. Die zijn handiger om even snel wat vast te leggen en/of te bekijken.
In het verleden heb ik verschillende goedkopere verrekijkers gehad, van Bresser tot Bynolyth, enz. Uiteindelijk blijkt goedkoop = duurkoop.
Mijn eerste kwalitatief goede verrekijker was een Swarovski 8 x 25. Voordeel: licht in gewicht, handzaam en gemakkelijk mee te nemen. Nadelen: licht in gewicht en daardoor wat minder stabiel aan de ogen te houden en zenuwachtig om doorheen te kijken, met minder licht zoals in de schemering heb je er vrijwel niks aan. En dat komt doordat het schemergetal lager is dan 15, namelijk 14,14. De uittredepupil is ook slechts 3,125 mm. Lichtsterkte 10,34
Inmiddels heb ik 'm niet meer, ik vond 'm te iel en te wiebelig en tekort schieten in (mijn) gebruik.
Nu heb ik de volgende verrekijkers:
- Nikon Monarch 8 x 36 voor op reis (deze was nl. niet zo duur als de Zeis kijkers). Schemergetal 16,97, uittredepupil 4,50 mm, lichtsterkte 20,25
- Zeiss Terra 10 x 42 voor allround gebruik, tijdens het wandelen, fietsen, tuin, etc. Schemergetal 20,49, uittredepupil 5,25 mm, lichtsterkte 27,56
- Zeis Victory 8 x 56 RF voor gebruik in de vroege of late schemering (vogels, wild). Schemergetal 21,16, uittredepupil 7,00 mm, lichtsterkte 49 (bij 50 mag het een nachtkijker heten)
- Bresser spotting scope (specs nu even niet voorhanden), staat merendeels op een statief in mijn studeerkamer, kwaliteit is niet naar mijn tevredenheid, waardoor ik 'm veelal niet gebruik. Ook hiervoor geldt goedkoop = duurkoop.
Hoewel de Nikon Monarch 8 x 36 DCW WP ongeveer de helft van de prijs van de Zeiss Terra 10 x 42 was doet de Nikon voor
gelijksoortig gebruik kwalitatief niet heel veel onder voor de Zeiss. Ik vind het een prima ding.
De Nikon vind ik een fijne kijker voor in de stuurtas, rugzak, etc. als je op reis bent en niet wilt opvallen met een relatief dure Zeiss verrekijker. Onder (5 jaar) garantie is bij de Nikon verrekijker een lens vervangen waar inwendig een vlek op ontstaan is.
De Zeiss Victory 8 x 56 is een geweldige kijker voor als je in de vroege ochtend of late middag/avond bij minder goede lichtomstandigheden de in het wild levende dieren wilt observeren. Ik gebruik 'm graag tijdens wandelingen op de Holterberg om een ree te spotten (of twee achter elkaar aan tijdens de reeënbronst), een korhoen te zien, of een buizerd verderop in een boom, etc. Op de Veluwe kun je er prima de wilde zwijnen en edelherten mee observeren en in de Waterleidingduinen de damherten.
Het schemergetal bereken je door de de wortel te nemen van de vergroting x lensdiameter. De uittredepupil bereken je door de lensdiameter te delen door de vergroting.
Om in de schemering nog iets te kunnen zien is een schemergetal van minimaal 15 wel nodig. Maar daarnaast is ook een hoge lichtsterkte nodig (diameter uittredepupil kwadrateren, hoe hoger het getal hoe beter de lichtsterkte).
De pupil van de mens is doorgaans maximaal ergens tussen de 8 en 9 mm. Hoe hoger de uittredepupil van de verrekijker, hoe meer licht er in het menselijk oog terecht kan komen en des te beter je door een verrekijker met een hoge uittredepupil kunt kijken in de schemering. Zie ook:
https://www.sternfreunde-muenster.de/pd ... e20101.pdf
Als fietsende vogelaar heb ik tot nu toe veel aan mijn Zeiss Terra 10 x 42, ondanks de 10 x vergroting toch niet zo zenuwachtig om doorheen te kijken door de grootte van de lensdiameter en daardoor van de verrekijker zelf, de verrekijker ligt stabiel in de hand.
Op reis is de Nikon Monarch mijn favoriet.