Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Iemand een vork? - Forum Wereldfietser

Iemand een vork?

Het was Sjefke die met de oplossing voor de balhoofdvraag kwam ; 'Bike 24 ' heeft er vreselijk veel dus ook een 44/28.6 voor mij. Maar nu blijkt het schroefdraad zo slecht te zijn dat ik hier niet weer 20.000 km mee wil trappen [ en dat felbegeerde visum is net binnen.....].
Met voor 400 Euri aan nieuwe onderdelen in de garage wil ik m'n trouwe WT nog niet afschrijven ,dus hier mijn gok ;
Wie heeft een voorvork [ of sloopfiets ] voor een KOGA WT 2006 maat 57 ?
Pier.
Is het draad niet opnieuw te tappen door iemand die wel verstand van zaken heeft?
Wat mankeert er aan de draad. Graag duidelijke foto. Maakt reageren/advies makkelijker. Voor de meeste maten is wel een snijraam beschikbaar.

Groet, Marcel
Bovenste centimeters gaat redelijk maar onderste twee moet ik met alle kracht met de grote verstelbare sleutel aandraaien alsof de sluitmoer zelf draad tapt. Als ik deze nu demonteer denk ik dat dat de laatste keer is.
Moet 1 1/18" zijn.
Pier.
piviets schreef:
vr 11 okt, 2024 21:52
Moet 1 1/18" zijn.
Pier.
Laat het maar bij 1 1/8" ! :)

Tip: vermeld ook de lengte van de vorkbuis en de lengte van de schroefdraad. Framematen kunnen op dit punt wel eens anders uitpakken, na 10 of meer jaren.
Ik zou met de vork bij een goeie fietsenmaker langs gaan en deze de schroefdraad laten beoordelen. Dan leg je jouw reisplannen uit en als hij dan de schroefdraad even met een snijijzer opfrist en jou goeie reis wenst, dan is er niks aan de hand.
Maar als hij zich achter een oor begint te krabben, dan moet je op zoek gaan naar een andere vork.
DaVinci schreef:
vr 11 okt, 2024 23:01
Ik zou met de vork bij een goeie fietsenmaker langs gaan en deze de schroefdraad laten beoordelen. Dan leg je jouw reisplannen uit en als hij dan de schroefdraad even met een snijijzer opfrist en jou goeie reis wenst, dan is er niks aan de hand.
Maar als hij zich achter een oor begint te krabben, dan moet je op zoek gaan naar een andere vork.
En dan heb je de beste kans bij een wat oude zaak, niet een hele nette glimmende nieuwe zaak :wink:

Je draad moet verder bij gesneden worden, liefst door die oude vent met vieze handen die dat vroeger vaak heeft gedaan.
Ik weet natuurlijk niet hoe erg het is, maar is het niet genoeg om met een staalborstel het draad 'schoon' te maken? En dan met een beetje vet een deel van het oude balhoofd met het netste draad er op en af draaien. Als de vork toch weg gaat is het misschien de moeite waard.
De Worldtraveller 2006 is een 26" fiets met een aluminium voorvork (en frame).
Als je in het noorden van het land woont kun je een keer bij Marten Gerritsen langs gaan, misschien heeft hij een oplossing.
Ik weet niet of een stalen mountainbike vork een optie is, die lijkt mij makkelijker te vinden dan een originele.
Of eens bij Santos informeren of zij nog een 26" vork hebben liggen.
De oplossing.

Omdat ik zelf een hekel heb aan topics waar geen oplossing wordt geleverd hier het vervolg ;
KOGA reageerde erg snel maar kon niet helpen,
vervolgens heb ik op Marktplaats gezocht tot ik een weinig gebruikte WT van 2008 vond van de juiste specs;
geen vering , 57 cm.
Dus momenteel ben ik een hybride 2006/2008 aan het samenstellen , de vork zit er in en voor de rest zie ik geen apen en beren.
Groeten van Pier.
Sorry Pier maar je bent dus gewoon je eigen gang gegaan in plaats van naar een FM die wel in staat is het draad op je oude vork goed te snijden. Er werden wel degelijk oplossingen aangedragen maar jij weet het blijkbaar beter en hebt nu dus een donor-fiets aangeschaft voor iets wat mogelijk maar een paar tientjes had hoeven kosten.
Misschien koste de donor fiets ook niet veel.
Die dingen worden nog wel is voor een appel en een ei aangeboden op marktplaats.

Zijn vraag was ook heeft iemand een vork.
Niet weet iemand hoe ik mijn oude vork kan redden.
Grappig die reaktie van Peter, ; ik vraag leden om mee te denken en iemand raakt geïrriteerd als mijn handelen hem niet aanstaat......
Slechts een zeer klein deel van onze leden rijdt met klassiekers. Ik heb nu een frame met 160.000 km en deze , mijn eerste WT, zou ik graag over de "ton" duwen maar ik weet ook dat weinig van onze leden dit aandurven.
Je had de originele vork eens moeten zien Peter!
Eenmaal in de meer spannende delen van onze wereld kom ik gelukkig de gelijkgestemden tegen die weten waar een rijwiel aan moet voldoen zodra je 20.000 km per jaar rijdt. En soms is dat een financiële keuze en soms ervaring.
Groetjes Pier, ja jij ook Peter.
Tsja, zo kun je het ook lezen maar als gevraagd wordt om een plaatje en je laat niets zien dan getuigt dat niet van enige interesse in de geboden hulprichting en daar reageer je dan ook niet op.
Voor veelfietsers valt de Koga dus inmiddels af.
piviets schreef:
za 09 nov, 2024 11:34

Ik heb nu een frame met 160.000 km en deze , mijn eerste WT, zou ik graag over de "ton" duwen maar ik weet ook dat weinig van onze leden dit aandurven.
Ik vroeg mij al af waarom je de vork gaat overzetten naar jouw "oude" fiets en niet met de 2008 WorldTraveller gaat fietsen, maar nu snap ik het.
_Peter_ schreef:
za 09 nov, 2024 11:48
Voor veelfietsers valt de Koga dus inmiddels af.
Dat zou ik niet durven beweren. Hier een Koga uit 2005 met bijna 138K op de teller, met nog steeds origineel alu frame, geveerde vork, stuur, crancks, zadelpen, baggagedrager, Rohloff etc... maar wel bijna uitsluitend woon-werk (dat houdt ook modder, sneeuw en pekel in). Ik zou hem ook niet zomaar weg doen, dus ik begrijp Piviets wel.