Tja je kunt wel lichter blijven vertanden; het fietsen wordt er niet leuker op, je gaat vooral langzamer.
In plaats daarvan is een mooi alternatief voor een >30kg Rohloff fiets een voor de hand liggende gedachte.
Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Ik snap je punt hoor. Uit praktijkervaring merk ik echter dat het eerder de uitzondering is dan de regel.RianGeenen schreef: ↑za 02 nov, 2024 17:58Ik ga toch even 1 overweging/ervaring toevoegen: in tijden van mindere gezondheid had ik regelmatig dat ik te laat terugschakelde met een derailleurfiets. Waardoor ik dan, om te kunnen schakelen, toch even wat zwaarder rond moest draaien. Er zijn dagen dat dat serieus zeer doet. Met een naafversnelling kan ik dan toch stilstaand of zonder trappen naar een lichtere versnelling.
Helaas is deze licht dragende fiets enkel vanaf maat 56 te verkrijgen. Met mijn lengte van 1.72m zal deze te groot zijn.
Wij hebben de idworx All Rohler in de VVL versie (Vakantiefietser Very Light) en die weegt slechts 14,25 kilo. Exclusief voordrager en slot. Maar wel Rohloff, riem, SON, Tubus achterdrager etc.Grandonneur schreef: ↑zo 03 nov, 2024 21:41Tja je kunt wel lichter blijven vertanden; het fietsen wordt er niet leuker op, je gaat vooral langzamer.
In plaats daarvan is een mooi alternatief voor een >30kg Rohloff fiets een voor de hand liggende gedachte.
Nee. Daarvoor moet je het aantal mogelijke combinaties vergelijken.
26" en 27.5" zijn wielmaten die gangbaar zijn/waren voor mountainbikes. Het is veel moeilijker om daarvoor geschikte wegbanden te vinden. Ze zijn er wel, maar je moet ze bv. bestellen bij een internetwinkel als www.bike-components.com Nu is dat ook weer niet een heel groot bezwaar, omdat een stel nieuwe banden misschien elke twee jaar aan de orde is.Wielmaat/banden?
Maakt de wielmaat 26 vs 27,5 vs 28 ook veel uit in de keuze van een lichtlopende fiets?
Een Kona Dew Deluxe heeft een wielmaat 27,5" met als band 650x47c
Dat is, het spijt me, wel heel simpel gesteld. Hier spelen drie zaken.
Bedankt voor je bovenstaande toelichting die ik meeneem.math schreef: ↑wo 06 nov, 2024 21:40Stel je koopt een fiets met 1x11v. Er zit één voorblad op van 40 tanden. De 11sp cassette heeft de volgende vertanding : 11-13-15-17-20-23-26-30-34-39-45. Je achterband is 38-622, dwz een omtrek van ongeveer 218 cm. Dan kun je kiezen uit een verzet van achtereenvolgens : 792 - 671 - 581 - 513 - 436 - 379 - 335 - 256 - 224 - 194 cm
Nu een fiets met 2x10v. Er zitten twee voorbladen op van bv. 46 en 30 tanden. De 10sp cassette heeft als vertanding 11-12-14-16-18-20-22-25-28-32. Met dezelfde achterband krijg je dan de volgende keuzes.
Op het grote blad : 911 - 836 - 716 - 627 - 557 - 456 - 401 - 358 - 313 cm
Op het kleine blad : 595 - 545 - 467 - 409 - 363 - 327 - 297 - 262 - 234 - 204 cm
Sommige combinaties rijden minder goed omdat de ketting erg scheef staat, maar ruwweg krijg je anderhalf keer meer verzet keuzes dan bij een enkel voorblad.
Je mag zelf deze exercitie doen voor een 3x9v.
Ik vermoed dat je het beste af bent met een 2x10v combinatie ; 3x9v is meer iets voor fietsen in de bergen.
26" en 27.5" zijn wielmaten die gangbaar zijn/waren voor mountainbikes. Het is veel moeilijker om daarvoor geschikte wegbanden te vinden. Ze zijn er wel, maar je moet ze bv. bestellen bij een internetwinkel als www.bike-components.com Nu is dat ook weer niet een heel groot bezwaar, omdat een stel nieuwe banden misschien elke twee jaar aan de orde is.
Even over zithouding minder sportief maken is zeker mogelijk. Gebruik hier voor veelal Promax/Ergotech stuurpennen. De Promax zijn fijn verstelbaar zonder gereedschap. Let wel dat je soms kabels mag gaan vernieuwen/verlengen met interne routering soms een vervelende klus.Moris schreef: ↑do 07 nov, 2024 08:18Bedankt voor je bovenstaande toelichting die ik meeneem.math schreef: ↑wo 06 nov, 2024 21:40Stel je koopt een fiets met 1x11v. Er zit één voorblad op van 40 tanden. De 11sp cassette heeft de volgende vertanding : 11-13-15-17-20-23-26-30-34-39-45. Je achterband is 38-622, dwz een omtrek van ongeveer 218 cm. Dan kun je kiezen uit een verzet van achtereenvolgens : 792 - 671 - 581 - 513 - 436 - 379 - 335 - 256 - 224 - 194 cm
Nu een fiets met 2x10v. Er zitten twee voorbladen op van bv. 46 en 30 tanden. De 10sp cassette heeft als vertanding 11-12-14-16-18-20-22-25-28-32. Met dezelfde achterband krijg je dan de volgende keuzes.
Op het grote blad : 911 - 836 - 716 - 627 - 557 - 456 - 401 - 358 - 313 cm
Op het kleine blad : 595 - 545 - 467 - 409 - 363 - 327 - 297 - 262 - 234 - 204 cm
Sommige combinaties rijden minder goed omdat de ketting erg scheef staat, maar ruwweg krijg je anderhalf keer meer verzet keuzes dan bij een enkel voorblad.
Je mag zelf deze exercitie doen voor een 3x9v.
Ik vermoed dat je het beste af bent met een 2x10v combinatie ; 3x9v is meer iets voor fietsen in de bergen.
26" en 27.5" zijn wielmaten die gangbaar zijn/waren voor mountainbikes. Het is veel moeilijker om daarvoor geschikte wegbanden te vinden. Ze zijn er wel, maar je moet ze bv. bestellen bij een internetwinkel als www.bike-components.com Nu is dat ook weer niet een heel groot bezwaar, omdat een stel nieuwe banden misschien elke twee jaar aan de orde is.
In verband met betere verkrijgbaarheid van de wielmaat, kies ik dus best voor een 28" wielmaat ipv 27,5"
Verder is het is niet bepaald gemakkelijk om een lichttrappende (stads)fiets te zoeken met wat bredere banden of waar je nadien bredere banden kan plaatsen.
Wat betreft de zithouding neem ik onderstaande mooie fiets even als voorbeeld.
Kan ik deze fiets met een te sportieve houding voor de stad, nadien aanpassen door de stuurpen (a-head) te vervangen mbt een rechtere houding. De vraag is of dit de geometrie van de fiets niet teveel wijzigt waardoor de fiets niet fijn meer fiets?
Fiets is voorzien van Shimano Cues 11-speed, schijfremmen Tektro en 28" banden (700x38) en weegt 12,9 kg.