Additionally, paste this code immediately after the opening tag: condens in je tent - Forum Wereldfietser

condens in je tent

Hallo allemaal,

Ik ben wel benieuwd wat jullie doen om condens aan de binnenzijde te vermijden.
Helemaal vermijden kan niet maar zie wel graag tips en tricks hier voorbij komen.
Zelf kan ik een Durston x-mid 2 pro+ kopen maar hier zit geen binnentent in.
Met de huttentrektocht was er iemand met een x-mid solid waar ik even in kon liggen.
Deze had wel een binnentent en moet zeggen dat dit wel mijn voorkeur heeft.
degene die ik kan kopen zit dus alleen maar een fijn gaasnet rondom in.
Ik snap niet helemaal waarom ze het dak niet dicht hebben gemaakt om eventueel condensdruppels op te vangen.
Dan moet er toch voldoende ventilatie aanwezig zijn.
Ik overweeg deze tent omdat het een kleine pakvolume en gewicht heeft terwijl de tent toch groot genoeg is voor mijn lange lichaam.

gr. Robert
Ik heb ook een trekkerstentje zonder binnentent, en deze condenseert ook als een malle. Ik laat dus altijd de 'deuren' openstaan voor zoveel mogelijk ventilatie.

Gaat dit niet ivm bijv regen: dan zal ik meoten leven met heel veel condensdruppels op mijn hoofd en spullen die eigenlijk niet nat mogen worden. In de praktijk gebruik ik deze tent nu eigenlijk alleen maar in droge gebieden/periodes.

Imo is een tent zonder binnentent in een 'normaal' nederlands klimaat ongeschikt, tenzij je het niet erg vind om zeiknat te worden van de condens die van het tentdoek afvalt.

Ultralightweight is leuk; tot het ten koste gaat van basisfunctionaliteiten van je spulletjes... :roll:
Ik ben bang dat geen enkele tent kan voorkomen dat er condens ontstaat, zeker niet in ons vochtige en wat koudere klimaat.
Wil je een tent die groot genoeg is kijk dan eens naar een tipi die wegen ook niet superveel, de Tovenaar gebruikt die oa.
Een passende footprint helpt ook om condens te verminderen. Heb nu een grotere hexpeak f6 buitentent maar had nog de footprint die is aangepast aan de kleinere v4. Ik merkte dat er nu veel meer condens was dan ik gewend was. Gelukkig heb ik daar geen last van omdat ik een binnentent gebruik, maar vind het inpakken van een natte tent niet zo fijn. Ik maak m dan ook altijd zo goed mogelijk droog voordat ik m inpak.
Ik gebruik zowel een Hillberg Akto (heeft binnen- en buitentent) als een enkelsdakstentje (SMD Lunar Solo) en ik moet zeggen dat qua condens-overlast de Lunar Solo mijn voorkeur heeft.
Uiteraard raakt het doek gecondenseerd, maar door de steile wanden druipt het niet op mij, dit in tegenstelling tot de situatie in de Akto die, met name bij buitentemperaturen rond of iets onder nul een druipsteengrot wordt.
Verder kan ik de al gegeven adviezen onderschrijven: grondzeil helpt, en zoveel mogelijk ventilatie.
Over open deuren gesproken ... ik las ooit de tip om klammig geworden kleding/handschoenen in een dampdichte zak (oftewel, een oude broodzak) te stoppen. Die kun je dan het beste meenemen in de slaapzak, hoewel ik dat zelf nooit doe. [Aanvulling: En dat is maar goed ook, want een meelezend forumlid attendeerde me erop dat in die zak de bacteriën ongebreideld kunnen groeien.]

Afgelopen zomer had ik meer aan de volgende tip. Zoek een droge ondergrond, onder een boom of hoger op de helling. Niet bij water.

Met name van die boom had ik veel profijt..Ik vrees wel dat dit minder goed werkt onder kale bomen. Ja, ik weet het, ook dat is een open deur.
Dan koop je een X-Mid 2 Solid, deze heeft een dichtere binnentent en is nog steeds tamelijk licht voor zijn grootte. Je kan direct bij Durston bestellen, redelijk snelle levering, het nadeel is een fikse importheffing in de EU. Op mijn X-Mid 1 moest ik € 100,- heffing betalen.